شناسهٔ خبر: 43713152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بازداشت سرکرده گروهک الاحوازیه در ترکیه و انتقال به تهران

الاحوازیه؛ 23 سال ترور با قبول مسئولیت

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ حبیب کعبی معروف به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک جنایتکار و تروریستی الاحوازیه در خارج از ایران بازداشت و به کشور بازگردانده شد؛ این خبری بود که شامگاه جمعه در کانال خبری صداوسیما در تلگرام منتشر و به سرعت وارد سرخط خبرهای ایران شد. به نوشته کانال صداو سیما او در ترکیه بازداشت و به تهران منتقل شده است. خبری که به واسطه فعالیت‌های تروریستی اسیود و گروهک متبوع او یعنی «الاحوازیه» ارزشی به مراتب بیشتر از دستگیری یک فرد داشت. حالا با دستگیری او احتمالاً پرده از واقعیت‌های زیادی درباره فعالیت‌های تروریستی گروهگ «الاحوازیه» فرو خواهد افتاد. خصوصاً اینکه در یک سال گذشته 4 نفر از اعضای همین گروه به اتهام طراحی برای اقدامات تروریستی در ایران در کشورهای دانمارک و هلند بازداشت شده بودند. اقداماتی که سال‌ها بود توسط این گروه در مناطق جنوب غربی ایران جریان داشت.
در حقیقت باید 21 سال از تأسیس گروه «الاحوازیه» می‌گذشت تا نام آنها با مهمترین عملیات تروریستی‌شان در افکار عمومی ایران فراگیر و مشهور شود؛ آن اتفاق حمله به رژه روز ارتش در صبح 31 شهریور سال 97 در اهواز بود. حمله‌ای با 25 شهید و 68 مجروح. پیش از آن هم اما کارنامه تروریست‌های این گروه پر بود از عملیات‌های مشابه، هر چند به واسطه آنها نامشان آنقدرها که بعد از صبح روز حادثه اهواز فراگیر شد، مشهور نشده بود.
بمب‌گذاری در مکان‌هایی چون فرمانداری اهواز، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان مسکن و شهرسازی، شرکت طرح توسعه نیشکر خوزستان، چاه شماره 179 نفت، دو محل از خطوط لوله ورودی و خروجی منتهی به چاه 179، خطوط لوله نفت آبادان به ترتیب در دهم شهریور 1384 و 7 آبان 1384، انفجار دو بمب در روز بیست و سوم مهر ماه سال 1383 در خیابان نادری و کشته شدن 6 شهروند اهوازی و حمله به یک کلانتری در اهواز در اردیبهشت 1396 و کشته شدن 2 نفر از کارکنان کلانتری از جمله بخش‌هایی از کارنامه این گروه تروریستی تا قبل از کشتار روز 31 شهریور سال 97 اهواز هستند. گروهک الاحوازیه، آنطور که دیده بان مبارزه با تروریسم می‌گوید، در سال 1376 برای اولین بار اعلام موجودیت کرده. ادعا و مبنای اصلی کار این گروه تجزیه خوزستان از ایران، تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به «خوزستان» و همچنین «عربی» بودن «خلیج فارس» است.
آنها در سال‌های متعدد فعالیت خود نه «تجزیه‌طلبانه» بودن فعالیت‌هایشان را پنهان کرده‌اند و نه تروریستی بودن آنها را. چه اینکه در اکثر اتفاقات یاد شده خود این گروه در قدم اول اقدام به پذیرش مسئولیت کشتارها و اقدامات تروریستی کرده بود. آخرین نمونه‌اش همان حمله تروریستی شهریور 97 در اهواز است که ساعتی پس از آن، سخنگوی این گروه رسماً در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارج از کشور مسئولیت این اقدام را پذیرفت.
آنطور که تاکنون مشخص شده پایگاه اصلی آغاز فعالیت این گروه در لندن بوده. «منصور عبدویس» معروف به «منصور سیلاوی» مسئولیت این گروهک را در بدو تأسیس برعهده می‌گیرد و فردی به نام «دانیل برت» عضو حزب کارگر انگلستان را نیز با عنوان مسئول انجمن دوستی عرب‌های ایران و انگلیس در کنار «الاحوازیه» قرار می‌دهد. هم‌اکنون اما به‌جز لندن، کشورهایی نظیر دانمارک و هلند هم از مراکز اقامت اعضا و وابستگان این گروه هستند.  سرویس امنیتی دانمارک روز دوشنبه 14 بهمن سال 98 اعلام کرد که سه ایرانی عضو این گروه تروریستی را پس مدتی تحت نظر داشتن به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی دستگیر کرده است. در همان روز نیز دادستانی هلند طی بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از اعضای این گروه را به اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات مسلحانه در ایران و عضویت در گروه تروریستی بازداشت کرده. چندی بعد در تحقیقات قضایی درباره این پرونده ثابت شد که این فرد همراه افراد دیگری در حال برنامه‌ریزی یک یا چند حمله تروریستی در ایران بوده‌اند.
رهبر معنوی و نظامی این گروهک در حال حاضر «حبیب نبگان» است که در دانمارک سکونت دارد. براساس اسناد منتشره ویکی‌لیکس حبیب نبگان و احمد نیسی در سال ۱۳۸۴ بعد از فرار از کشور به اتفاق فردی به نام «فرید» مقیم امارات متحده عربی با سفیر امریکا ملاقات داشته‌اند و ضمن توضیح در مورد چگونگی بمب‌گذاری‌های خود در اهواز از وی درخواست پناهندگی و ملاقات با اعضای سازمان سیا را کرده‌اند.



نظر شما