شناسهٔ خبر: 4377444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

صادقی:

رهبری در دیدار با «آبه» موضعی اصولی گرفتند/ انفجار دو نفتکش ژاپنی نشان می‌دهد هرگونه نزدیکی ایران و آمریکا خلاف خواست «تیم بی» است/ از فرصت رایزنی‌ها بی‌بهره نمانیم

یک نماینده مجلس دهم با اشاره به دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب گفت: با توجه به عهدشکنی آمریکا، ایران دوباره بر چه مبنایی اعتماد کند و وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شود؟ اگر بنا باشد طرف مقابل بدون مبنا و بی‌جهت توافقات را بر هم بزند اعتمادی باقی نمی‌ماند و به نظر من رهبری موضعی اصولی گرفتند.

صاحب‌خبر -

آرمان- به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، محمود صادقی درباره دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب در پاسخ به این سوال که رهبری گفته‌اند شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم؛ آیا اگر با شخص یا دولت دیگری غیر از ترامپ و جمهوری‌خواهان روبرو بودیم نظر کشور می‌توانست درباره ارسال پیام به آمریکا متفاوت باشد، گفت: به نظر می‌آید رهبری علت این واکنش خود را بیان کرده‌اند که علت این است که این رئیس‌جمهور عهدشکنی کرده و توافقی که بعد از چند سال به دست آمده را آشکارا نقض کرده است و از آن خارج شده و این اعتماد وجود ندارد که بخواهند مبادله پیام یا مذاکره‌ای کنند.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به عهدشکنی آمریکا، ایران دوباره بر چه مبنایی اعتماد کند و وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شود؟ اگر بنا باشد طرف مقابل بدون مبنا و بی‌جهت توافقات را بر هم بزند اعتمادی باقی نمی‌ماند و به نظر من رهبری موضعی اصولی گرفتند.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید باتوجه به خواست آمریکا برای مذاکره با ایران آیا امکان دارد آن‌ها برای جلب نظر ایران به برجام بازگردند و زمینه مذاکرات مجدد را فراهم کنند، گفت: به نظر من باتوجه به اقدامی که آمریکایی‌ها طی این مدت انجام داده‌اند اوضاع مقداری پیچیده شده است. خواسته آن‌ها عملا این است که مذاکره جدیدی صورت بگیرد و برخی هم با توجه به روانشناسی ترامپ و افکار عمومی آمریکا تحلیل‌شان این است که برای مذاکره اگر امتیاز خاصی هم به آمریکا ندهید و به صورت تشریفاتی مذاکره‌ای انجام شود ولو ماهیاتا تفاوت چندانی با توافق قبلی هم نداشته باشد احتمالا می‌تواند او را قانع کند.

این حقوق‌دان تصریح کرد:‌ این تحلیل شاید بیشتر بر این مبنا باشد که ترامپ برای اینکه خودش را اثبات کند که دولتی در مقابل دولت دموکرات قبلی است، به توافقی جدید ولو بدون گرفتن هیچ امتیازی و حتی به اعتقاد برخی با دادن امتیازاتی به ایران راغب باشد. با این تحلیل، ایجاد توافقی جدید برای ترامپ جنبه حیثیتی پیدا کرده که توافق را دولت خودش انجام دهد اما اینکه تا چه حد مبتنی بر واقعیت باشد نمی‌دانم؛ بلکه این‌ها بیشتر در حد گمانه‌زنی و تحلیل است. 

وی با اشاره به قواعد توافقات بین‌المللی گفت: اصول حقوق بین‌الملل هم این را می‌گوید که دولتی که جدید به سرکار می‌آید جانشین دولت قبلی خود در تعهدات بین‌المللی می‌شود بنابراین نقض عهد آمریکا بر خلاف اصول بین‌الملل بوده و در آن زورگویی است و ایران هم نشان داده است که زیر بار زور نمی‌رود.

