شناسهٔ خبر: 43668000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بازداشت سه مظنون در فرانسه به اتهام ارتباط با حمله شهر نیس

صاحب‌خبر -

شفقنا- پلیس فرانسه روز شنبه هم زمان با تشدید اقدام ها و تدابیر امنیتی دولت در برابر حملات احتمالی بعدی، اعلام کرد که فرد سومی را در ارتباط با حمله با سلاح سرد در شهر نیس که ۳ قربانی برجا گذاشت ، بازداشت کرده است.

به گزارش ایرنا؛ یک مهاجم روز پنجشنبه با حمله به کلیسایی در شهر نیس، سه تن را به قتل رساند که دومین حمله مرگبار با سلاح سرد در ۲ هفته گذشته در فرانسه در پی حمایت دولت این کشور از انتشار تصاویر موهن به مقدسات اسلامی، به شمار می رود.

منابع پلیس افزودند: سومین مظنون روز جمعه در پی بازداشت ۲ فرد دیگر در همان روز و و روز پیش از آن (پنجشنبه) دستگیر شد. دستکم ۲ تن از این افراد در بازداشت به سر می برند که یکی از آنها ساکن شهر نیس است و از آنها در باره تماس های مشکوک با فرد مهاجم تحقیق و بازجویی می شود.

مهاجم حمله روز پنجشنبه، پس از تیراندازی پلیس، به شدت زخمی و در بیمارستان بستری شده است.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در پی هشدارها در باره احتمال رخ دادن حملات دیگر، دستور استقرار هزاران نظامی را در سراسر این کشور به ویژه برای حفاظت از مکان های دینی و آموزشی، صادر کرد.

حمله روز پنجشنبه همزمان با سالروز ولادت حضرت محمد (ص) و در پی خشم فزاینده مسلمانان جهان از دفاع مقام های بلندپایه فرانسه از انتشار تصاویر توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام، رخ داد.

یک جوان ۱۸ ساله چچن تبار نیز روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ماه) در پی نمایش تصویر توهین آمیز پیامبر اسلام توسط ساموئل پتی آموزگار در کلاس، او را به قتل رساند.

مسلمانان معترض با برپایی گردهمایی و راهپیمایی در سراسر جهان به ویژه کشورهای اسلامی، خواستار تحریم کالاهای ساخت فرانسه شده اند.

پلیس اسپانیا نیز اعلام کرد: یک مرد مغربی تبار را در پی حمایت از حمله روز پنجشنبه در فرانسه، در شهر بارسلون بازداشت کرده است.

در پی رویدادهای اخیر در فرانسه، یک آموزگار بلژیکی به‌دلیل نمایش کاریکاتوری با مضامین توهین‌آمیز درمورد پیامبر اسلام (ص) در کلاس درس، توسط دولت از کار خود تعلیق شد.

نشریه طنز شارلی ابدو فرانسه در روزهای گذشته کاریکاتورهای توهین‌آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام (ص) منتشر کرد که با حمایت مکرون همراه شد.

کشته شدن پتی دو هفته بعد از آن روی داد که مکرون از اسلام به عنوان دینی “بحران‌زده” نام برد و دولت او مسجدی در محدوده «پانتن» واقع در حومه شمال شرق پاریس را به مدت ۶ ماه تعطیل کرد. مکرون بر «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار این کشور در مقابل اسلام» تاکید کرده است.

رییس جمهوری فرانسه هم زمان با دم زدن از دفاع از آزادی بیان، از اسلام ستیزی و تحقیر ارزش های مسلمانان دفاع می کند و در همان حال در دفاع از رژیم صهیونیستی و ممنوع کردن انتقاد از یهودیان درنگ نمی کند. این موضوع نشانگر رفتارهای دوگانه پاریس در برابر به آزادی بیان و حقوق بشر است.

در این میان، «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری سابق فرانسه هشدار داد که تروریست‌ها را نباید با مسلمانان اشتباه گرفت و تاکید کرد این اشتباهی خواهد بود که ما را وارد مناقشه‌ای می‌کند که خواهانش نیستیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز رخدادهای خشونت بار اخیر فرانسه را محکوم کرده است.

نظر شما