شناسهٔ خبر: 43666454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرید حمایتی زعفران در استان خراسان رضوی به زودی آغاز می‌شود

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به تصمیمات گرفته شده خرید حمایتی محصول زعفران در این استان به زودی آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر شنبه استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان در حاشیه نشست بررسی مشکلات زعفران کاران استان افزود: در این نشست افزایش قیمت خرید حمایتی زعفران از کشاورزان مورد بررسی قرار گرفت.

استان خراسان رضوی دارای ۹۲ هزار هکتار مزارع زیرکشت گل زعفران است که از ماه گذشته برداشت گل این محصول در نقاط مختلف استان آغاز شده و طی سال گذشته میزان عملکرد محصول بین سه تا چهار کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

هم اکنون بیش از ۶۵ درصد محصول زعفران خراسان رضوی به صورت فله، خام یا بسته‌بندی محصول خام به خارج از کشور صادر می‌شود، بعد از محصول پسته، زعفران دومین محصول بخش کشاورزی استان است که بیشترین درآمد ناخالص را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

هم اکنون سطح زیرکشت محصول زعفران در کشور حدود  ۱۲۰  هزار هکتار است که ۹۲ هزار هکتار آن در خراسان رضوی قرار دارد و ۱۳۰ هزار خانوار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می‌کنند که ۱۰۹ هزار خانوار از این تعداد دارنده کمتر از یک هکتار سطح زیرکشت زعفران هستند، هر هکتار زعفران برای ۲۰۰ نفر ایجاد شغل می‌کند و برآورد می‌شود که ۶۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی از محل کشت و برداشت طلای سرخ امرار معاش ‌کنند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما