شناسهٔ خبر: 43666856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

مداوای سرطان‌هایی که به درمان‌های عادی پاسخ نمی‌دهند

خبرگزاری ایسنا

محققان با استفاده از ایمونوتراپی و یک داروی جدید، موفق به نفوذ در تومورهایی شدند که به درمان‌های عادی جواب نمی‌دهند. این روش در صورت توسعه قادر به مداوای سرطان‌های سخت‌درمان است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز شنبه از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، ایمونوتراپی سرطان که با تکیه بر تقویت سیستم ایمنی به حذف تومور کمک می‌کند، انقلابی در درمان سرطان ایجاد کرده است و بیماران بسیاری به این روش درمان پاسخ مثبت داده‌اند. همچنین این روش در افزایش طول عمر بیماران نقش دارد. با این حال درمان بسیاری از انواع سرطان با ایمونوتراپی همچنان دشوار است.

آزمایش‌های بالینی محققان دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد یک دارو به نام پلریسکافور قادر به القای واکنش ایمنی یکپارچه در تومور است که معمولا به درمان‌های متداول ایمونوتراپی پاسخ نمی‌دهد. این روش می‌تواند به توسعه یک گروه درمانی به نام مهارکننده وارسی ایمنی (immune checkpoint inhibitors) منجر شود. محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند انواع سرطان‌های سخت‌درمان را مداوا کنند.

مهارکننده وارسی ایمنی نوعی ایمنی‌درمانی سرطان است که بخشی از سیستم ایمنی به نام وارسی ایمنی را مورد هدف قرار می‌دهد. وظیفه این بخش تنظیم و کنترل دستگاه ایمنی است. درمان‌های مبتنی بر این روش می‌توانند سلول‌هایی را مورد هدف قرار دهند که خود را از حمله سیستم ایمنی، ایمن نگه می‌دارند و به همین دلیل به درمان پاسخ نمی‌دهند.

در این کارآزمایی بالینی و این روش با استفاده از دارویی به نام پلریسکافور انجام شده است که در آن ۲۴ بیمار به مدت یک هفته از این دارو استفاده کردند. این بیماران به سرطان لوزالمعده و روده بزرگ مبتلا بودند. نتایج نشان می‌دهد پس از دوره درمانی سلول‌های ایمنی به داخل تومور نفوذ کردند که نشانه بسیار خوبی برای درمان تومور است. این روش در صورت توسعه قادر به مداوای سرطان‌های سخت‌درمان است.

نتایج این مطالعه در National Academy of Sciences منتشر شده است.

نظر شما