شناسهٔ خبر: 43654666 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

موسیقی غیرتفننی باید حاوی پیام برای مخاطب باشد

صاحب‌خبر -

در روزهای رکود کرونایی بازار رسمی موسیقی، سیامک بغدادی، خواننده موسیقی راک، که معتقد است موسیقی غیرتفننی باید حاوی پیام برای مخاطب باشد موفق شد پس از یک دهه مجوز انتشار آثار خود را دریافت کند و به‌زودی این قطعات را منتشر خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، سیامک بغدادی با مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق شد بعد از یک دهه برای آثار خود در سبک راک مجوز بگیرد و این آثار در آینده ای نزدیک متشر خواهند شد. آثار را کاوه یغمایی تنظیم کرده و از اشعار شاعران معاصر نیز در انها استفاده شده است.

****

*بیشتر مخاطبان راک فارسی شما را به عنوان خواننده‌ گروه (ماینس وان) شنیده و می شناسند، اما قطعاتی که به تازگی قصد دارید منتشر کنید، گویا به قبل از حیات و شکل گیری این گروه برمی‌گردد؛ چه شد که تصمیم گرفتید این مجموعه را بعد از حدود یک دهه منتشر کنید؟

درست است، این پروژه مربوط به حدود ۱۶ سال پیش است که هشت آهنگ ساخته بودم، ترانهٔ پنج قطعه از این مجموعه، از دوستم دانیال بهشتی بود و بقیه از اشعار حافظ، خیام و فروغ فرخزاد. همان موقع با کاوه یغمایی صحبت کردم و طی ملاقاتی در تهران قرار شد کارها را برایم تنظیم کند که اتفاق مهمی برای من بود. قسمتی از موزیک‌ها هم در استودیوی کاوه ضبط و تنظیم شد، من هم وکال‌ها (///) را در همان استودیو (استودیوی خانگی کاوه) خواندم و ضبط کردم.

*برای اخذ مجوز آلبوم مشکلی نداشتید؟

در حالی که مشغول کار روی این آلبوم بودیم، کارهای کاوه یغمایی برای مهاجرت به کانادا درست شد و به همراه خانواده مهاجرت کرد. بنابراین باقی مراحل کار در آنجا ادامه یافت و انجام شد. رفتن او از ایران و مهم‌تر از آن تغییر دولت در آن زمان و به تبع آن تغییرات در قوانین و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن سال‌ها و سال‌های بعد باعث شد آلبوم من ۳ بار در وزارتخانه، در مرحله مجوز ترانه، رد شود.

یعنی با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت فعلی مراحل اخذ مجوز سهل تر و در نهایت امکان پذیر شد؟

بله در کمال نا امیدی، در نهایت بعد از ۱۶ سال با پیگیری رضا کریمی‌تبار و مساعدت دفتر موسیقی موفق شدیم برای ۵ ترَک (قطعه) از ۸ ترَک (قطعه) این آلبوم مجوز پخش بگیریم و بنابراین تصمیم گرفتم کارها را سرانجام منتشر کنم.
در گروه ماینس وان هم بعد ها اگر اشتباه نکنم قطعاتی بوده که با آهنگسازی خودتان منتشر شده است؟

بله. آهنگسازی چند تا از ترَک‌های (قطعه‌های) ماینس وان توسط من انجام شده است. قطعاتی مثل توهم، شبح و حس لعنتی.

*یعنی همه تنظیم ها برای۱۶سال قبل هست و حتی لاین های وکال را مجدد ضبط نکردید؟

همه چیز مال همان موقع است. خودم اصرار داشتم موزیک‌ها با همان تنظیم و وکال پخش شوند.

