شناسهٔ خبر: 43668573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رحمانی فضلی:

غربالگری و تشخیص بیماران باید در اولویت قرار گیرد

رمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تاکید قرارگاه بر این است که اجرای غربالگری و تشخیص بیماران به صورت وسیعی باید در اولویت قرار گیرد و همه دستگاهها باید هم از نظر منابع مالی و هم از نظر همکاری های لازم باید به وزارت بهداشت کمک کنند تا این امر محقق شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت کشور؛ دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در نخستین نشست این قرارگاه پس از استماع نظرات اعضا و حاضرین در این جلسه، گفت: با توجه به تجربه ۸-۹ ماهه در حوزه شیوع بیماری کرونا، مروری بر این تجربیات با رویکرد توجه به نقاط مثبت و آسیب ها داشتیم که در جمع بندی نهایی ضمن مدون سازی شرایط، عملیاتی کردن تصمیمات و اجرایی سازی آن در راستای رفع این آسیب ها و تقویت نقاط قوت، به طور جدی دنبال شود.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نظارت کلی کماکان بر عهده وزارت بهداشت و درمان است، افزود: وزارت بهداشت و درمان به صورت مستمر گزارش نظارتها را ارائه کرده است اما همواره گلایه مند بودند که براساس گزارشها در نقاطی که ضعف وجود دارد باید ازنظر اجرایی، پیگیری های جدی صورت گیرد و درصورتی که از نظر قانونی نیاز به برخورد است، عمل شود که قرارگاه اینکار را خواهد کرد. 

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در نحوه اجرای مصوبات، باید به صورت منطقه ای و محله ای عمل شود، تصریح کرد: منطقه ای یعنی اینکه استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها و شهرستانها ظرفیتهای متناسب را در نظر بگیرند و به دلیل اینکه شیوع این اپیدمی در مناطق مختلف یکسان نیست و شرایط جغرافیایی مناطق مختلف نیز یکسان نیست، با لحاظ شرایط منطقه ای به پیش بروند. لذا باید اختیاراتی را به مدیران استانی در شرایط خاص بدهیم که قدرت تصمیم گیری در آن چارچوب داشته باشند. 

وی در ادامه افزود: در حوزه محله ای هم باید مانند سایر موضوعات که وزارت کشور این پتانسیل را مورد استفاده قرار داده و موفق بوده است؛ استفاده شود و عناصر و عواملی که می توانند در محله ها کمک کنند شناسایی شود. البته در هر منطقه، درمانگاه های وزارت بهداشت پایه اصلی خواهد بود و در کنار آن مجموعه بسیج، عنصری فعال و قوی و آموزش دیده و باتجربه در این زمینه است و حتما کمک خواهد کرد. بعلاوه هلال احمر را به عنوان یک تشکیلات پرقدرت و مناسب که می تواند کمک کند، باید در صحنه وارد کنیم.

وی افزود: آمار بسیار خوبی از مساجد در این نشست ارائه شد که تعداد زیادی از مساجد شهر تهران برخوردار از امکانات بهداشتی هستند که قابلیت فعال شدن را دارد و اکنون باید بیشتر از گذشته از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد و خیرین از دیگر ظرفیت هایی هستند که می توانیم در مقابله با بیماری کرونا به کار بگیریم، گفت: فردا جلسه شورای اجتماعی نیز به این موضوع اختصاص یافته است تا روش و نحوه فعال کردن مشارکت های اجتماعی در این موضوع بررسی شود. این موضوع و موضوعات شبیه دیگر فقط از طریق اجتماعی کردن قابل حل است که از طریق شورای اجتماعی پیگیری خواهد شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: این موضوع چندین بار در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تاکید شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین ماسک در کشور است و بسیج و سایر دستگاهها حول محور این وزارت، کارها را برای رفع کمبودها پیگیری کنند.

وی افزود: گزارش وزارت صمت از میزان تولیدات ماسک قابل قبول است اما در صحنه عمل و واقعیت، با گلایه مندی از نحوه توزیع و دسترسی مواجه هستیم که وزارت صمت و وزارت بهداشت با همکاری بسیج باید کمک کنند تا این مسئله حل شود.

