شناسهٔ خبر: 43660473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

پیام رهبری به جوانان فرانسه از هزاران سخنرانی و پیام اثرگذارتر بود

صاحب‌خبر -

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موضع رییس جمهور و رهبران سیاسی فرانسه موضع ملت و جوانان این کشور نیست، گفت که پیام مقام معظم رهبری به جوانان فرانسه تبدیل به زبان وجدان جامعه فرانسه شده است.

علی علیزاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جوانان فرانسه گفت: بعد از هتک حرمت نشریه شارلی ابدو فرانسه و رئیس جمهور این کشور به ساحت پیامبر اسلام (ص) مردم و بسیاری از رهبران اسلامی به آن واکنش نشان دادند که تحلیل آن ضروری است.

وی توضیح داد: این واکنش ها را می توان در دو ویژگی خلاصه کرد نخست آنکه پیام ها یا سخنرانی های با هدف اقناع افکار عمومی داخلی آن کشورها بوده تا مبادا با عدم اعلام مواضع در مظان اتهام وابستگی به غرب قرار نگیرند و مشروعیت شان بر باد نرود. نکته دیگر اینکه در این واکنش ها به جای انتقاد از سیاست اسلام هراسی در غرب که عامل اصلی افراط گرایی در خاورمیانه است، فقط با تکیه بر ویژگی های خاص پیامبر اسلام (ص) به صورت نمادین خواهان تحریم محصولات فرانسوی شدند آن هم در شرایطی که کت و شلوار تا سلاح های نظامی شان متعلق به اروپا و آمریکا است. با وجود کافی نبودن این واکنش ها اما همین مقدار را هم باید غنیمت دانست.

علیزاده ادامه داد: در این شرایط پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به جوانان فرانسه به اکثر زبان های دنیا ترجمه شد و در مدت کوتاهی حجم تاثیرگذاری زیادی به همراه داشت، دلیل این اتفاق را می توان در چهار مولفه خلاصه کرد که اهمیت و حکمت و البته ذکاوت سیاسی رهبری را آشکار می سازد. نخست آنکه مخاطب پیام رهبری جوانان فرانسه بوده، جوانان گروه مرجع فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند و طی چند روز گذشته همین جوانان با هر موضعی نقش اصلی را در انتشار پیام رهبری در جامعه فرانسه برعهده داشتند.

وی افزود: دوم آنکه جوانان و نسل جدید شهروندان اروپایی و به ویژه فرانسوی نسبت به وابستگی هویتی شان به آمریکا معترض و به شدت حساس هستند و موضع مکرون و رهبران سیاسی فرانسه ضرورتا موضع ملت و جوانان فرانسه نیست، نکته سوم در این است که مهم ترین راه بیداری و روشنگری در یک نسل و یا ملت یا حتی یک فرد نشان دادن تناقضات و مواجه کردن آن با خود واقعی اش است با این نگاه از زوایه روان شناختی یک پرسش ساده مطرح می شود مبنی بر اینکه این چه آزادی بیانی است که توهین به پیامبران و رهبران مقدس آزاد بوده اما پرسش از یک واقعه مفروض تاریخی جرم و گناه محسوب می شود؟ چه اینکه طبق قوانین فرانسه، حد پرسشی در زمینه هولوکاست وجود ندارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: این روزها پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیل شده و آن ها با بازنشر پیام رهبر ایران هم سوال و اعتراض شان را به اشتراک می گذارند و هم جرمی مرتکب نمی شوند.

علیزاده در پایان اظهار کرد: چهارمین ویژگی پیام رهبری این است که ایشان به صراحت اشاره ای به اسلام یا پیامبر اسلام و یا حتی به حقانیت و برتری هیچ دینی نمی کنند و فقط از جوانان فرانسه می خواهند از رهبرانشان بپرسند اگر توهین به پیامبر خدا آزادی است پس توهین به پیامبر مسیحیت و بزرگان دین مسیح هم آزاد بوده که در این صورت آیا این توهین به جامعه و فرهنگ و ملت فرانسه نیست؟ حتی اگر بسیاری از فرانسویان به دین عیسی(ع) و مسیح (ع) یا به هیچ دین دیگری هم باور نداشته باشند اما مسیحیت بخشی از هویت سیاسی آن هاست و به این موضوع حساس هستند؛ در مجموع طرح ۵ سوال رهبری از بیش از هزاران سخنرانی و پیام اثرگذارتر بود و حجم توجه به آن نیز نشان دهنده جایگاه ایشان به عنوان رهبر جبهه جهانی مقاومت است.

نظر شما