شناسهٔ خبر: 43669693 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور؛

اسناد «ایرانیان خارج‌نشین» و «فرهنگ ایثار و شهادت» بررسی شد

اعضای هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به بررسی «سند ایرانیان خارج از کشور» و «سند فرهنگ ایثار و شهادت» پرداختند.

صاحب‌خبر -

بررسی اسناد ایرانیان خارج‌نشین و فرهنگ ایثار و شهادت

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز شنبه ۱۰ آبان‌ماه برگزار شد.
 
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و محکوم کردن توسعه اسلام‌هراسی و تشدید فضای هتک حرمت مسلمانان و پیامبر گرامی اسلام(ص) و تقویت فضای نفرت توسط رئیس جمهور فرانسه گفت در پیش از دستور این جلسه، گزارشی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری امام حسین(ع) ارائه شد. بر اساس این گزارش، ۸۱ درصد از عزاداران امام حسین(ع) در ایام ماه محرم و اربعین پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کردند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ۸۱ درصد از عزاداران امام حسین(ع) در ایام ماه محرم و اربعین پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کردند.
 
وی افزود: ۵۰۰ تیم در سطح ملی کشور مأموریت داشتند که دستور‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) آموزش دهند که موجب تشکر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بابت برگزاری مناسب عزاداری‌ها همراه با رعایت سلامت عمومی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بالندگی فضای اجتماعی در دوران حین کرونا و پساکرونا بیان کرد: شیوع ویروس کرونا به نوعی ارتباطات اجتماعی، روابط خویشاوندی و دوستانه و احساس امنیت سلامت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عاملی با بیان اینکه جنبه فراگیری ویروس کرونا، ترس اجتماعی را در جامعه افزایش داده است، افزود: ترس، موجب افزایش احساس ناامنیتی و عدم امنیت سلامت اجتماعی می‌شود که به همین دلیل ضرورت دارد که آموزه‌های اجتماعی لازم در صداوسیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان برای غلبه بر ترس و مدیریت نگرانی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا آموزش داده شود. در مواردی شاهد سکته‌های ناشی از ترس ابتلا به کرونا بوده‌ایم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: در مسیر مسائل مرتبط با شرایط فرهنگی کرونا باید جایگزین‌هایی برای ارتباطات اجتماعی حضوری با رویکرد تأمین سلامت اجتماعی و اوقات فراغت مدیریت شود.
 
وی افزود: در دوران کرونا مردم از سفر منع می‌شوند، بنابراین باید اوقات فراغت در این دوران برای بهره‌مندی بیشتر مدیریت شود که این امر نیازمند ارائه کارکرد‌ها و دستورالعمل‌های نهاد‌های فرهنگی ذی‌ربط است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سه سند ملی که در سند مهندسی فرهنگی تدوین آن پیش‌بینی شده است، در جلسه با حضور وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور در امور شهدا و ایثارگران و وزیر گردشگری مطرح شد، گفت: گزارشی از وضعیت ایرانیان خارج از کشور توسط ظریف ارائه شد با این نگاه که چه ملاحظاتی را در سند ملی ایرانیان خارج از کشور باید مورد توجه قرار داد.

وی افزود: جامعه ایرانیان خارج از کشور به نوعی برای ما همانند ایرانیان داخل کشور و ادامه ایران و سرمایه ملی کشور به لحاظ انسانی و فرهنگی و هم به لحاظ توانمندی‌های اجتماعی با توجه به تخصص‌های مختلف‌شان هستند و این سند باید به نوعی تدبیر کند تا این پیوستگی و توجه به سرمایه انسانی ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و شرایط حمایتی را در ابعاد مختلف تأمین کند.

عاملی بیان کرد: وزارت امور خارجه باید با تعامل دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد سعدی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری و ... با رویکرد سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی این سند را تدوین کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: متولی اصلی تدوین سند ایثار و شهادت بنیاد شهید انقلاب اسلامی است که دستگاه‌های همکار آن نیز در جلسه مشخص شدند.
 
وی گفت: سند دوم که در جلسه مطرح شد سند ایثار و شهادت و فرهنگ مقاومت بود که متولی آن بنیاد شهید است که به نظر می‌رسد پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این فرهنگ که سرمایه آن جمع کثیری از شهدا و جامعه بزرگ ایثارگران و جانبازان هستند و یک سرمایه محوری برای کشور است. باید برگردیم و مصوبات قبلی خود را در این زمینه نگاه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نوع نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در این بیانیه با نگاه به ۴۰ ساله اول به عنوان گام اول؛ نظام مسائل و سرمایه‌های آن را شناسایی و استخراج کرده‌اند و برای چهل‌ساله دوم یک رویکرد یکپارچه‌تر و منسجم را طراحی کرده‌اند.

وی افزود: متولی این سند بنیاد شهید انقلاب اسلامی است که دستگاه‌های همکار آن نیز در جلسه مشخص شدند.
عاملی با اشاره به دستور سوم جلسه که سند ملی گردشگری بود اظهار کرد: به تازگی در دولت بر اساس تکلیفی که مجلس تعیین کرده سندی به تصویب رسیده که مقرر شد با رویکرد سند مهندسی فرهنگی این سند یک خوانش شود و اگر در جا‌هایی خلایی وجود دارد در سند ملی گردشگری جبران شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این اسناد ملی به ما کمک می‌کند که یک منبع و مرجع حرکت برای بسیاری از امور کشور را داشته باشیم، تأکید کرد: نهاد‌های مردمی، جامعه تخصصی و دانشگاهی در تدوین این اسناد مشارکت دارند و این اسناد ناظر بر ذی‌نفعان هستند و امیدواریم تا پایان دولت بخش قابل توجهی از این اسناد ملی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند.
انتهای پیام

نظر شما