شناسهٔ خبر: 43688778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اخلاق‌مداری بهترین ضامن اجرای قوانین در کشور است

فعال سیاسی و اجتماعی در کهگیلویه و بویراحمد معتقد است اخلاق‌مداری بهترین ضامن اجرای قوانین در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج  نادر منتظریان فعال سیاسی طی یادداشتی آورده است: هفدهم ربیع الاوّل، سالروز میلاد با سعادت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و رئیس مذهب تشیع، امام جعفر صادق(ع) را به عموم امّت شهید پرور ایران اسلامی و بویژه مردم شریف و ولایتمدار استان کهگیلویه و بویراحمد تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و به مناسبت این روز بزرگ که به نام «روز اخلاق و مهرورزی» نیز نام گذاری شده است مطالبی را در این خصوص تقدیم مخاطبان عزیز می‌کنم.

چرا جامعه در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، خانواده، آموزشی و...با چالش های زیادی مواجه شده است؟! بداخلاقی ها و یا به نوعی رخت بر بستن اخلاق به چه میزان در ایجاد این چالش ها موثر بوده است؟.

همه می دانیم رابطه بین اخلاق و آسیب ها و سعادت و خوشبختی رابطه معنا داری است. اهمیت حفظ مکارم اخلاق آنچنان دارای ارزش و جایگاه مهم تربیتی و رفتاری است که در دین اسلام به دفعات تکرار شده است. پیامبر (ص) می فرمایند: «من مبعوث شده ام تا پایه های اخلاقی را تکمیل کنم.

بداخلاقی ها نتیجه دور شدن از اخلاق اجتماعی است، جامعه امروز با تمام وجود خواهان بازگشت اخلاق و ارزش های اسلامی است. پیامبر خدا (ص) با اخلاق نمونه و برتر خویش به بالاترین درجه از درجه های تکامل انسانی رسید تا جایی که یکی از اوصافی که از جمله ممتاز ترین اوصاف پیامبر اسلام (ص) در بین آیات قرآن بیان شده، خلق عظیم می باشد. در سوره مبارکه قلم خداوند پیغمبرش را این گونه می ستاید: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ» تو ای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی.

حال مجددا چند سوال مطرح می شود، چرا در جامعه امروز بداخلاقی رایج شده است؟ بین آسیب های اجتماعی و اخلاق چه رابطه ای وجود دارد؟ چگونه می توان اخلاق را به جامعه برگرداند؟.

امروز اخلاق گمشده جوامع بشری است، ضروری ترین نیاز جامعه امروز اخلاق و اخلاق مداری است. اگر بخواهیم همسایه نسبت به همسایه بی تفاوت نباشد باید اخلاق را ترویج داد. شفافیت، صداقت، پرهیز از انگ زنی (برچسب های نادرست) باید جزء دغده های جامعه باشند. صداقت، راستگویی، وفای به عهد، توجه به اقشار پایین دست نتیجه نهادینه بودن اخلاق در آن جامعه است. جامعه برای پیاده کردن اخلاق نیاز به عزم همگانی دارد. یکی از مسائل مهمی که اسلام برای آن اهمیت ویژه ای قائل است جامعه اخلاقی مطلوب است. اگر بخواهیم به کمال مطلوب برسیم باید اخلاق را سرلوحه رفتار، گفتار و عملکرد خود قرار دهیم.

جایگاه و اهمیت اخلاق در زندگی اجتماعی به قدری مهّم است که حتی عمل کردن به قوانین و مقررات اجتماعی نیز بدون پشتوانه اخلاق ممکن نیست و اخلاق بهترین ضامن اجرای قوانین است. در واقع اخلاق انسان را از دیگر موجودات متمایز می سازد.

اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی از جامعه رخت ببندند باید اخلاق را در جامعه ترویج دهیم. اخلاق بزرگترین سرمایه سیاست مدارن نیز هست، اخلاق از ما می خواهد تا حقیقت را اگرچه به ضرر خودمان باشد بگوییم، حق کشی نکنیم، دروغ نگوییم و پایبند به عدالت باشیم.

اگر اخلاق اجتماعی در همه حوزه های زندگی انسان حضور داشته باشد موجب احساس رضایت مندی و خود شکوفایی اخلاق در جامعه می شود اما اگر اخلاق اجتماعی بر روابط انسانی حاکم نباشد خطرناک ترین رویدادهای انسانی، انحطاط اخلاقی و شکسته شدن مرزهای اخلاقی در جامعه اتفاق می افتد که در این صورت انسانیت انسان فرو می ریزد و حوادث تلخی مانند نزاع، خشونت، فسادهای مختلف و آسیب های اجتماعی گوناگون در حوزه های مختلف جامعه چندین برابر می شود. 

بنابراین والاترین ملاک در هر جامعه ای و به خصوص جامعه اسلامی پایبند بودن افراد به اخلاق انسانی و اجتماعی است لذا باید تلاش کرد اخلاق و ارزش های انسانی در جامعه تقویت گردد و بدانیم که اشاعه اخلاق اسلامی در جامعه بر همه اخلاق مداران لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما