شناسهٔ خبر: 43666695 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تلنگر اجتماعی «شکلات تلخ» به مردم و مسئولین

برنامه «شکلات تلخ» با موضوع آسیب‌های اجتماعی و محوریت کودکان کار، روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

صاحب‌خبر -

مجتبی احمدی تهیه کننده مستند تلویزیونی «شکلات تلخ» در گفت و گو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این برنامه گفت: قصه این برنامه با نگاهی به یک آسیب آزار دهنده یعنی کودکان کار و خیابان کلید خورد و بر آن بودیم تا دوربین این برنامه را به جای محیط استودیویى، به محل کسب و کار و زندگی کودکانی ببریم که در شرایط سخت زندگی سپری می‌کنند. اما داستان به اینجا ختم نشد؛ چرا که کودک کار محصول چند فاکتور مهم و موثر دیگر است که شناخت و تحلیل آن می‌تواند در آسیب شناسی پدیده اسفناک کار کودکان گره گشا باشد.

وی ادامه داد: طلاق، اعتیاد والدین، شرایط نامطلوب اقتصادی، مهاجرت‌های بی حساب و کتاب و منطق و... عواملی هستند که در شکل گیری کودک کار منقش دارند. پس منطقی بود تا اتاق فکر این برنامه به سمت سناریویی مفصل‌تر برود و با افراد مختلفى از جمله مسئولین دولت، مسئولین بهزیستی، وزارت کار، مسئولین شهری، نمایندگان مجلس، پلیس و... در اینباره به گپ و گفت بنشینیم تا جایگاه بیش از ١٥ ارگان مرتبط با کار کودکان و تاثیر اقداماتشان به تصویر کشیده شود.

احمدی عنوان کرد: در قدم اول سعی کردیم زاویه نگاه مان را در این برنامه مستند، به سمت نمایش واقعیت موجود ببریم. به همین دلیل گروه تحقیق میدانی، جای جای شهر را رصد کردند. از نقاط فعال حضور زباله گرد‌ها تا چهارراه‌های فعالیت کودکان گل فروش، فال فروش، شیشه پاکن و کوره‌های آجر پزی و... دوستان سازمان بهزیستی کشور و شهر تهران در این مسیر به ما مشاوره می‌دادند و قطعا بخشی از تحقیقات آن‌ها راه گشای مسیر این مستند بود تا خیلی از ارگان‌ها با ما همراه شوند و پای کار بیایند.

وی افزود:مسئولین بسیاری همراه با دوربین ما به لوکیشن‌های اصلی فعالیت کودکان آمدند، دستورات و اقدامات بسیاری هم صادر شد، اما این کافی نیست،. ما تماس‌های مردمی بسیاری از طریق فضای مجازی و شماره‌های مختلف برنامه داشتیم که خواهان همراهی و کمک بودند و انصافا در بحث سازمان‌های مردم نهاد و NGO‌ها اتفاقات خوبی رخ داده است. حضور مردم همیشه در حل و فصل یک آسیب در مقام یک سرمایه اجتماعی تاثیر گذار بوده و در این برنامه هم مردم طی تماس‌های مختلف، هم معرف سوژه‌ها بودند، هم اقدام کننده و هم همراه؛ اما تا کودکان کار سر چهارراه هستند، تا کودکان زباله گرد در کنار سطل‌های زباله دیده می‌شوند و... این پروژه به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی‌کند.

این تهیه کننده در پایان گفت: داستان این روز‌ها به کودکان کار در کوره پز خانه‌ها کشیده است و نماینده‌های استان‌های مختلف و حتی رئیس پلیس تهران در برنامه «شکلات تلخ» تحلیل می‌کنند که دلایل مهاجرت به کلان شهر‌ها و پدیده درد آور کار کودکان در کوره‌ها چیست. قطعا نمایش واقعیت موجود در بحث آسیب از کودک کار تا دختران فراری، اعتیاد والدین، اقتصاد عجیب حاصل از زباله گردی که به نوعی استثمار کودک در آن مستتر است، تلنگری است برای همه؛ از من و شما تا مسئولین مرتبط که نباید از کنار این دست معضلات به راحتی عبور کنیم چرا که نادیده گرفتن این موارد به قول سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت به وجود آورنده‌ی آسیب است.

گفتنی است برنامه «شکلات تلخ» با موضوع آسیب‌های اجتماعی و با محوریت کودکان کار و خیابان، روز‌های شنبه و سه شنبه ساعت ۱۳/۲۰ و یکشنبه و چهارشنبه بعد از اخبار حوالی۰۰:۳۰ بامداد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی احمدی، روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

 

انتهای پیام/

نظر شما