وزیر کشور درخصوص تامین نیازهای ارزی حوزه بهداشت گفت: وزیر بهداشت در این حوزه دستور لازم را خواهند داد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: تمامی مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا را دسته بندی کرده ایم که طی نامه ای برای دستگاه های مسئول ارسال می شود تا ظرف یک هفته، همه اقداماتی که در چارچوب مصوبات انجام شده در قالب گزارش به قرارگاه ارائه کنند. بعلاوه بخش های اجرا نشده و موانع اجرای مصوبات نیز اعلام شود تا در کارگروه، موانع بررسی و تصمیم گیری شود.

وزیرکشور به وحدت و هماهنگی همه دستگاهها در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم موفق شویم باید این اصل را مدنظر قرار دهیم و تاکنون نیز هرچه توفیقات در این زمینه داشتیم، از هماهنگی بین بخشی بوده است. 

دکتر رحمانی فضلی در فراز دیگری از سخنان خود در این جلسه تاکید کرد: از آغاز روند مبارزه با کرونا، همواره تلاش بر اجماع و اقناع مردم بوده است و دراین زمینه رسانه ها و صدا وسیما به خوبی عمل کرده اند اما در مواقعی هم اگر کوتاهی و کم توجهی می شود، چون منافع و سلامت عمومی مردم مطرح است، حتما باید اعمال قانون شود که قوه قضائیه و دادستانی همواره در همه امور آمادگی لازم را برای اعمال قانون دارند.

وزیر کشور در خصوص روند اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و تولید محتوا توضیح داد و گفت: تولید محتوا در دو مقوله اخبار و اطلاعات و تولید محتوای آموزشی و اقناعی در ساختارهای مختلف رسانه ای داریم. در تلویزیون، فضای مجازی و سایر بخشها در ساختارهای مختلف نیاز به تولید محتوا است که ظرفیت های خوبی در این زمینه در کشور داریم. سپاه در حوزه فضای مجازی ظرفیت بسیار بزرگی دارد که درخواست داریم همانطور که در حوزه اطلاع رسانی اقتصادی این ظرفیت را وارد کار کردند، در این حوزه نیز استفاده کنند. نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات نیز ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارند که باید در کنار ظرفیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر حوزه ها، مورد استفاده قرار گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این ظرفیتها را در کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات به صورت هم افزا، ساماندهی کند. 

وی خاطر نشان کرد: دستگاههای مرتبط در هر یک از زمینه های موضوع کار مبارزه با کرونا، باید برنامه و طرح مشخص داشته باشند و در هرکدام از این طرح ها بایستی دستگاه معین، دستگاه متولی و دستگاه های همکار مشخص باشد و بعلاوه، اقدامات باید زمان بندی داشته باشد و در زمان مقرر تحویل داده شود.

دکتر رحمانی فضلی بر تدبیر درخصوص مدیریت انتظارات تاکید و اظهار کرد: باید انتظارات به صورت واقع بینانه شکل بگیرد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: ما در صورتی می توانیم در مسیر مبارزه با بیماری کرونا بیش از گذشته موفق شویم که غربالگری و تشخیص را در سطح وسیع انجام دهیم، به دلیل اینکه اگر این بیماری در روزهای اولیه تشخیص داده شود، با محدود سازی و قرنطینه فرد در خانه می توان درمان را به راحتی انجام داد. همچنین می توان نقاهتگاه ها را فعال کرد و در درمان بیماران استفاده کرد. اما زمانی که ۵-۶ روز از بیماری فرد مبتلا بگذرد کار مشکل تر می شود. 

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: تاکید قرارگاه بر این است که اجرای غربالگری و تشخیص بیماران به صورت وسیعی باید در اولویت قرار گیرد و همه دستگاهها باید هم از نظر منابع مالی و هم از نظر همکاری های لازم باید به وزارت بهداشت کمک کنند تا این امر محقق شود. 

وزیر کشور گفت: رفتن به سراغ بیماران کرونایی به جای مراجعه آنها به بیمارستانها در طرح غربالگری دیده شده است. 

