شناسهٔ خبر: 43659705 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آقا کریم تئاتر چهره ماندگار تلویزیون

کریم اکبری‌مبارکه بازیگری شریف و نجیب بود که درگذشتش به خاطر کرونا چهره‌های هنری را به واکنش واداشت. آنها درگذشت «آقاکریم تلویزیون، سینما و تئاتر» را تسلیت گفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بازی‌اش در نقش ابن‌ملجم مرادی، در عین کوتاهی، یکی از ماندگارترین تصاویر را در حافظه ایرانیان ساخته است. کریم اکبری‌مبارکه، بازیگری شریف و نجیب بود که درگذشتش به خاطر کرونا بازیگران و چهره‌های هنری را به واکنش واداشت. آنها درگذشت «آقاکریم تلویزیون، سینما و تئاتر» را تسلیت گفته‌اند. «کریم اکبری‌مبارکه» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در ۶۸ سالگی بر اثر کرونا دارفانی را وداع گفت. بازی در نقش بن‌شمیط در «مختارنامه» و ایفای نقش ابن‌ملجم در سریال «امام علی» اکبری‌مبارکه را در ذهن بسیاری از مخاطبان تلویزیون ماندگار کرده است. بازی‌های کوتاه اما تاثیرگذار او در سینما نیز نشان از پیشینه تئاتری و قوت بازیگری او داشت.

همه غریب می‌میریم و کریم آقا از همه غریب‌تر

کریم اکبری‌مبارکه در سینما در فیلم‌هایی همچون «مرگ یزدگرد»، «مسافران»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی» و «قندون جهیزیه» به ایفای نقش پرداخته بود. او در تئاتر هم فعال بود و در نمایش‌های مهمی به ایفای نقش پرداخت که آخرین آنها باغ آلبالو (۱۳۹۵) به کارگردانی اکبر زنجان‌پور بود. اکبر زنجان‌پور، کارگردان و هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون مرگ کریم اکبری‌مبارکه را غریبانه توصیف کرده و در یادداشتی کوتاه نوشته است: به مناسبت پرواز هنرمند بی‌بدیل کریم اکبری مبارکه؛ این همه سال همکارها می‌گفتند من زودتر از همه برای تمرین یا اجرای تئاتر حاضر می‌شوم اما در تمرین و اجرای «باغ آلبالو» این کریم آقا بود که از من هم زودتر می‌آمد و همیشه لبخند به لب داشت و با انرژی مثبت. این روزها دیگر نه برای تشییع رفقا می‌شود رفت و نه در مجلس یادبود می‌توان شرکت کرد، همه غریب می‌میریم و کریم آقا از همه غریب‌تر».

کریم اکبری‌مبارکه در سینما اگرچه کم‌کار بود اما نقش‌های کوتاه و تاثیرگذاری ایفا کرد. یکی از آنها بازی بسیار کوتاه او در «چند می‌گیری گریه کنی؟» شاهد احمدلو بود. اتفاقا آخرین بازی مرحوم منوچهر نوذری در آن فیلم ماندگار می‌شود. در سکانس کوتاهی که درباره مرگ و قبرستان صحبت می‌شود، اکبری‌مبارکه در نقش گورکن دیالوگ‌های مهمی بر زبان می‌آورد.

او در واکنش به درخواست برای بزرگ‌تر کندن قبر می‌گوید: «ما همه قبرا رو یه اندازه می‌کنیم. قبرستون قانون داره. مثل اینور نیست که هر کی بیشتر داشته باشه، جاش بیشتر باشه. اصل این زیره. این زیر همه مثل هم‌اند، الا حساب و کتاب. تو این 30 سالی که من اینجا کار کردم اسکلت‌های زیادی دیدم. هیچ فرقی هم بین اسکلت آدم پولدار با فقیر نیست».

مرد نقش‌های کوتاه اما بزرگ

در این بین اما نقش‌هایی که بازی اکبری‌مبارکه را در خاطره‌ها ماندگار کرده ۲ نقش متفاوت «ابن‌ملجم» در سریال امام علی(ع) و «بن‌شمیط» در سریال مختارنامه است. اکبری‌مبارکه پیش‌تر در گفت‌وگوهایی پیرامون این ۲ نقش نکات قابل تاملی مطرح کرده بود.

او درباره بازی در نقش «ابن‌‌ملجم مرادی» گفته بود: «قبل از اینکه کار کنم، آقای میرباقری به من گفت که نقشی را بازی می‌کنی که به یادگار می‌ماند. نقشی کوچک اما بزرگ...». اکبری‌مبارکه در گفت‌وگویی که داشت به خاطره جالبی از بازی در سریال امام علی اشاره کرده و گفته بود: «آن سال‌ها در ماه رمضان کار می‌کردیم و آقای میرباقری آمد و گفت کریم جان برای اینکه بیشتر حس بگیری و در نقشت فرو بروی می‌خوام ضربت زدن را بگذارم سحر روز 19 رمضان. گفتم به خدا قسم محال است که بیایم سر فیلمبرداری. آقای میرباقری هم گفتند شوخی کردم و می‌خواستم ببینم این حرف را بزنم چه می‌گویی. گفتم اصلا خودم دیوانه می‌شوم داوود جان! او هم گفت نه. گذاشتند ماه رمضان تمام شد و ۲ ماه بعد گرفتند».

او همچنین در مصاحبه‌ای دیگر به سختی‌های بازی در نقش بن‌شمیط در سریال مختارنامه اشاره کرده و گفته بود: «در زمان تصویربرداری در فصل زمستان مجبور بودیم برای اینکه بخار دهان ما مشخص نشود یخ در دهان خود قرار بدهیم که این موضوع موجب می‌شد تا تمام وجود ما را سرما فرا بگیرد. متاسفانه در تمام فیلم‌ها و سریال‌ها پشت صحنه ساخت به مخاطبان نشان داده نمی‌شود. این در حالی است که اگر پشت‌صحنه را هم به مردم نشان بدهند مخاطبان لذت دوچندانی از دیدن سریال خواهند برد و در جریان مصائب ساخت چنین آثاری قرار می‌گیرند».

پیام انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس در پیامی درگذشت اکبری‌مبارکه را به جامعه هنرهای نمایشی کشور تسلیت گفت. در پیام این انجمن آمده است: «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس افتخار دارد که از وجود و نظرات ارزشمند این هنرمند فقید در ادوار گذشته جشنواره‌های دفاع‌مقدس و مقاومت و شوراهای تخصصی ارزیابی آثار و داوری نمایش‌های ارزشی بهره برده و از نظرات ایشان به عنوان کارشناسی خبره و مسلط به امور استفاده نموده است. این ضایعه اسفناک را به عموم جامعه فرهیخته هنرهای نمایشی کشور و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای آن مرحوم علو درجات و مغفرت و صبر و شکیبایی برای خانواده محترمش آرزومندیم».

جشن سربرون کرونا در پشت صحنه آثار نمایشی؟!

درگذشت کریم اکبری‌مبارکه اما با واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و در میان چهره‌های هنری روبه‌رو شده است. گفته می‌شود او در سر صحنه تصویربرداری سریال «جشن سربرون» به کرونا مبتلا شده است. پیش‌تر لاله اسکندری نیز در این پروژه به کرونا مبتلا شده بود. حسن نجاریان، تهیه‌کننده این سریال اما در این باره نظر متفاوتی دارد.

او گفته است: کرونا بسیار همه‌گیر شده است و عده‌ای با رعایت همه پروتکل‌ها باز هم مبتلا شده‌اند. ما از عوامل صحنه تست گرفتیم، گریموری که خانم اسکندری را گریم می‌کرد و گریمور آقا هر ۲ تست‌های‌شان منفی بود. کریم اکبری هم سر صحنه بود که پزشک با تب‌سنجی متوجه شد او حالش خوب نیست و بلافاصله از سر صحنه او را به منزل فرستادیم. از هفته پیش در منزل در حال استراحت بود که چند روز پیش به دلیل وخامت حالش او را در بیمارستان بستری کردند.

در این بین اما برخی مسؤولان صنفی جامعه سینما خواستار جدی‌تر گرفتن پروتکل‌ها و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از ضایعه‌های اینچنینی در فضای سینما شده‌اند.

