شناسهٔ خبر: 43669539 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حضور ۶ فیلم ایرانی در جشنواره «ایدفا»

سینمای ایران با ۶ فیلم در جشنواره مستند ایدفا حضور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم مستند نان مقدس به کارگردانی زنده یاد رحیم ذبیحی و تهیه‌کنندگی تورج اصلانی، به بخش مسابقه سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند راه پیدا کرد.

مستند نان مقدس Holy Bread که آخرین اثر رحیم ذبیحی است در نخستین حضور بین‌المللی خود به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی فیلم‌های مستند نیمه‌بلند سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام- ایدفا IDFA هلند به نمایش درمی‌آید.

تهیه‌کننده این فیلم تورج اصلانی کارگردان و مدیر فیلمبرداری تجربه‌گرای سینمای ایران است و پخش بین‌المللی آن نیز برعهده شرکت تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است.

جشنواره ایدفا معتبرترین جشنواره مستند جهان به شمار می‌رود که امسال به ۲ شکل آنلاین و فیزیکی و با نمایش آثار مستندی از کارگردانان کشور‌های مختلف جهان، در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله بخش رقابتی اصلی «فیلم‌های بلند»، بخش رقابتی «فیلم‌های نیمه‌بلند»، بخش رقابتی «مستند‌های دانشجویی»، بخش رقابتی «کودکان و مستند»، بخش غیررقابتی Luminous، بخش غیررقابتی Frontlight، طی روز‌های ۲۶ آبان تا ۱۶ آذرماه ۹۹ برابر با ۱۶ نوامبر تا ۶ دسامبر ۲۰۲۰ در شهر آمستردام هلند برگزار می‌شود.

رحیم ذبیحی متولد ۱۳۵۰ بانه در استان کردستان ایران و دانش‌آموخته انجمن سینمای جوان مهاباد به مدت ۲۰ سال در حوزه هنر‌های نمایشی به عنوان کارگردان و نمایشنامه‌نویس، فعالیت کرد و در سال ١٣٨١ اولین فیلم کوتاه خود به نام «هاوار» را ساخت که در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینمایی قرار گرفت و در ادامه، نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های کوتاه دیگری از جمله «ستلایت»، «گریز»، «پایان جنگ»، «استرس»، «مردی که به گردش رفت» و … را بر عهده داشت.

موضوعات فیلم‌های ذبیحی بیشتر به خشونت علیه زنان و کودکان و قربانیان جنگ می‌پردازند. وی در بیش از ۵۰ رویداد سینمایی ملی و بین‌المللی حضور داشته و جوایز متعددی را کسب کرده بود.

این فیلمساز فقید، شامگاه جمعه ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۷ در سن ۴۷ سالگی همراه با برادرش کیوان ذبیحی در جاده روستای «نیزه رود» از توابع شهرستان بانه در استان کردستان، در سانحه رانندگی درگذشت.

مستند رادیوگرافی یک خانواده به کارگردانی فیروزه خسروانی که محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس است نیز در بخش اصلی مستند‌های بلند ایدفا ۲۰۲۰ پذیرفته شده است. این فیلم در بخش رقابتی «استفاده خلاقانه از آرشیو» هم حضور دارد.

پیش از این اعلام شده بود که مستند شادگان ساخته آکو سالمی در بخش فیلم‌های کودک و نوجوان،  برف می‌نامد به کارگردانی مرجان خسروی در بخش فیلم‌های مستند دانشحویی،  الناز عزیز ساخته مانیا اکبری و محصول مشترک ایران، انگلستان و کانادا در بخش غیررقابتی فرانتلایت و هنر زندگی در خطر ساخته مینا کشاورز و محصول ایران و آلمان نیز در بخش «بهترین‌های جشنواره‌ها» این رویداد سینمایی پذیرفته شده‌اند.

به این ترتیب، سینمای ایران با ۶ فیلم در معتبرترین جشنواره مستند دنیا حضور خواهد داشت.

این رویداد از ۲۶ آبان تا ۱۶ آذرماه ۹۹ در قالب اجرای فیزیکی و آنلاین، در شهر آمستردام پایتخت کشور هلند برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما