شناسهٔ خبر: 43664159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

روایت نشریه آمریکایی از آرامش قبل از طوفان در این کشور:

آمریکایی‌ها در روز انتخابات مشغول خرید اسلحه و دستمال توالت

مردم آمریکا این روزها از ترس بروز هرج‌ومرج پس از انتخابات مشغول خرید اسلحه، ذخیره‌سازی کنسروهای خوراکی، دستمال توالت و دیگر کالاهای اساسی در زیرزمین خانه‌های خود هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهدای ایران، نشریه یواس‌ای تودی در گزارشی به وضعیت بغرنج و پرالتهاب روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرده برداشت و نوشت: تابیتا کانوِرس بی‌سروصدا برای روز انتخابات و هفته‌های پس از آن آماده می‌شود. او این روزها مشغول ذخیره‌سازی خوراکی‌های کنسروی، دستمال توالت، و دیگر کالاهای اساسی در زیرزمین خانه‌اش است. او حتی شوهرش را مجاب کرده تا یک تفنگ شکاری برای روز مبادا خریداری کند. کانورسِ ۴۳ ساله همانند میلیون‌ها آمریکایی دیگر نگران احتمال بروز خشونت‌هایی است که به گفته کارشناسان شاید در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال جاری رخ دهند. کانوِرس کمک‌دندانپزشک است و دو فرزند دارد. او سعی می‌کند خیلی نگران نباشد، اما در شرایطی که بحث‌وجدل‌های داغ انتخاباتی با همه‌گیری ویروس کرونا، اعتراضات در حمایت از حقوق مدنی، و آتش‌سوزی جنگل‌ها توأم شده است، خدا می‌داند چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

پیش‌بینی کارشناسان در خصوص خشونت‌های پراکنده

پیش‌بینی اکثر کارشناسان این است که با توجه به حوادث مجزایی که طی سال جاری رخ داده‌اند، خشونت‌های پراکنده بدترین چیزی است که آمریکا ممکن است در روز انتخابات تجربه کند. اما در گوشه و کنار کشور، افرادی نظیر کانوِرس مشغول آماده‌سازی خود جهت پشت سر گذاشتن موج احتمالی هرج‌ومرج ناشی از انتخابات هستند. آنها به طرز بی‌سابقه‌ای اسلحه و مهمات می‌خرند و آماده می‌شوند تا در صورت پیروزی کاندیدای رقیب، برچسب‌ها و پوسترهای انتخاباتی را از روی خودرو یا از حیاط خانه خود بردارند تا مبادا به آنها حمله شود. برخی نیز به مناطق دورافتاده یا پناهگاه‌هایی که برای خود تهیه کرده‌اند، می‌گریزند.

کانوِرس در تمام طول عمر خود طرفدار جمهوری‌خواهان بوده است، اما امسال برای اولین بار به نامزد دموکرات‌ها رأی داده است. او در این خصوص می‌گوید: «شاید نشود گفت حماقت، اما عدم کسب آمادگی بی‌معناست. جنگ داخلی؟ شاید سال‌ها طول بکشد. آنچه ذخیره کرده‌ایم کفاف چند سال را نمی‌دهد و اگر جنگ داخلی سال‌ها ادامه یافت، همواره می‌توانیم بیرون برویم و گوزن شکار کنیم.»

این احساس ترس و نگرانی در پی ماه‌ها اعتراضات گسترده در حمایت از عدالت اجتماعی در قالب جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» شکل گرفته است، اعتراضاتی که بیش از ۹۰ درصدشان مسالمت‌آمیز بودند. اما برخی رسانه‌های محافظه‌کار و رهبران حزب جمهوری‌خواه، از جمله رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، با اشاره به غارت و تخریب استدلال کرده‌اند که نیروهای فدرال بیشتری در راستای دفاع در برابر خشونت مورد نیاز است. مخاطب آنها صراحتاً زنان ساکن مناطق حومه‌اند.

از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که افراط‌گراهای دست راستیِ مخالف حاکمیت در واکنش به بزرگ‌ترین جنبش حقوق مدنی ۵۰ سال گذشته، اکنون با ترامپ همسو شده باشند. پس از سال‌ها رشد نفرت‌پراکنی و خشونت، کارشناسان می‌گویند بیم آن می‌رود که تروریست‌های مسلح دست راستی در صورت تأخیر در اعلام نتیجه انتخابات یا مواجهه با یک نتیجه نامطلوب نظیر پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات به خیابان بیایند.

کارولاین گالاهر استاد مدرسه خدمات بین‌المللی دانشگاه آمریکن واقع در واشنگتن و کارشناس خشونت افراطی در آمریکا در این باره می‌گوید: «هرکسی که می‌شناسم نگران ارعاب رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی و خشونت احتمالی هنگام اعلام نتایج و همچنین چیزی شبیه اینها نه فقط حول‌وحوش انتخابات، بلکه در فاصله بین انتخابات و مراسم تحلیف است.»

