شناسهٔ خبر: 43818645 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

زعفران و الگوی کشت استان سمنان؛ تحول در اقتصاد با کشاورزی مشارکتی

سمنان- خشک‌سالی‌های اخیر نشان داد که یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت کشاورزی در سطح استان سمنان رفتن به سمت کشت‌های جایگزین و الگوهای نوین است؛ موضوعی که این روزها به‌خصوص در زمینه کشت زعفران مورد توجه ویژه‌ای در دیار قومس قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: طلای سرخ، طلای خاک، طلای سبز، طلای خندان و .... القابی هستند که معمولاً کشاورزی کشورمان و بالطبع استان سمنان به محصولاتی که خریدار خوبی در خارج و ارزش‌افزوده خوبی در داخل دارند، اطلاق می‌شود اما چقدر توانسته‌ایم از این طلاها در پیشبرد اهداف اقتصادی‌مان در سطح استان سمنان استفاده کنیم؟

باریجه که یک لیتر عطرمایه  یا اسانس آن ده‌ها هزار دلار فروخته می‌شود یکی از مهم‌ترین داشته‌های استان سمنان است، زیتون، زعفران و پسته دامغان و عناب و ... از دیگر محصولاتی هستند که باارزش افزوده بالا در سطح استان کشت می‌شوند و توانسته‌اند بازارها خوبی را نیز به دست بیاورند و این نشان می‌دهد مسئولان نیز اهمیت الگوی کشت را دریافته‌اند.

کشت زغفران در شاهرود
چندی پیش بزرگ‌ترین مزرعه زعفران استان سمنان در شاهرود به بهره‌برداری رسید آن‌هم به میزان ۱۰۰ هکتار که نشان داد مسئولان عزمی جدی در راستای تغییر الگوی کشت دارند و بهره‌وری باوجود کمبود آب برایشان اولویت یافته است.

احمد دزیانیان رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان مرکز شاهرود بابیان اینکه این مزرعه زعفران با سرمایه‌گذاری خصوصی و با همکاری مرکز تحقیقات ایجادشده است، تأکید کرد: این طرح در راستای ترویج کشت‌های کم آب‌برو الگو صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه در شهرستان شاهرود ۷۰ هکتار مزرعه کشت زعفران وجود دارد، تأکید کرد: زعفران به دلیل آب‌وخاک حاصل خیز استان سمنان می‌تواند کشتی مناسب باشد به‌خصوص که با شرایط خشک‌سالی این استان انطباق داشته و آب چندانی نمی‌خواهد.

مرکز تحقیقات همه‌چیز را شامل زمین و فناوری و آب و ... را ارائه می‌کند و سرمایه را بخش خصوصی می‌آورد و درنتیجه تولید صورت می‌گیرد

حضور بخش خصوصی
مزرعه ۱۰۰ هکتاری زعفران در شاهرود را می‌توان بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشاورزی نوین استان درزمینهٔ کشت‌های جایگزین و الگو دانست زیرا پیش از آن در کشت‌های عام مانند گردو در مهدی‌شهر اقدامات وسیعی صورت گرفته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه این مزرعه با ارائه خدمات زمین و آب و فناوری از سوی وزارت جهاد و سرمایه از سوی سرمایه‌گذار ایجادشده است، تأکید کرد: راهبرد جدید وزارت خانه تعامل با بخش خصوصی و در اختیار قرار دادن فناوری و آب و زمین و ... است.

سید حسن میرعماد بابیان اینکه ترویج کشت‌های مبتنی بر دانش روز از این طریق میسر می‌شود، گفت: وزارت جهاد با این کار همچنین شرایط خوبی را نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و از سوی دیگر رغبت  برای جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی به سمت کشاورزی پدید خواهد آمد.

وی افزود: استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های کشت و کشاورزی است که علی‌رغم تمام مشکلات مانند خشک‌سالی می‌توان با بهره‌گیری از علوم و فناوری کارهای بزرگ اقتصادی را در این استان انجام داد.

کشت های ترویجی
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کشور اما درباره این طرح توضیح می‌دهد: این طرح ۱۰۰ هکتاری زعفران در شاهرود مانند دیگر طرح‌های ترویجی وزارتخانه است یعنی مرکز تحقیقات همه‌چیز را شامل زمین و فناوری و آب و ... را ارائه می‌کند و سرمایه را بخش خصوصی می‌آورد و درنتیجه تولید صورت می‌گیرد.

