شناسهٔ خبر: 43826125 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی:

هرچقدر در دفاع مقدس تحقیق کنیم، بازهم کم است

سردار هادی مرادپیری گفت: برگزاری جشنواره دوسالانه ارزیابی و انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس طبیعتاً فرصت خوبی را برای تفکیک موضوعی آثار ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، سردار هادی پیری معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با اشاره به‌ضرورت برگزاری منظم و مستمر جشنواره‌های پژوهشی حوزه دفاع مقدس و مقاومت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج و خروجی‌های برگزاری جشنواره‌های انتخاب و تجلیل از برترین آثار پژوهشی در حوزه دفاع مقدس، جمع‌آوری و تدوین آثار مختلف در این حوزه است که می‌تواند به‌عنوان منابعی ارزشمند در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.

این پیشکسوت و پژوهشگر دفاع مقدس با تأکید بر تأثیر مثبت برگزاری چنین دوسالانه‌ای بر روند پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ثمرات چنین جشنواره‌هایی، تشویق علاقه‌مندان و به‌ویژه رزمندگان و ایثارگران به نوشتن خاطرات خود از آن دوران پرافتخار است. لذا باید زمینه‌ای فراهم شود که از همه کسانی که در این زمینه دست‌به‌قلم می‌شوند و خاطرات خود ر ا به رشته تحریر درمی‌آورند به شکلی تقدیر و قدردانی شود که موجبات ترغیب و تشویق آنان برای تداوم فعالیت‌هایشان در حوزه دفاع مقدس فراهم شود.

رئیس اسبق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در ادامه با اشاره به نقش برگزاری دوسالانه ارزیابی و انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در فراهم‌سازی نظام جامع موضوعات پژوهشی اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث تولید و جمع‌آوری آثار با موضوعیت‌های مختلف در عرصه دفاع مقدس شده و طبیعتاً فرصت خوبی را برای تفکیک موضوعی آثار در شاخه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی ایجاد کرده و این امکان را برای محققین و پژوهشگران فراهم می‌کند که در این موضوعات مختلف به تحقیق و تفحص بپردازند.

پیری با تأکید بر ضرورت پژوهش در موضوعات دفاع مقدس گفت: هرچقدر در زمینه دفاع مقدس تحقیق و پژوهش کنیم، بازهم زمینه برای کار بیشتر وجود دارد.

وی با اشاره به نحوه انتقال این فرهنگ به‌ویژه برای نسل جوان، تأکید کرد: امروز کتاب و اثر در زمینه دفاع مقدس کم نیست، اما استقبال‌کننده کم است و یکی از علت‌هایش این است که نتوانسته‌ایم هنرمندانه و علمی دست به انتقال و تدوین آثار و موضوعات دفاع مقدس بزنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی افزود: به‌عنوان‌مثال در حوزه فرماندهی جنگ، نباید تجربیات و دانش آن فرمانده دوران دفاع مقدس با خاطره و دل نوشته تمام شود، بلکه آن خاطره و آن تجربه باید تبدیل به آئین‌نامه مدیریتی و کاربردی شود و همچنین در متون آموزشی دانش آموزان و دانش جویان به شکل تئوریزه پیش‌بینی‌شده و به‌واقع تولید علم شود.

وی تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعاً دیگر شاهد تضادگویی و تحریف در مورد شرح عملیات‌ها و اتفاقات مهم دوران دفاع مقدس نخواهیم بود.

نظر شما