شناسهٔ خبر: 43930331 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

دپوی ۸ میلیون تن کالا در گمرک / احتمال فاسد شدن کالاهای اساسی وجود دارد؟

سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: تمام کالاهای اساسی که در بنادر، لنگرگاه‌ها و روی شناور است، هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که با تصمیمات اخیر ارزی ۵۰ تا ۷۰ درصد این کالاها تا دو هفته دیگر ترخیص می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر با توجه به دپوی کالای اساسی در گمرکات و احتمال فاسد شدن برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های تولیدی، سخنگوی گمرک ایران از ترخیص 70 درصدی این کالاها ظرف دو هفته آینده خبر داده است.

آن طور که تاکنون برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، تاریخ مصرف 500 کانتینر لاستیک کامیون به دلیل گرمای هوای بندر عباس منقضی شده است.

همچنین یک میلیون تن مواد اولیه صنایع، 250 هزار تن روغن، دو میلیون تن ذرت، 600 هزار تن جو در حال فاسد شدن است. این آمارها در حالی مطرح می‌شود که ظرف 16 روز گذشته مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک به فارس گفته « 200 هزار تن برنج وارداتی در آستانه فاسد شدن است.» حال علت عدم ترخیص کالا از گمرکات چیست؟ آیا تنها گمرک مقصر خراب شدن کالاهای اساسی است؟

از فاسد شدن لاستیک‌ها اطلاعی نداریم!

مشکل اصلی عدم ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی یا انتقال مالکیت به طرف ایرانی ( تحویل اجناس از بندرگاه‌ها به مالکان اصلی) و انتقال اسناد حمل و نقل است که به گفته سخنگوی گمرک با تصمیمات اخیر دولت از این پس تجار می‌توانند به طور اعتباری یا تامین ارز با لیست اولویت وزارت صمت منابع ارزی خود را تامین کنند. تامین ارز به شیوه ارز متقاضی که ناشی از بلوکه شدن پول‌های صادرکنندگان در کشورهای هدف است، به ترخیص بیشتر کالاها کمک کنند.

هر چند که سخنگوی گمرک ایران فاسد شدن برخی کالاهای اساسی با حجم‌های مطرح شده را رد می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: این آمارها نزدیک به واقعیت نیست. تا قبل از آبان ماه کل ذرت‌های دپو شده در گمرکات یک میلیون و 400 تن بوده که تا امروز یک میلیون تن آن ترخیص شده است. البته که از فاسد شدن لاستیک‌ها اطلاع چندانی نداریم.

سید روح‌الله لطیفی اظهار می‌کند: هشت میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد اما یک و نیم میلیون تن آنها اظهار شده است. مابقی اجناس در بنادر است یعنی به گمرک اظهار نشده است. از 11 مهر ماه تا 18 آبان هم حدود دو میلیون و 300 هزار تن کالا ترخیص شده است.

وضعیت برنج و کره در گمرکات

او به وضعیت برنج‌ و کره‌های دپو شده در گمرک اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاریخ انقضای برنج‌های دپو شده در گمرک دو ساله است. حال از 200 هزار تن برنج دپو شده در گمرک 92 هزار تن آن هفته گذشته ترخیص شد.

در ماه‌های پیش برای ترخیص کره با مشکل تامین ارز مواجه بودیم که این روزها با تخصیص بیشتر ارز کره نیز به سرعت ترخیص می‌شود. به طوری‌که در 40 روز اخیر حدود 400 تن کره در بنادر ترخیص شده است.

سخنگوی گمرک همچنین درباره وضعیت نهاده‌های تولید می‌گوید: به دلیل مشکلات ارزی، ورودی و خروجی کالاها با هم همسانی نداشتند و واردات کالا همانند سال‌های گذشته نبوده است. طبق آخرین بررسی‌ها واردات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود دو درصد کاهش یافته است. از دو میلیون و 700 هزار تن کالا 750 هزار تن آن متعلق به نهاده تولید است که در رابطه با فاسد شدن این کالاها در انبار گمرک مدام هشدار داده است.

تجارت نیوز

نظر شما