افزایش نگران‌کننده فروش سلاح در آمریکا

با اینکه آمریکا از پیشینه طولانی اعتراضات خشونت‌بار برخوردار است و خشونت‌های گوناگون از پرتاب بمب‌های آتش‌زا و شلیک به سمت کلینیک‌های سقط‌جنین توسط افراط‌گرایان مخالف سقط‌جنین گرفته تا ۲۵ مورد بمب‌گذاری توسط گروه تروریستی دست چپی موسوم به وِدِر آندِرگراوند (Weather Underground) در مخالفت با جنگ ویتنام و نژادپرستی را تجربه کرده است، اما کارشناسان می‌گویند پیش‌بینی‌های گسترده در خصوص وقوع خشونت‌های انتخاباتی امری بی‌سابقه است.

آنچه به احتمال بروز خشونت دامن زده، رقم سرسام‌آور اسلحه‌هایی است که امسال خریداری شده‌اند. بر اساس آمار اف‌بی‌آی، فروشندگان سلاح در ماه ژوئیه بیش از ۳/۹ میلیون بار از طریق سیستم ملی استعلام فوری سوءپیشینه در خصوص خریداران اسلحه استعلام گرفتند ــ این بالاترین رقم طی یک ماه است که تاکنون ثبت شده است.

با اینکه استعلام سوءپیشینه معیار دقیقی برای سنجش میزان فروش سلاح نیست، اما بطور گسترده در این خصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروشندگان اسلحه طی نُه ماهه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با کل سال ۲۰۱۹ استعلام بیشتری گرفته‌اند. تعداد استعلام‌ها در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳/۲۸ میلیون مورد بود که به نوبه خود یک رکورد سالانه محسوب می‌شد.

خشونت در هر صورت اتفاق می‌افتد

گالاهر در این بار می‌گوید: «خشونت در هر صورت اتفاق می‌افتد. در صورت پیروزی بایدن، این امر دستاویزی برای غیرقانونی جلوه دادن نتایج و تعقیب دشمنان استنباط شده دست چپی خواهد بود. این بدان معناست که به هر فرد مخالفی برچسب آنتیفا زده خواهد شد. من همچنین نگران آن هستم که اگر ترامپ پیروز شود، این امر علامتی برای گروه‌های راست افراطی حامی وی نظیر قسم‌خوردگان (Oath Keepers)، پسران مغرور (Proud Boys)، و امثالهم خواهد بود برای آنکه به سراغ مردم مخالف ترامپ بروند. بنابراین، حتی اگر ترامپ برنده شود، به نظر من خشونت رخ خواهد داد. عملاً درها به نوعی گشوده می‌شوند.»

تابستان سال جاری، گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل حدود ۲۰۰ منازعه خشونت‌بار میان گروه‌های معترض را از میان حدود ۱۲۰۰۰ مورد اعتراضات سراسری مستندسازی نمود. بنابر گفته عفو بین‌الملل، اکثر این منازعات زمانی رخ دادند که گروه‌های مسلح دست راستی در صحنه حاضر شدند تا با معترضان صلح‌جو مقابله کنند.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه خبر دستگیری ایوان هانتر از اهالی ایالت تگزاس را اعلام کرد. او به گفته مقامات در شامگاه ۲۸ ماه مه به سمت اداره پلیس مینیاپولیس که توسط معترضان جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» اشغال و به آتش کشیده شده بود، با اسلحه کلاشنیکف خود ۱۳ گلوله شلیک کرده است. اعتراضات در پی مرگ جورج فلوید اتفاق افتادند. جورج فلوید مرد سیاهپوستی بود که پس از آنکه یک مأمور پلیس سفیدپوست به مدت نُه دقیقه زانوی خود را بر روی گردنش فشار داد، جان خود را از دست داد. مقامات فدرال می‌گویند هانترِ ۲۶ ساله یکی از اعضای گروه بوگالو بویز (Boogaloo Bois) است. این گروه ضد دولتیِ نه چندان سازمان‌یافته شامل افرادی می‌شود که خواهان شروع یک جنگ نژادی هستند.

با گسترش اعتراضات موسوم به «جان سیاهپوستان مهم است»، ترامپ در مقطعی برخلاف خواست رهبران دموکرات ایالت پورتلند، نیروهای سیاه‌پوش فدرال را به خدمت فراخواند و بدین ترتیب به نگرانی‌ها در میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در خصوص استفاده بیش از حد از زور دامن زد.

