شناسهٔ خبر: 43655389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نوش آبادی مطرح کرد

ارزیابی مثبت از میانجی‌گری جمهوری اسلامی ایران میان طرفین مناقشه در قفقاز

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به میانجی‌گری ایران در هر درگیری منطقه‌ای، گفت: بسیاری از اختلافات به خصوص در حوزه مرزها، از طریق گفتگوی سیاسی و معاهدات قابل حل و فصل است.

صاحب‌خبر -

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به استقبال ارمنستان و آذربایجان از همکاری ایران برای رفع مناقشات قره باغ، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران همواره در حوزه همسایگی و سیاست خارجی، ایجاد امنیت و ثبات و پرهیز از هرگونه مناقشه و درگیری های منطقه ای بوده است.

برقراری صلح و امنیت غرب آسیا در گرو همکاری کشورهای عضو است

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در ادامه صلح و امنیت در غرب آسیا را در گرو همکاری‌های کشورهای عضو مجموعه دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از نقش خود را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ایفا کرده و می‌کند و در این مسیر موفق نیز بوده است.

قره باغ

وی بر همین اساس تصریح کرد: ما به عنوان کشورهای منطقه، قادریم مشکلات خود را در قالب مذاکرات و از طریق دیپلماتیک حل و فصل کرده و نیازی به درگیری و جنگ نداریم و این کشورهای بیگانه هستند که همواره به دنبال ایجاد و افزایش تنش ها و مناقشات هستند.

نوش آبادی در ادامه با اشاره به تاریخ کهن قفقاز و اشتراکات فرهنگی کشورهای این منطقه، عنوان کرد: کشورهای منطقه سال ها زندگی مسالمت آمیزی داشتند اما کشورهای فرامنطقه ای و آنهایی که به نیابت از سوی غرب و آمریکایی ها به دنبال ایجاد اغتشاش و ناامنی هستند، سعی دارند از اختلافات سوءاستفاده کنند.

اختلافات مرزی با گفتگوی سیاسی و معاهدات قابل حل و فصل است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تأکید کرد: اختلافات مرزی در قالب نشست ها، گفتگوهای سیاسی و معاهدات قابل حل و فصل است و تنها زمانی که پای اجانب وسط باشد کار پیچیده می شود چرا که آنها به دنبال مطامع نامشروع خود هستند.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه باید با خویشتنداری و با توجه به ضرورت برقراری ثبات و امنیت در منطقه و پرهیز از مناقشه بی حاصل که در گذشته نیز تجربه شده، به فکر حل موضوع از طریق دیپلماتیک باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسیره همواره نقش میانجی گری داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشی بیطرفانه داشته و دو طرف را به دوری از خشونت دعوت می کند، خاطرنشان ساخت: ایران از آتش بس و توافقی که منجر به قطع درگیری شود استقبال کرده و بر ایجاد ثبات در منطقه، به دور از تهدیدهای خارجی و القائات بیگانگان به خصوص اقداماتی که مانع سوءاستفاده صهیونیست ها شود، استقبال می کند./

پایان پیام

نظر شما