شناسهٔ خبر: 43790606 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

بارسلونا 2020؛ ورژن رونالد کومان!

محمدرضا محتشم

استقلال و اختیار؛ این چیزی بود که کومان برای کار در بارسلونا می خواست. شروع کوبنده رونالد کومان در بارسلونا نشان داد او این امتیازها را گرفته اما در ادامه باشگاه برای خرید مهره های مورد نیاز او دچار مشکل شد. با این همه اسطوره هلندی کارش را شروع کرد...

صاحب‌خبر -

 طرفداری / پس از شکست مفتضحانه بارسلونا برابر بایرن مونیخ و حذف از رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا، جوزپ ماریا بارتمئو رییس سابق باشگاه بارسلونا وعده یک انقلاب بزرگ را داد، جرارد پیکه مدافع بلوگرانا هم از لزوم ایجاد تغییر در ساختار باشگاه و بازیکنان گفت و اذعان کرد اگر لازم باشد نفر اول از تیم جدا خواهد شد.
 چند روز بعد از بازی با باوارایی ها، کیکه ستین سرمربی وقت کاتالانها از سمت خود اخراج و رونالد کومان، اسطوره سالهای نه چندان دور آبی و اناری ها که هدایت تیم ملی کشورش هلند را برعهده داشت، جایگزین سرمربی اسپانیایی شد.
 از همان ابتدا، کومان از لزوم تغییر در تیم و خروج تعدادی از بازیکنان پا به سن گذاشته و اضافه شدن بازیکنان جوان و منطبق با فلسفه باشگاه گفت.


به نقل از روزنامه موندو دیپورتیوو که روزنامه نزدیک به باشگاه است، کومان طی یک تماس تلفنی سه دقیقه ای به لوییز سوارز اروگوئه ای اعلام کرد در برنامه هایش جایی ندارد و بهتر است به دنبال تیم دیگری باشد، پس از کش و قوس های فراوان و اخباری مبنی بر علاقه یوونتوس به جذب لوییزیتو، در نهایت اتلتیکو مادرید موفق شد با هزینه ای اندک، سومین گلزن برتر تاریخ بلوگرانا را جذب کند و جایگزین آلوارو موراتایی کند که به بیانکونری پیوسته بود.
 ایوان راکیتیچ، آرتورو ویدال، آرتور ملو، ژان کلر تودیبو و نلسون سمدو دیگر بازیکنانی بودند که تابستان گذشته بارسلونا را ترک کردند و میرالم پیانیچ، سرجینو دِست، پدری گونزالس و ترینکائو بازیکنانی بودند که توسط بلوگرانا جذب شدند، همچنین کارلس آلنیا و فیلیپ کوتینیو که در فصل گذشته به صورت قرضی به ترتیب در رئال بتیس و بایرن مونیخ بازی می کردند به باشگاه بازگشتند.


  در همان ابتدا رونالد کومان با شوک بروفکس لئو مسی مبنی بر درخواست خروج از باشگاه مواجه شد، کومان که در همان ابتدا به لئو اعلام کرده بود دیگر جایگاه تضمین شده ای ندارد و باید برای جایگاهش تلاش کند و دیگر نقطه عطف برنامه های تاکتیکی تیم نیست، اینک با خطر خروج بهترین بازیکن تاریخ مواجه شده بود.
 کشمکش ها ادامه داشت و در آخر لئو در مصاحبه ای با سایت گل با اعلام اینکه قصد شکایت ندارد و نمی خواهد باشگاه محبوب خود را به دادگاه بکشاند، اعلام کرد در بارسلونا ادامه خواهد داد اما به شدت و صراحتا از مدیریت بارتمئو و هیئت مدیره تیم انتقاد کرد.


 فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با دیدار بارسلونا و ویارئال در لالیگا برای رونالد کومان رسما آغاز شد، دیداری که در آن شاگردان کومان با درخشش آنسو فاتی موفق شدند با ۴ گل پیروز شوند. دیدار بعدی بلوگرانا مقابل سلتاویگو و در ورزشگاه بالایدوس، جایی که بلوگرانا ۵ سال متوالی موفق به کسب پیروزی در آنجا نشده بود، از راه رسید.
اما شاگردان کومان با وجود اخراج لنگلت، توانستند طلسم ۵ ساله را بشکنند و با ۳ گل پیروز میدان باشند.
اما در روزهای بعد نوار پیروزی های تیم کومان با تساوی برابر سویا و دو شکست برابر ختافه و رئال مادرید و هم چنین تساوی برابر آلاوز قطع شد و آبی و اناری ها با کسب ۲ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن در بحران فرو رفتند. هر چند اوضاع در لیگ قهرمانان به خوبی پیش می رود و بارسلونا توانسته با سه پیروزی برابر فرانس واروش، یوونتوس و دیناموکیف اوکراین در صدر گروه خود قرار بگیرد.