وی تصریح کرد: با اجرای طرح غربالگری از سوی وزارت بهداشت، آمار مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد اما نگران این موضوع نباید باشیم چراکه دامنه غربالگری و تست افزایش می یابد و مبتلایان بیشتری شناسایی خواهند شد اما این تشخیص در مراحل اولیه موجب خواهد شد تا فوتی ها کاهش یابد.

دکتر رحمانی فضلی در ادامه بر لزوم جدیت در اعمال تصمیمات تاکید کرد وگفت: هرتصمیمی که گرفته می شود باید ضمانت اجرایی آن کاملا معلوم باشد. در همین راستا در مقاطعی تصمیمات محکمی گرفته شد و در سطح ملی هم به صورت قدرتمندانه عمل شد که نتایج خوبی داشت . اکنون نیز باید با ضمانت اجرایی لازم باید پیگیری شود. 

وزیر کشور درخصوص استفاده از اپلیکشن ماسک برای ردیابی بیماران در عرصه اجتماعی گفت: موانع این کار رفع شده است و براساس گفته وزیر بهداشت این موضوع محقق شده است. این موضوع کار مهمی است چراکه باید بتوانیم مناسبات و روابط افراد مبتلا و محیط و محل تردد مبتلایان را مشخص و تحت کنترل قرار دهیم و در صورت عدول از اجرای پروتکل ها تذکرات جدی بدهیم. 

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: در برخی از مصوبات ستاد ملی کرونا متولی و ضمانت اجرایی مشخص نشده است که این امر بسیار مهم است. همچنین باید اطلاع رسانی درست و دقیق و به موقعی درباره مصوبات صورت گیرد. به طور مثال چنانچه با کسبه و صنوف سروکار داریم باید اتاق اصناف با سرعت با ایجاد شبکه ارتباطی قوی این موضوع را به همه اصناف کشور ابلاغ کند و یا در سیستم اداری همه دستگاهها تا سطح همه رده ها ظرف ۲۴ ساعت در جریان قرار گیرند.

وزیر کشور همچنین به فرضیه رابطه میان افزایش آلودگی هوا و فوت های ناشی از کرونا اشاره کرد و گفت: این موضوع بایستی بررسی و مورد جمع بندی قرار گیرد، چرا که در صورت اثبات این فرضیه، نیاز به تغییر شاخص های تعطیلی ها خواهیم داشت و شاید نیاز باشد تعطیلی ها را بیشتر کنیم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا گفت: استانداران و فرمانداران، براساس سیاست های قرارگاه عمل می کنند. به همین منظور در جلسات مشترکی با وزارت بهداشت و استانداران مطالب این جلسه را منتقل و موضوعات مدنظر آنها را خواهیم شنید و اختیارات در چارچوب وظایف آنها و در راستای اجرای پروتکلهای بهداشتی ارائه خواهد شد.

 دکتر رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه پرهیز داریم از اینکه ساختار و سازمان جدیدی ایجاد شود گفت: کمیته های ستاد ملی فعال هستند و دستگاههای اجرایی هم عهده دار امور و مسئولیت های خود خواهند بود و ما صرفاً به یک کمیته کارشناسی بسنده خواهیم کرد تا حلقه واسطی میان دستگاههای اجرایی، کمیته های ستاد ملی و قرارگاه باشد. 

وزیرکشور به تدوین اطلس بیماری کرونا تا سطح شهرستانها اشاره کرد و گفت: در این اطلس ها، روزانه با داده هایی مانند تعداد مبتلایان، تعداد بستری ها و فوتی ها و بهبودیافتگان، شرایط مناطق و محلات مختلف رصد می شود و در کنار آن در قالب اطلس نظارتی، روند شیوع و مبارزه با بیماری به صورت روزانه کنترل می شود و این اطلس ها برای وزارت کشور و ستاد های استانی، ملاک ارزیابی نحوه عملکرد مدیران در سطح شهرستان و استان خواهد بود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پایان از همه دستگاههای اجرایی و کمیته های ستاد ملی خواست تا مصوبات ستاد را با جدیت و قاطعیت پیگیری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما