شناسهٔ خبر: 43653857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس ارشد سم‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول:

الکل صنعتی برای ضدعفونی دست و سطوح بی تاثیر است

شاطرپور با بیان اینکه الکل صنعتی (متانول) برای مصارف ضدعفونی دست و سطوح هیچگونه تأثیری ندارد گفت: مصرف شدید این الکل باعث مسمومیت‌های شدید می‌شود.

صاحب‌خبر -

«محمد شاطرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول اظهار کرد: مصرف الکل‌های صنعتی (متانول) برای مصارف ضدعفونی دست و سطوح هیچگونه تأثیری ندارد و مصرف آن باعث مسمومیت‌های شدید می‌شود. 

 

کارشناس ارشد سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس در کشور و تأکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول)، متأسفانه با افزایش موارد مسمومیت با متانول و الکل‌های تقلبی و مرگ ناشی از آن مواجه هستیم.

 

 وی با بیان اینکه فروش و عرضه الکل‌های تقلبی و قاچاق، یا به صورت فله‌ای و بی‌نام و نشان ممنوع است اضافه کرد: الکل‌های تقلبی توقیف شده نه تنها حاوی اتانول نبوده بلکه حاوی مقادیر بالایی متانول بوده‌اند. 

 

شاطرپور تصریح کرد: بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است. 

 

وی در خصوص الکل متیلیک (متانول) عنوان کرد: متانول در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) دارای اثرات ضدمیکروبی بسیار ناچیزی است و برای جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح مناسب نیست؛ همچنین به علت مسمومیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.

 

کارشناس ارشد سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید کرد: شخص مسموم با الکل مراجعه به بیمارستان و درمان، پس از گذشت زمان به صورت متوسط بین ۶ تا ۲۴ ساعت، به صورت اختلالات بینایی، افت فشار خون، اسیدوز متابولیک، تغییرات ریتم قلبی، تشنج، کما و التهاب پانکراس و حتی مرگ دیده می‌شود.

 

وی در پایان به هموطنان توصیه کرد: به هیچ وجه متانول و یا الکل صنعتی برای ضدعفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول‌های اتانول استاندارد تولیدشده توسط کارخانجات معتبر که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، با غلظت مناسب ( ۶۲ تا ۷۰ درصد) استفاده کرده و از تهیه الکل یا محلول‌های الکلی از منابع غیرمطمئن جدا پرهیز کنند.

 

پایان پیام/589

نظر شما