 اسطوره هلندی بلوگرانا در شرایطی سکان هدایت بارسلونا را پذیرفت که کاتالانها هنوز در شوک تحقیر برابر بایرن قرار داشتند، لیونل مسی درخواست خروج داده بود و میانگین سنی تیم بشدت بالا بود، توجهی به لاماسیا نمی شد و از همه مهمتر، جایگاه مدیریت تیم در خطر بود و تعدادی از اعضای باشگاه تقاضای برگزاری انتخابات برای جمع آوری رای عدم اعتماد کرده بودند. شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید درآمدها شده بود و بازیکنان مدنظر سرمربی تازه وارد باشگاه هیچ کدام جذب نشدند، کومان، ممفیس دیپای و اریک گارسیا را برای دو پست مهاجم نوک و مدافع مرکزی مدنظر داشت که هیچ یک خریداری نشدند تا کومان کارش را با کمبود بازیکن آغاز کند.
 تغییر تاکتیک تیم از سیستم 3-3-4 به سیستم 1-3-2-4 و استفاده از لیونل مسی در مرکز خط حمله و ناآشنایی بازیکنان با سیستم تازه موجب شد تا کومان کارش را در لالیگا با مشکلات فراوان آغاز کند، مضاف بر همه اینها مشکلات موجود در خط دفاعی که بعد از خداحافظی کارلس پویول در بارسلونا وجود و تا به امروز ادامه دارد و همچنین مصدومیت مارک اندره ترشتگن، سنگربان آلمانی بارسلونا مزید بر علت شد تا کومان آن جور که باید و شاید کارش را در بارسلونا آغاز نکند.
به گفته خود کومان، تیمش به زمان بیشتری برای هماهنگی احتیاج دارد، چیزی که به وضوح در بازی های بارسلونا مشخص است ناهماهنگی میان خطوط مختلف تیم است، برای مثال در زمان حمله و با عقب آمدن لیونل مسی برای توپ گیری و بازیسازی، عملا تیم بدون مهاجم فالس ناین بازی می کند. طبق آمار تیم کومان از ابتدای لالیگا تا امروز ۵۰ موقعیت خطرناک گلزنی، ۳۰ شوت در چارچوب و تنها ۱۰ گل در ۷ مسابقه به ثبت رسانده است که این آمار خود از فقدان یک مهاجم نوک کلاسیک و گلزن در ترکیب تیم کومان می گوید.


اوج ناهماهنگی در بازیکنان در بازی آنتوان گریزمان دیده می شود، بازیکنی که در زمان حمله کاملا منفعل ظاهر شده و کمتر لمس توپ میکند، به عبارتی به دلیل قرار نگرفتن در فضای درست، کمتر هدف پاس هم تیمی های خود قرار می گیرد و می بینیم که پس از خروج از زمین بازی و به بازی آمدن ترینکائو، ریتم تیمی کاتالان ها سریع تر و بهتر و بهتر می شود.
نکته پایانی: با توجه به اجرای سیستم تازه توسط کومان، مصدومیت بازیکنان کلیدی نظیر کوتینیو و ترشتگن، استفاده از بازیکنان جدید مانند پیانیچ، پدری، ترینکائو و دِست و عدم هماهنگی با بازیکنان قدیمی تر، تغییر در سطح مدیریتی و استعفای ریاست باشگاه و اداره باشگاه توسط ریاست موقت، افت فاحش لیونل مسی و تاثیرات اتفاقات تابستان گذشته و مسائل جدایی بازیکن بر روی او، فقدان یک مهاجم گلزن، ضعف مشهود خط دفاع و...انتظار می رود با گذشت زمان و تقویت تیم در بازار زمستانه و اضافه شدن دیپای و گارسیا، کم کم تیم مدنظر هواداران را ببینیم، خصوصا اینکه کومان حمایت هواداران را در اختیار دارد و به دلیل اینکه اسطوره ای از جنس باشگاه است و در شرایطی که هیچ یک از مربیانی که اسطوره باشگاه محسوب می شوند، نظیر ژاوی و پپ گواردیولا حاضر نشدند سکان هدایت تیم را در آن اوضاع بحرانی بر عهده بگیرند اما کومان شرایط آرمانی خود در تیم ملی هلند را رها کرده و هدایت تیم آشفته بارسلونا را پذیرفت، محبوب هوادارن واقع شده است.
آیا رونالد کومان در بارسلونا موفق خواهد شد؟ آیا بارسلونا پس از ۵ سال موفق به کسب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد؟ به انتظار می نشینیم و به تماشای بارسلونای ۲۰۲۰؛ ورژن رونالد کومان می پردازیم.

نظر شما