بسیاری از گروه‌های لیبرال تصمیم ترامپ مبنی بر استفاده از گاز اشک‌آور ضد معترضان و سپس عکس گرفتن با انجیل در کلیسایی در واشنگتن طی تابستان سال جاری را دلیل و مدرکی دانستند دال بر اینکه وی فوراً نیروهای دولتی را پس از انتخابات در خیابان‌ها مستقر خواهد کرد.

آمریکایی‌ها در روز انتخابات مشغول خرید اسلحه و دستمال توالت
نگرانی مردم از درخواست آماده‌باش ترامپ به طرفداران خود

ترامپ بارها گفته که چند شهر که شهردار دموکرات دارند به «جهنم» می‌روند و هشدار داده که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، شهرهای بیشتری گرفتار هرج‌ومرج خواهند شد. رئیس‌جمهور همچنین مشروعیت روند انتخابات را زیر سؤال برده و در این راستا بدون هرگونه دلیل و مدرکی مدعی شده که انتخابات با تقلب توأم است و نتیجه را در صورت باخت قبول نخواهد کرد، امری که موجب نگرانی تحلیلگران و کارشناسان شده است.

برایان گریفی پژوهشگر و مشاور منطقه‌ای عفو بین‌الملل که در اوکراین، نپال، و کوزوو فعالیت کرده است، در این باره می‌گوید: «ما شاهد یکی از عمیق‌ترین جنبش‌های حقوق مدنی در کشور طی ۵۰ سال گذشته هستیم و رئیس‌جمهور آمریکا جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» را با خشونت‌های سیاسی درهم آمیخته است. ترامپ خودش پورتلند را بدتر از افغانستان خواند. میزان تلاش آنها در جهت دامن زدن به اوضاع و تشدید منازعه به طرز غیرقابل باوری نگران‌کننده است.»

در سطح میدانی، طرفداران حق رأی بر میزان تلاش‌های خود افزوده‌اند تا مطمئن شوند که رأی‌دهندگان قادرند آرای خود را امن و ایمن به صندوق بیندازند. انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان تاکتیک‌های تشنج‌زدایی را به هزاران داوطلب آموزش داده است، به این امید که هرگونه خشونت را در نطفه خفه کند. این همان رویکردی است که کارل دِی کشیش اهل ایالت فیلادلفیا اتخاذ کرده است. او گروه‌هایی از مردان جوان سیاهپوست را تشویق کرده تا پای صندوق‌ها حاضر و مانع خشونت شوند، فرقی نمی‌کند خشونت از طرف باندهای محلی با هدف ایجاد دردسر باشد یا از طرف تروریست‌های سفیدپوست داخلی که تمرکزشان بر روی این ایالت مهم و غیرقابل پیش‌بینی است. دِی می‌گوید بطور ویژه بر روی متحد ساختن جامعه سیاهپوستان ضد فتنه‌انگیزان بیرونی فارغ از هرگونه سیاست‌ورزی شخصی متمرکز است.

وی در این باره می‌گوید: «هنگامی که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا گروهی از مردم را تحریک می‌کند و از آنها می‌خواهد آماده باشند و می‌گوید شاید از قدرت کنار نرود، این امر مردم موجب ترس و نگرانی موجه مردم می‌شود. این موضوع را در قالب بسیاری از گفتگوها و بسیاری جاها که حضور داشته‌ام، مشاهده کرده‌ام.»

رأی‌دهندگان سیاهپوست از دیرباز با خشونت‌های انتخاباتی مواجه بوده‌اند، حتی قبل از آنکه رأی بدهند. جهت خنثی کردن حملات احتمالی طی سال جاری، انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در راستای بهبود روابط با نهادهای محلی مجری قانون همکاری می‌کند.

استفانی اووِنز مدیر پروژه ملی محافظت از انتخابات مردم عادی انجمن می‌گوید چالش کووید ـ ۱۹ و اعتراضات نژادی در پی مرگ فلوید موجب تشدید نگرانی‌های معمول این انجمن در خصوص خشونت شده است. در برخی موارد، انجمن با رأی‌دهندگان صحبت کرده و از آنها خواسته تا علائم و برچسب‌های انتخاباتی را از حیاط خانه و از روی ماشین خود بردارند و بدین ترتیب از مواجهه با هرگونه خشونت پس از انتخابات اجتناب ورزند.

 او در این خصوص می‌گوید: «نمادهایی که بازتاب‌دهنده نامزد مورد حمایت هستند یکی از مؤلفه‌های بزرگ سنت انتخاباتی ما محسوب می‌شوند. اما هیچ چیزِ این انتخابات جنبه سنتی ندارد. مردم پیشاپیش بسته به نامزد مورد حمایتشان در معرض حمله قرار می‌گیرند.»

آمریکایی‌ها در روز انتخابات مشغول خرید اسلحه و دستمال توالت

فرار مردم از شهرهای بزرگ

به باور خوزه دوباستوس تحلیلگر امنیتی شرکت مدیریت ریسک وُرلداَوِر (WorldAware)، اوضاع از مدت‌ها قبل از سطح رقابت‌های انتخاباتی فراتر رفته و اکنون بسیاری از آمریکایی‌ها این انتخابات را نبرد بر سر قلب و روح کشور می‌دانند. پیش‌بینی دوباستوس این است که هرگونه خشونت احتمالاً در اطراف نهادهای دولتی نظیر ادارات دولتی و دادگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد، زیرا مردم اغلب به نمادهای قدرت حمله می‌برند. او می‌گوید اخبار اولیه درباره خشونت یا دفع خشونت، نظیر خبر تلاش ناکام تروریست‌های دست راستی با هدف ربودن فرماندار ایالت میشیگان، به‌درستی موجب ترس و وحشت مردم می‌شوند.

آمریکایی‌ها در تمام طول تابستان شاهد تصاویری بوده‌اند که درگیری پلیس ضدشورشِ زره به تن و بی‌نام‌ونشان با معترضان، خارج کردن باتون و ابزارهای پرتاب گاز اشک‌آور از خودروهای زره‌پوش، و کشیدن بازداشتی‌ها بر روی زمین را نشان می‌دهند.

دوباستوس در این خصوص می‌گوید: «این احساس فزاینده شکل گرفته که طرفِ دیگر نه رقیب من بلکه دشمن من است. مردم این عکس‌ها را می‌بینند و نگران می‌شوند که مبادا چنین چیزی در محله خودشان نیز اتفاق افتد.»

بسیاری از مردم قصد دارند در خانه‌های خود پناه بگیرند و بقیه نیز در حال فرار هستند. بسیار از ابرثروتمندان نیویورک، شیکاگو، و میامی ملک‌هایی در مناطق دورافتاده نظیر مونتانا واقع در ایالت وایومینگ، یا آسپن واقع در ایالت کلرادو برای خود دست‌وپا کرده‌اند. این مناطق از دیرباز به پناهگاه خصوصی ثروتمندان معروفند. با اینکه بسیاری از اینگونه اقدامات از طرف ثروتمندانی که قادر به دورکاری هستند قبل از انتخابات برنامه‌ریزی شدند، اما احتمال بروز خشونت موجب تشدید نگرانی‌ها شده است.

جاش لندیس مشاور املاک از آسپن در این باره می‌گوید: «اینجا بی‌شک مکان خوبی برای فرار است. اگر قادر باشید از پس هزینه‌های اینجا بربیایید، با آمدن به اینجا می‌توانید از دنیا فاصله بگیرید.»

فروش ملک در آسپن طی سال جاری پیشاپیش بالغ بر ۲ میلیارد دلار بوده است. لندیس می‌گوید نیویورک تا حدود زیادی زرق‌وبرق خود را نزد ثروتمندان از دست داده است، ثروتمندانی که دیگر نمی‌توانند به رستوران یا سالن‌های تئاتر برادوی بروند و با توجه به تراکم جمعیت، برخی به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است حداقل بطور موقت از همه چیز فاصله بگیرند.

مردم برای روزهای پس از انتخابات آماده می‌شوند

درو میلر سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا می‌گوید اعضا اجازه دارند زودتر از موعد به اینجا بیایند. او پیش‌بینی می‌کند که خشونت‌های پراکنده ــ «خشونت عاطفی، نابخردانه، و تاراج فرصت‌طلبانه توسط مردم» ــ اتفاق افتد و انتظار خشونت‌های سازمان‌یافته را ندارد. او در این باره می‌گوید: «امیدوارم خشونت‌ها به صورت محدود و کنترل شده باشد، اما این خشونت‌ها متأسفانه ممکن است به درگیری‌های گسترده و بلندمدت بینجامد و برخی حتی ترس جنگ داخلی را دارند.»

کانوِرس که در حومه دنوِر زندگی می‌کند، می‌گوید ترس از بروز خشونت‌های انتخاباتی موجب تشدید نگرانی کلی وی در خصوص وضعیت کشور شده است. او می‌گوید با توجه به شکاف‌های سیاسی، دلیل چندانی برای خوش‌بینی نمی‌بیند. او هراس و اضطراب در بدو همه‌گیری ویروس کرونا را به وضوح به خاطر می‌آورد. در آن مقطع، بسیاری از آمریکایی‌ها قادر به تهیه دستمال توالت نبودند.

او در این باره می‌گوید: «می‌خواهم به مردم یادآوری کنم که در ماه مارس نمی‌دانستیم دستمال توالت کمیاب خواهد شد. این ترس و نگرانی کلی وجود دارد که اتفاقی در حال رخ دادن است یا رخ خواهد داد که شاید برای آن آمادگی نداشته باشیم. من می‌خواهم برای چنین چیزی آماده باشم.»

نظر شما