زعفران به دلیل آب‌وخاک حاصل خیز استان سمنان می‌تواند کشتی مناسب باشد به‌خصوص که با شرایط خشک‌سالی این استان انطباق داشته و آب چندانی نمی‌خواهد

کامبیز بازرگان که هفته پیش برای بازدید از این مزرعه زعفران به شاهرود نیز سفرکرده بود در جمع خبرنگاران نام این نوع مشارکت را کشت ترویجی مشارکتی اعلام کرد و گفت: توسعه و نفوذ دانش در بخش کشاورزی برای ارتقای آن به کشاورزی دانش‌بنیان در کنار جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی به کشاورزی اولویت‌های طرح است.

به گفته وی مشارکت با بخش خصوصی به مدت ۱۰ سال بدون انتقال مالکیت قرار داده و منافع این طرح مشارکتی تقسیم خواهد شد در این مدت مرکز تحقیقات کشاورزی‌ها در سراسر کشور زمین آب، فناوری و آزمایشگاه و ... را نیز در اختیار قرار می‌دهند.

کشتی که تازگی دارد
این نوع کشت مشارکتی هنوز در سطح استان سمنان به صورت ویژه معرفی نشده و شاهرود میزان نخستین و تنها مزرعه مشارکتی زعفران استان است و در نتیجه گفتگو با دیگر بهره بردارانی که سابقه کشاورزی مشارکتی را دارند، کار ساده ای نیست اما کارشناس کشاورزی و آب و خاک به خبرنگار بازار، می گوید: اگر از بنده بپرسید در این یک دهه اخیر چه اقدامی از سوی وزارت کشاورزی بوده که مثبت قلمداد می شود همین موضوع طرح مشارکتی را خواهم گفت.

محمد علی عامریون با بیان اینکه این طرح می تواند بازار جدیدی را برای سرمایه گذاری به وجود بیاورد، تاکید کرد: این روزها که مردم پول هایشان را روانه بانک و ارز و دلار و سکه و بورس کرده اند بهترین فرصت است تا کشاورزی مشارکتی را معرفی کرد تا سرمایه ها جذب تولید و اشتغال شود.

وی با بیان اینکه مردم و سرمایه گذاران از کشاورزی مشارکتی مطلع نیستند، بیان کرد: باید تلاش کرد تا این نوع سرمایه گذاری را به مردم و سرمایه گذاران شناساند زیرا مزیت های بسیاری دارد نخست اینکه زمین های مراکز تحقیقات کشاورزی به زیر کشت و تولید می روند، ثانیاً پول به تولید می آید و نه طلا و سکه و ثالثاً می توان تمام دانسته های علمی را بر روی زمین آزمایش کرد و به دیگران نیز مشاوره داد در نتیجه همه چیز این نوع کشاورزی سود مند است.

کشت مشارکتی هنوز در سطح استان سمنان به صورت ویژه معرفی نشده و شاهرود میزان نخستین و تنها مزرعه مشارکتی زعفران استان است

وی این نوع کشاورزی را نوعی برد برد دانست و تاکید کرد: هم سرمایه گذار میزان سودی را که می خواهد برمی دارد و به نوعی این سود تضمین شده نیز است زیرا قیمت مثلا محصول زعفران مشخص است و با روش های علمی نیز بهترین محصول ها دست می دهد و همچنین مرکز تحقیقات توانسته آزمایش های علمی خود را به بوته عمل بگذارد در نتیجه هم برد برای مرکز تحقیقات است و هم سرمایه گذار لذا باید رسانه ها و جهاد کشاورزی بیشتر تلاش کند تا این نوع کشاورزی مشارکتی را به مردم و به خصوص سرمایه گذاران بشناساند زیرا استان سمنان مملو از ظرفیت های این چنینی است.

مکانیزاسیون کشاورزی
۱۰ طرح مشارکتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با سرمایه‌گذار در طی یک سال گذشته در کشور با همین روش اجراشده است که مزرعه زعفران شاهرود یازدهمین مورد است. طرح‌هایی که می‌توانند کشاورزی را نیز به بازار سرمایه کشور بیفزایند.

امین امینی سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی که در زمره زعفران ۱۰۰ هکتاری شاهرود سرمایه‌گذاری کرده نیز می‌گوید: تمامی  این مزرعه به‌صورت مکانیزه کاشت می شود و از فناوری و دانش مرکز نیز به خوبی بهره گیری می شود.

این نوع طرح ها می توانند در کنار ترویج و تشویق به سرمایه‌گذاری نوعی مشاور هم برای دیگر کشاورزان و بهره برداران باشند از این منظر می توان کشاورزی مشارکتی را یک نوع اولویت و مزیت اقتصادی دانست کشتی که البته هنوز در سطح استان به خوبی شناسانده نشده است و می تواند مزیت های فراوانی را برای اقتصاد کشاورزی محور این استان به خصوص در شرق استان سمنان به وجود بیاورد.

نظر شما