صادقی در پاسخ به این سوال که انفجار دو نفتکش ژاپنی در خلیج فارس همزمان با دیدار نخست‌وزیر این کشور با رهبری به چه معنا است، گفت: این نکته‌ای قابل تامل است. به نظر می‌آید تقریبا در همان زمانی که آقای آبه در راه دفتر رهبری بودند این دو کشتی به فاصله کوتاهی دچار انفجار شدند. با توجه به اینکه گفته شده این کشتی‌ها مرتبط با ژاپن هستند، بعید نیست که این کار گروه بی و عربستان باشد و شاید می‌خواستند اخطاری هم به ژاپن بدهند. ما باید عزت و صلابت خود را در مقابل آمریکا حفظ کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: نکته مهمی که آقای ظریف از قبل به عنوان راهبرد و تاکتیک بیان کردند باید مورد توجه باشد و آن تاکتیک مبنی بر جدا کردن تیم بی و تندروها از رئیس‌جمهور آمریکا است، به نظر من این راهبرد باید در مذاکرات مورد توجه باشد. به خصوص این حرکت نشان می‌دهد که هرگونه مذاکره و نزدیکی بین ایران و آمریکا و متحدانش بر خلاف خواست جنگ‌طلب‌های منطقه‌ای و اسرائیل و عربستان است. مقامات ایران حتما این جنبه از مسائل را در نظر گرفته‌اند که این سفر و مذاکره را پذیرفتند و مسئولان ایرانی باید مراقب این جهت هم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که حمله به نفتکس‌های ژاپنی در خلیج فارس تا چه حد برای تهدید ایران و ژاپن و متشنج کردن منطقه بوده است، گفت: هنوز خبر دقیقی از نقش‌های این حمله نداریم؛ حتی انفجار نفتکش‌های قبلی یعنی الفجیره که به ایران منتسب کردند هم از نظر ما مشکوک است و این‌ها نشان می‌دهد که می‌خواهند منطقه را در یک حالت تنش نگه دارند و منافعشان در همین است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که ما باید در مقابل این رفتارها چه واکنشی نشان دهیم، گفت: ما نیز باید آمادگی خود را در زمینه نظامی و جنبه‌های مختلف سیاسی کاملا حفظ کنیم و موضع رسمی ما هم اعلام شده که به دنبال افزایش تنش و جنگ نیستیم و طبیعی است که باید مراقبت کنیم.

وی افزود:‌ بنده باز تاکید می‌کنم نباید اینگونه باشد که ما از این فرصتی که در قالب رایزنی‌ها به وجود می‌آید بهره‌ای نبریم بلکه این راهبرد جداسازی ترامپ از گروه‌های جنگ‌طلب عربستان و اسرائیل حتما باید در مذاکرات خود را نشان دهد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که ترامپ به آبه گفته که مذاکره ایران با آمریکا به پیشرفت ایران ختم می‌شود، حال آیا تحلیل آن‌ها درست است و پیشرفت ایران چقدر وابسته به مذاکره با آمریکا است، گفت: مذاکره برای مذاکره که طبعا فایده‌ای ندارد اما اگر مذاکره بتواند به نتایجی همچون کاهش تنش‌ها، دست برداشتن آمریکا از عهدشکنی و لغو تحریم‌ها منجر شود حتما مفید است. ما مقاومت می‌کنیم اما تحریم‌ها به شدت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است، طبیعی است که اگر خروجی این مذاکرات در جهت رفع تحریم‌ها که معنای دیگر آن بازگشت به برجام است باشد می‌تواند مفید باشد.

وی گفت: ما نباید ژاپن را فقط حامل پیام آمریکا ببینیم، بلکه ژاپن به عنوان یک کشور مصرف کننده انرژی که بخش عمده انرژی این کشور از خلیج فارس تامین می‌شود به شدت نگران افزایش تنش در منطقه است، خود ژاپن هم جدا از بحث آمریکا در بحث کاهش تنش‌ها ذی‌نفع است و از بروز یک تنش در این منطقه متضرر می‌شود.

صادقی گفت: ما نیز به عنوان نمایندگان مردم در مجلس واکنش‌های بازار به فعل و انفعالات بین‌المللی و مذاکرات و نگرانی جامعه از افزایش تنش‌ها را می‌بینیم. ما چه بخواهیم چه نخواهیم این وضعیت به شدت اقتصاد، معیشت و کسب و کار مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. طبیعتا رهبران ایران در سطوح مختلف باید مصلحت و منفعت و وضعیت معیشتی مردم را در این مذاکرات لحاظ کنند و فرصت‌ها را نسوزانند، فرصت‌‌هایی که پیش از بروز تنش‌های احتمالی وجود دارد که در آن باید به سه اصل سیاست خارجی‌مان یعنی حکمت، عزت و مصلحت توجه داشته باشیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت:‌ هم عزت ایران مهم است و هم اینکه موضع‌گیری‌ها باید حکیمانه و مبتنی بر مصلحت باشد به هرحال ما در سیاست خارجی‌مان ضمن حفظ عزت این انعطاف‌پذیری‌مان هم مهم است.

صادقی با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت:‌ اسلام از بعد ایدئولوژیک هم هیچ‌موقع طالب جنگ نیست و پیام اسلام در درجه اول پیام صلح است و بنابراین موضع جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب است و باید از این فرصت‌ها برای تحکیم صلح و تامین منافع مردم بیشتر استفاده شود.

برچسب‌ها:

نظر شما