شناسهٔ خبر: 43916890 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سوره هنر | لینک خبر

به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی؛

محمدی: ترویج مطالعه به کنترل هوش هیجانی جامعه کمک می‌کند

عباس محمدی معتقد است: هنگامی‌که مطالعه در جامعه به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کنترل هوش هیجانی جامعه سخت‌تر شده و کشور به سمت واکنش‌های هیجانی گام برمی‌دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در آستانه هفته کتاب گفت: سال‌هاست که دغدغه مقام معظم رهبری در مورد ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است. وضعیتی که متأسفانه همچنان مطلوب نیست؛ لذا باید نگاه زیربنایی ما به کودک و نوجوان برای علاقه‌مند کردن آن‌ها به حوزه کتاب باشد به گونه‌ای که مطالعه کتاب همچون مسواک زدن برای بچه‌ها به یک عادت تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به ابزار روزآمدی مثل اینترنت و تلفن همراه در همه جوامعِ و به‌ویژه در کشور ما، کودکان خیلی کودکی نمی‌کنند و با پرده‌برداری از بسیاری از رازها، خیلی زود دنیای کودکی را ترک می‌کنند، این درحالی است که همراه شدن با کتاب امکان بهره‌وری و تجربه لذت‌هایی را که در دوران کودکی نداشتند را فراهم می‌کند. علاوه بر آن نیز، عقلانیت را هم به بچه‌ها اضافه می‌کند و آن‌ها می‌توانند با پشتوانه مطالعه، اخبار صحیح از ناصحیح را تشخیص دهند.

عباس محمدی افزود: در پژوهشی‌هایی که یونسکو انجام داده، اهمیت کتاب‌خوانی برابر با توسعه اقتصادی کشورها تلقی شده، این در حالی است که ریشه‌های اقتصادی هم معمولاً در حوزه فرهنگ است. به‌عنوان مثال، معضلاتی که ما امروزه در کشور شاهدیم، بخشی از آن مربوط به حوزه فرهنگ است.

به گفته وی هنگامی‌که مطالعه وجود نداشته باشد، کنترل هوش هیجانی جامعه سخت‌تر می‌شود و جامعه به سمت واکنش‌های هیجانی و به‌ دور از عقلانیت گام برمی‌دارد که قابل پیش‌بینی نیست.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که کتاب‌خوانی را نه‌تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی عنوان کردند، اظهار داشت: ما در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه همچون گذشته، تولید کتاب‌های خوب و آینده‌ساز را در دستور کار داریم و علاوه بر آن کتاب‌هایی که ناشران خصوصی تمایلی به چاپ آن ندارند را مورد توجه قرار دادیم که بخشی از آن رمان‌های تاریخ معاصر، تاریخ استعمار، تاریخ انقلاب و دفاع مقدس است و خوشبختانه رمان‌های خوبی هم در این زمینه به چاپ رسیده که همه آن‌ها بر پایه پژوهش انجام‌ شده است.

محمدی با بیان اینکه رمان‌هایی همچون «مرد مرزهای شرقی» با موضوع جدا شدن افغانستان از ایران، رمان «خوانِ کوه هزار مسجد» با نگاهی به جنگ‌آوری مردم ایران در مقابل اشرف افغان و رمان «اثریا» با موضوع مدافعین حرم در سوریه از جمله کتاب‌هایی هستند که از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به چاپ رسیده است گفت: رمان «رد انگشتان اصلی» که در مورد وقایع انقلاب در قالب یک رمان عاشقانه است نیز به‌زودی به چاپ خواهد رسید و این درحالی‌ است که حوزه هنری همچون گذشته در عرصه شعر همچنان پیشرو بوده و همکاری خوبی با شعرای طراز اول کشور داشته است.

این هنرمند و نویسنده با تأکید بر اینکه حوزه هنری از گذشته تا امروز خانه همه هنرمندان بوده و هست گفت: در حال حاضر، تعامل خیلی خوبی با همه نویسندگان و شعرا داریم و سفارش‌هایی را هم با توجه به بضاعت‌های مالی خودمان برای تولید به این هنرمندان سپرده‌ شده است. این در حالی‌که است که برای تربیت و پرورش نسل‌های آینده‌ساز ادبیات به‌ویژه در بحث رمان تأکید داریم و امیدواریم به‌زودی شاهد رشد و نمو نویسندگان آینده‌دار، خوش‌قلم و خوش‌ذوق باشیم.

وی با بیان اینکه ما قائل به هیچ محدودیتی برای حضور هنرمندان با گرایش‌های مختلف در حوزه هنری نیستیم، اما از معیارهای چاپ کتاب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه‌ شده تبعیت می‌کنیم، اظهار داشت: تطبیق کتاب‌ها با قوانین جمهوری اسلامی و برخورداری از شاخص‌های هنری، دو مقوله‌ای است که برای چاپ کتاب مورد توجه ما قرار دارد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر، مهم‌ترین مشکل نشر کشور چیست؟ ابراز داشت: مشکلی که هم‌اکنون همه ناشرین کشور با آن درگیرند بحث «کاغذ» و افزایش قیمت آن است که متأسفانه هنوز هم رفع نشده است و همین عامل باعث شده تا بخشی از جمعیت کتاب‌خوان کاهش یابد و امیدواریم مسئولان در این زمینه، چاره‌اندیشی کنند. اما مشکل دیگر، عدم معرفی آثار است و معتقدم باید پنجره‌ای برای معرفی صحیح و سراسری کتاب‌ها ایجاد و برای تسریع تبلیغ و معرفی آثار مکتوب، برنامه‌هایی اندیشیده شود.

عباس محمدی در مورد ارزیابی حوزه نشر در کشور بابیان اینکه چاپ کتاب از نظر محتوایی با توجه به وسعت و ژانرهای مختلف مورد تحسین است گفت: متأسفانه کیفیت برخی از آثار به‌ویژه کتاب‌هایی که به‌صورت پولی چاپ می‌شوند پایین است، ضمن اینکه کتاب‌های پژوهشی که معمولاً هم چند جلدی و هزینه‌بر است از سوی ناشرین خیلی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

به اعتقاد وی؛ یکی دیگر از مشکلات حوزه کتاب و نشر، چاپ کتاب با تیراژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ عنوان کتاب است.

وی در پایان با اشاره به وجود کرونا گفت: ویروس کرونا با همه خطرات و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده، از سوی دیگر، فرصتی برای ترغیب مطالعه کتاب برای افراد جامعه هم محسوب می‌شود، اما این در حالی است که خیلی از ناشرین از این فرصت برای ارائه آثار خود با توجه به ابزار روزآمدی مثل اینترنت و فضای مجازی، استفاده نکردند؛ ولی نشر سوره مهر تا آنجایی که من اطلاع دارم از این فرصت استفاده خوبی کرده و مبادرت به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و ارسال کتاب به مخاطبین کرده است. با توجه به تغییر سبک زندگی در این وضعیت ناچار به‌سوی رفتن به دوره پساکرونایی هستیم و لازم است برای استفاده حداکثری در بحث کتاب و مطالعه برنامه‌ریزی دقیق‌تری بشود.

انتهای پیام/

نظر شما