روزگذشته سیدغلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز در این باره نکاتی را مطرح کرد. به نظر می‌رسد با بالا گرفتن تب کرونا و نیز تنگ‌تر شدن حلقه شیوع این ویروس، اتخاذ تدابیری شدیدتر و هوشمندانه‌تر لازم می‌نماید، تا از تکرار ضایعه‌های این‌چنینی جلوگیری شود؛ تدابیری که به عنوان یک سیاست‌گذاری کلان در همه حوزه‌ها دارای اثر باشد. طبیعی است تولیدات سینمایی و تلویزیونی نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

رضا رویگری از مرحوم اکبری‌مبارکه گفت

رضا رویگری از جمله بازیگران سریال «مختارنامه» است که تجربه بازی در کنار مرحوم کریم اکبری‌مبارکه را دارد. او در گفت‌وگویی از خاطراتش با مرحوم اکبری‌مبارکه گفت. رویگری درباره منش و نگاه حرفه‌ای مرحوم اکبری‌مبارکه گفت: «او یکی از بازیگران بسیار حرفه‎‌ای، منظم و مؤدب بود. مهم‌تر اینکه او در کارش بشدت آدم بی‌حاشیه‌ای بود و من شخصا او را خیلی دوست داشتم و خیلی از شنیدن خبر فوت او متاسف شدم».

قدرتمند اما بی‌حاشیه

رویگری که خود با ایفای نقش «کیان ایرانی» یکی از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی ماندگار «مختارنامه» است، درباره حضور اکبری‌مبارکه در سریال «مختارنامه» و ایفای نقش «بن‌شمیط» نیز گفت: «اکبری‌مبارکه بازیگر بسیار خوبی بود و بدون توجه به کوتاه یا بلند بودن نقش، هر آنچه به او می‌سپردند، بخوبی اجرا می‌کرد».

او با کنایه به این موضوع که شاید پس از اعلام خبر درگذشت یک هنرمند، زمان مناسبی برای اینکه بخواهیم به دیگران توصیه کنیم، نباشد، گفت: واقعیت این است که شاید الان زمان مناسبی برای توصیه به مسؤولان نباشد اما من از مسؤولان این خواهش را دارم که به هنرمندانی از نسل کریم اکبری‌مبارکه توجه داشته باشند، چون جای هیچ کدام از این چهره‌ها را هیچ‌کس نمی‌تواند پر کند. مگر جای اساتیدی چون انتظامی، مشایخی و رشیدی پر شده است؟ پس باید به این چهره‌ها در زمان حیات‌شان توجه شود».

رویگری با اشاره به عقبه تئاتری مرحوم اکبری‌مبارکه اظهار کرد: «او هنرمندی بشدت قوی و بی‌حاشیه بود. علت آن هم این بود که او از تئاتر وارد این عرصه شده بود. تئاتر ریشه است و بازیگری که ریشه دارد، با یک باد تکان نمی‌خورد و نمی‌افتد. این ریشه آدم را محکم می‌کند». این هنرمند سینما و تلویزیون درباره تعهد کاری مرحوم اکبری‌مبارکه و نقش‌آفرینی او در سریال «جشن سربرون» در شرایط کرونایی فعلی نیز گفت: «همه ما هنرمندان نسبت به مخاطبان تعهد داریم.

اگر به خود من نیز کار خوبی پیشنهاد شود، قطعا حضور پیدا می‌کنم، چون کار ما این است و ما به مردم به عنوان مخاطبان آثارمان بدهکار هستیم؛ بدهی ما این است که باید برای این مردم کار کنیم». او در ادامه تاکید کرد: «بسیاری از مردم در طول این دوره اخیر مرا می‌دیدند و می‌گفتند آقای رویگری! زودتر خوب ‌شو و دوباره بازی کن، چون ما نقش‌هایی را که شما ایفا کردید دوست داریم.

همین‌ها هم هست که ما را نسبت به مردم و مخاطبا‌ن‌مان متعهد می‌کند و مرحوم اکبری‌مبارکه نیز همین نگاه متعهدانه را نسبت به مخاطبان داشت». رویگری در پایان درباره تازه‌ترین خبرها از فعالیت‌های هنری خود نیز گفت چند نقش به او پیشنهاد شده که در حال بررسی است اما به دلیل اینکه هنوز قراردادی برای آنها نبسته است، ترجیح می‌دهد خبری درباره آن رسانه‌ای نشود./د102/ق

نظر شما