شناسهٔ خبر: 43666481 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

به مناسبت هت تریک مارکوس رشفورد برابر لایپزیش و تولد 23 سالگی او ; چگونگی کشف جواهر سیاه

پرهام قلبها

صاحب‌خبر -

مارکوس رشفورد 23 سال پیش در روز هالووین سال 1997 در محله وایتنشیو (Wythenshawe) شهر منچستر در انگلستان و در خانواده ای جاماییکایی به دنیا آمد.پدرش رابرت و مادرش ملانی نام دارند.

کودکی نسبتاً سختی داشت. در منطقه فقیرنشین منچستر زندگی می‌کرد. همزمان هم فوتبال بازی می‌کرد و هم درس می‌خواند. مادرش ملانی تا ساعت‌ها کار می‌کرد و اغلب شب‌ها غذایی برای خوردن در خانه وجود نداشت. او صبح‌ها در باشگاه تمرین می‌کرد و صبحانه اش را همان‌جا می‌خورد. برای ظهر به مدرسه می‌رفت و خودش را آماده شیفت دوم می‌کرد که تا غروب طول می‌کشید.

در مدرسه‌ای که درس می‌خواند ناهارش را می‌خورد. ناهاری که توسط مدرسه با هزینه‌های خیریه به دست‌شان می‌رسید. اوضاع برای او در واقع بعد از اتمام مدرسه بد می‌شد. جایی که مادرش سرکار بود و شامی برای خوردن در خانه وجود نداشت. بنابراین او اسنکی که باقی‌مانده ناهارش در مدرسه بود را نگه می‌داشت و برای شب می‌خورد تا گرسنه نماند. این زندگی سخت، اما از مارکوس رشفورد چهره‌ای ساخت که امروز به یاد منطقه فقیرنشین وایتنشیو و نوجوان‌های مثل خودش باشد.بعد از مدتی دیگر مدرسه گفت به کودکی غذا نمی دهد.مادر شوک شد و دو برابر سعی کرد کار کند ولی بازم پولی در نمیآورد که 4 بچه که سه پسر و یک دختر در حال رشد بودن را بدهند.نیکی بات روزی بازی مارکوس را دید و خواست او بیاید و تست بیشتری از وی بگیرند.نیکی قبولش کرد ولی گقتند که به دلیل قوانین باشگاه باید 2 سالصبر کند تا 11 ساله شود و به باشگاه منچستریونایتد بیاید.مادرش خوشحال شد ولی نمیتوانست دو سال صبر کند چون هر چه زودتر مارکوس به باشگاه میرفت میدانست حداقل یکی از فرزندانش دارد غذای رایگانی میخورد و به او می رسند.بعد از یک هفته ملانی رشفورد به باشگاه رفت به نیکی بات گفت که نمیتواند پول کل خانواده رو تامین کند و گریه از وی خواهش کرد که مارکوس را بپذیرد.نیکی ناراحت شده بود که مارکوس انقدر زندگی سختی داشته و برای کمک به خانواده آن ها وی را به باشگاه منچستریونایتد راه دادند.


کودکی مارکوس رشفورد

 

او استعداد بی نظیری داشت و آنقدر خوب بود که در 17 سالگی برای تیم ملی انگلستان و منچستریونایتد زیر 21 سال به میدان می رفت نه زیر 18 سال.

چگونگی بازی در تیم اول

فصل 16-2015

فصل 16-2015 را می توان فصلی پر از بدشانسی و بدیمنی برای لوییس فن خال و شاگردانش تلقی کرد.مصدومیت هایی که به شدت کار دست تیم دادند ولی تنها خوبی آن کشف یک استعداد ناب بود.

25 فوریه 2016 را هرگز از یاد نخواهد برد.

یونایتد با لشکری از مصدوم بعد از سوم شدن در گروه خود در لیگ قهرمانان اروپا ، به لیگ اروپا رفت و در برابر میتیلند در یک شانزدهم نهایی قرار گرفت.بازی رفت را در دانمارک 2-1 باختند. بازی برگشت منچستریونایتد مجبور بود در ترکیب اصلی خود از گیلرمو وارلا و جسی لینگارد استفاده کند.وین رونی،مورگان اشنایدرلین،باستین شواین اشتایگر،مروان فلینی،متئو دارمیان و ... از مصدومان تیم بودن.مارکوس رشفورد با شماره 39 به عنوان بازیکنی گمنام به روی نیمکت نشسته بود.امید ها به ستاره 60 میلیونی و 19 ساله فرانسوی یعنی آنتونی مارسیال بود و یک ساعت قبل بازی ترکیب که اعلام شد دیدیم که خوان ماتا و مارسیال و ممفیس دیپای مثلث خط حمله رو تشکیل خواهند داد.هنگام ورود بازیکنان به زمین نکته جالبی توجه همه را جلب کرد.آنتونی مارسیال حضور نداشت!بلکه بازیکنی با شماره 39 یعنی مارکوس رشفورد قرار داشت.فن خال مجبور شد او را به زمین بفرسته چون مارسیال هنگام گرم کردن مچ پاش پیچ خورده و نمیتواند بازی کند.مارکوس هم پاسخ این اعتماد رو شگفت انگیز داد.با اینکه 1-0 عقب افتادند مارکوس با پاس گل ماتا دوبار دروازه میتیلند رو گشود و دیپای و آندر هررا و نیکولای بودروف (گل به خودی) 5 بار در مجموع به میتیلند گل زدند و پنالتی از دست رفته ماتا هم به چشم نیامد . کی باورش میشد بازیکن گمنام یونایتد را به این جام برگرداند.هفته بعد در مقابل آرسنالی که در رقابت با لسترسیتی و تاتنهام برای کسب عنوان قهرمانی بود و در آخر نایب قهرمان شد ، دبل کرد و یونایتد 3--2 برد.او فردای بازی با آرسنال باید به امتحان شیمی پاسخ میداد.واقعا بی نظیر داشت بازی میکرد و اسمش رو بر سر زبان ها انداخته بود.آمارش هم به نسبت خوب بود.او آمار 8 گل و 3 پاس گل را از خود برجای گذاشت و کمک کرد تا یونایتد در این فصل به قهرمانی جام حذفی انگلستان برسد.


عکسی به یاد ماندنی از بازی ای که هرگز مارکوس فراموش نخواهد کرد  فصل 2015/16

 

فصل 17-2016

بعد از اینکه مورینیو به عنوان سرمربی به این تیم پیوست به وی کمتر بازی داده شد او شماره 19 را به تن کرد و اغلب به عنوان یار تعویضی به این تیم می آمد.چون منچستریونایتد در آن فصل زلاتان ابراهیموویچ را در ترکیب خود می دید.با این حال گل های حساسی برای این تیم به ثمر رساند.گل دقیقه 90 و سه امتیازی به هال سیتی ، گل به اندرلخت در وقت های اضافه پس از مصدومیت بد زلاتان و گل زیبا و تعیین کننده به سلتاویگو از روی ضربه ایستگاهی.وی کامیونیتی شیلد و جام اتحادیه و لیگ اروپا را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرد و موفق به کسب این عناوین در این فصل شد.او 8 گل زد و 4 پاس گل داد.


مارکوس پس از قهرمانی در لیگ اروپا در فصل 2016/17

 

فصل 18-2017

زلاتان کماکان مصدوم بود و منچستریونایتد روملو لوکاکو را انتقالی گران قیمت به این تیم پیوست.مورینیو این فصل به او بیشتر اعتماد کرد و زوج خوبی با لوکاکو تشکیل داد.البته به عنوان هافبک چپ هم عملکرد خوبی داشت.عملکرد وی نیز بهتر شده بود و کاملا پیشرفت به وضوح به چشم می آمد.او موفق به ثبت آمار 12 گل و 7  پاس گل شد.او در آن فصل به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر انگلیس ، سوپر کاپ اروپا و جام حذفی انگلیس رسید.از اتفاقاتی که از وی به یاد داریم تقابل او با ترنت الکساندر آرنولد بود و دبل در برابر نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا یعنی لیورپول بود .


گلزنی رشفورد برابر لیورپول در فصل 2017/18

 

فصل 19-2018

زلاتان رفته بود و شماره 10 خالی بود.مارکوس این شماره را برداشت.می دانست که مسئولیت خیلی سختیست ولی پذیرفت.اوایل باز هم مورینیو اعتقاد نداشت به وی و حتی به فکر جدایی بود.نیم فصل ژوزه مورینیو اخراج شد و اوله گونار سولسشر که آمد داستان فرق کرد.با پوگبا خیلی خوب بود.پوگبا پاس می داد و مارکوس تفریحی گل می زد.آمارش باز هم رو به پیشرفت بود.پنالتی مارکوس هم به پاریس سنت ژرمن به یاد ماندنی شده است.وی جوری ضربه پنالتی را زد که کسی باور نکند که سنش نصف بوفون هست.وی توانست 12 گل بزند و 6 پاس گل بدهد.


خوشحالی رشفورد پس از گلزنی در فصل 2019/20

 

فصل 20-2019

اوله آنقدر به وی اعتقاد داشت که یکی از گرانترین بازیکنان تیم یعنی لوکاکو را فروخت.با مارسیال زوجشان خیلی خوب و گلزن بود.حتی وقتی آنتونی مصدوم بود ، او جور گلزنی تیم را به دوش می کشید.گل زیبای ایستگاهی اش به چلسی را چه کسی ندیده است؟19 گل زده بود و درخشیده بود اما مصدومیت جلوی درخشش وی را گرفت.آنقدر مصدومیتش بد بود که گفتند به یورو نمی رسد ولی کرونا او را به باقی لیگ هم رساند.از آمار عالی اش در آن فصل که از 12 گل به 21 گل رسیده هم نباید گذشت.وی همچنین موفق به ثبت 8 پاس گل شد.او با منچستریونایتد رتبه سوم لیگ را از آن خود کرد تا دوباره به لیگ قهرمانان اروپا برگردند.


مارکوس در فصل 2019/20

 

فصل 21-2020

در این فصل هم باید با خرید جدیدشان ادیسنون کاوانی و ستاره جوانشان میسون گرینوود و آنتونی مارسیال برای جایگاه اصلی در ترکیب تیم بجنگند.وی تا به اینجا هم در 9 بازی ، 7 گل و 2 پاس گل را به ثبت رسانده است و در مقابل لایپزیش در روز چهارشنبه موفق به ثبت هت تریک شد و در پیروزی 5-0 تیم نقش بسزایی داشت.عنوان بهترین بازیکن ماه اکتبر باشگاه منچستریونایتد و تا به انیجا بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا و بهترین بازیکن هفته دوم لیگ قهرمانان اروپا را هم از آن خود کرده است.چی از این بهتر!


هت تریک مارکوس رشفورد در برابر لایپزیگ

 

مارکوس رشفورد در خارج از زمین هم بسیار تعیین کننده و موفق ظاهر شده است.

در انگلیس بعضی مدارس هستند که برای بچه‌های بی‌بضاعت که توانایی مالی ندارند به طور رایگان غذا سرو می‌کنند. با بسته شدن مدارس، اما هزاران دانش‌آموز که از وضع مادی خوبی برخوردار نیستند برای تهیه غذا با مشکل مواجه شده‌اند. بالا رفتن قیمت خوراکی‌ها و صف طولانی و نبود اجناس کافی هم باعث شده شرایط این قشر آسیب‌پذیر سخت‌تر هم بشود. مارکوس رشفورد که خودش زمانی در همین مدارس تحصیل می‌کرده و برای تهیه غذا مشکل داشته، با درک این شرایط تصمیم گرفت دست به کار بزرگی بزند.

مارکوس رشفورد و خیریه «فیر شیر» با همکاری با چندین شرکت و رستوران توانست مبلغ ۲۰ میلیون پوند بابت تهیه غذا برای این بچه مدرسه‌ای‌ها پول جور کند. مبلغی که برای تهیه غذا استفاده خواهد شد و توسط خیریه به دست نیازمندان خواهد رسید.

رشفورد برای این اقدام خیرخواهانه از فضای مجازی خود هم کمک گرفت. فیسبوک ۲/۵ میلیون فالوئری، توئیتر ۳/۲ میلیون فالوئری و اینستاگرام ۸/۱ میلیون فالوئری رشفورد با مشارکت بخش‌هایی که در بالا اسم برده شد، توانست ۱۶۰ هزار پوند از مردم کمک نقدی دریافت کند.

رشفورد زمانی که مدرسه می‌رفت، چنین سختی‌هایی را به چشم دیده و لمس کرده بود: «من فقط سعی می‌کنم روی نسل بعدی تأثیر مثبتی بگذارم. وقتی شنیدم مدارس بسته شده، می‌دانستم بچه‌هایی هستند که دیگر غذای رایگانی نخواهند داشت. مدرسه‌ای که من می‌رفتم، غذای رایگان ارائه می‌داد و به خاطر دارم مادرم تا ساعت ۶ به خانه نمی‌آمد؛ بنابراین وعده غذایی بعدی من در خانه ساعت ۸ بود. من از این بابت خوش‌شانس بودم، اما بچه‌های زیادی در مدرسه بودند که در خانه وعده غذایی نداشتند و فقط در مدرسه غذا می‌خوردند.» رشفورد از این طریق توانسته به ۶۰۰ هزار نفر غذا‌رسانی کند.
این پایان حرکت خیرخواهانه رشفورد نیست. مارکوس و هم‌تیمی‌هایش تصمیم گرفتند ۳۰ درصد از حقوق این ماه خود را به کمک به بیمارستان‌های کرونایی منچستر اختصاص دهند. از این حرکت یونایتدی‌ها مبلغ یک میلیون پوند جمع‌آوری شد که به نقل از رشفورد در توئیترش قدرت فوتبال را در این حرکات انسان‌دوستانه نشان می دهد .او به خاطر این کار به مقام MBE رسید و دکترای افتخاری دریافت کرد.


طرح بلیچر اسپورت به مناسبت تولد مارکوس رشفورد

 

امروز تولد مارکوس رشفورد است . فوق ستاره ای که هم در داخل زمین و هم در خارج از زمین به عنوان یک قهرمان از وی یاد می شود.

نظر شما