شناسهٔ خبر: 43668870 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کمیته نظامی مشترک لیبی در همین کشور تشکیل جلسه می‌دهد

کمیته نظامی مشترک لیبی دور پنجم نشست خود را برای نخستین بار در داخل لیبی برای بررسی ایجاد آتش‌بس دائمی بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان ملل متحد اعلام کرد پنجمین دور گفت‌وگوهای کمیته مشترک نظامی لیبی برای اولین بار از زمان تشکیل این کمیته (بر اساس نتایج کنفرانس برلین) در داخل لیبی برگزار می‌شود.

در همین حال دولت وفاق ملی (طرابلس) با هیئت سازمان ملل درباره تکمیل مسیر سیاسی ایجاد شده به دنبال کنفرانس برلین گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری الخبر الجزائر، در بیانیه هیئت سازمان ملل که روز شنبه صادر شد، آمده است: «کمیته مشترک نظامی لیبی (۵ + ۵) ، دور پنجم مذاکرات را بین ۲ تا ۴ نوامبر برای اولین بار در داخل لیبی در شهر غدامس و با حضور استفان ویلیامز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی برگزار می‌کند.»

شرکت‌کنندگان در این نشست درباره سازوکارهای اجرای توافق آتش‌بس دائمی از جمله ایجاد کمیته‌های فرعی و همچنین سازوکارهایی برای نظارت و ایجاد آتش‌بس، بحث خواهند کرد.

بر اساس بیانیه دولت وفاق ملی لیبی، «فائز السراج» رئیس شورای ریاستی این دولت نیز امروز در چارچوب رایزنی درباره گام‌های آتی برای ازسرگیری فرآیند سیاسی مطابق با نتایج کنفرانس برلین با ویلیامز تشکیل جلسه داد.

دو طرف توافق کردند که نشست گفت‌وگوی سیاسی لیبی که در تاریخ ۹ نوامبر در تونس برگزار می‌شود، فرصتی تاریخی برای سیاستمداران لیبیایی است تا درباره مسیر حرکت به سمت یک راه حل سیاسی تصمیم بگیرند، مسیری که بدون دخالت خارجی و مطابق با یک نقشه راه واضح و مشخص با تاریخ‌های مشخص برای رسیدن به انتخاباتی ملی باشد که بر اساس یک قانون اساسی محکم برگزار شود.

دو طرف همچنین توافق کردند که همه لیبیایی‌ها در فرآیند سیاسی لیبی شریک باشند و همگی منافع کشورشان را بالاتر از منافع شخصی و قومی خود در نظر بگیرند تا حاکمیت لیبی و استقلال و سلامت ارضی و وحدت ملی آن مصون بماند.

هیأت‌های طرفین درگیر لیبی (دولت وفاق ملی و تشکیلات موسوم به ارتش ملی) در مذاکرات ژنو در هشتم آبان ماه به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست پیدا کردند.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد

انتهای پیام/ص

نظر شما