*سال‌های زیادی از خلق این آثار می گذرد و در طول زمان ممکن است دیدگاه هنرمند نسبت به آثارش پخته تر شود یا تغییر کند، اما به نظر شما در نهایت از خروجی این کارها راضی بودید که تصمیم به انتشارشان گرفتید؟

حتماً همینطور است. حتماً سلیقه‌ و دیدگاهم تغییر کرده اما به هرحال این‌ها کارهای من هستند و دوستشان دارم و خوشحالم که سرانجام منتشر می‌شوند.

*از اشعار کلاسیک هم به عنوان ترانه در کارهایتان استفاده کردید، حتی از اشعار فروغ فرخزاد که معمولا کلامش سرشار از زنانگی است. گرچه اولین خواننده راک ایران نبودید که از این دست تلفیق کلامی را انجام می‌دهد و مطمئنا آخری هم نیستید، به نظرتان استفاده از این اشعار چقدر متناسب با موسیقی راک فارسی است؟

راستش الان مطمئن نیستم، اما مخالف هم نیستم. موضوع این است که آهنگسازی روی اشعار کلاسیک از سر اجبار و ناچاری نباشد. وقتی یک موسیقیدان با یک شعر کلاسیک ارتباط برقرار می‌کند، احتمالا اثری هم که تولید می‌کند تاثیرگذار خواهد بود.

*خیلی ها معتقدند موسیقی در جامعه ایرانی بیشتر کلام‌محور است و در طول سال‌های گذشته به جز موارد معدود، کمتر دیده شده که موسیقیدان‌های راک ما در آثارشان، کلام نقش مهمی را ایفا کند و ترانه‌هایشان درخشان یا اصلا حرفی برای گفتن داشته باشند؛ فکر نمی کنید این یکی از دلایل عدم ارتباط مخاطبان ایرانی با این ژانر موسیقی باشد؟

در موسیقیِ با کلام در هر ژانری مطمئناً همانطور که از اسمش مشخص است، کلام و ترانه نقش خیلی مهمی دارد. اما کلاً به نظر من، هیچوقت نباید نتیجهٔ کار طوری باشد که شعر، پُررنگ‌تر از موسیقی شود. در مورد درخشان بودن اشعار هم موافقم؛ به نظر من موسیقی باکلام باید حرفی برای گفتن داشته باشد. هرچقدر ساده یا پیچیده، راجع به مسائل شخصی یا اجتماعی یا هر مبحث دیگری باید پیامی داشته باشد. البته این، لزوماً در مورد موسیقی‌هایی که صرفاً جهت سرگرم کردن مردم تولید می‌شود صدق نمی‌کند. ضمن اینکه به نظر من، چیزی که در بیشتر مواقع باعث می‌شود شنونده با کاری ارتباط برقرار نکند این است که موسیقی و ترانه به شکل درست یا بهتر بگویم به شکل مطبوعی در هم تنیده نشده است. خیلی وقت‌ها موسیقی خیلی خوب است، ترانه هم عالی است اما مجموعه صدای خوبی نمی‌دهد.

*اولین قطعه از این مجموعه چه تاریخی منتشر می‌شود و زمان بندی انتشار باقی قطعات به چه صورت خواهد بود؟

محدودیتی برای پخش نداریم، اما زمانش هم هنوز دقیق مشخص نیست. به زودی اعلام می‌کنم.

*از گروه ماینس وان چه خبر؟ آلبوم جدید؟ ویدیو؟

داریم روی آلبوم بعدی کار می‌کنیم اما خوب شرایط به وجود اومده باعث شده که کار، کُند پیش برود. امیدوارم به زودی آلبوم آماده شود و دوباره کنسرت‌ها راه بیوفتد و بتوانیم اجرای زنده هم بگذاریم.

روزهای قرنطینه و کرونا رو چطور می گذرانید؟

راستش روزهای خیلی عجیب و گاه خیلی سختی را گذراندیم. همه‌ ما. اما خب کم کم داریم با شرایط کنار می‌آیم. امیدوارم همچنان امیدوار بمانیم و اتفاق‌های خوبی در راه باشد.

اشتراک گذاری در:

برچسب‌ها:

نظر شما