شناسهٔ خبر: 43653594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جولان کرونا در قلب ایران

دورهمی‌ها کار دست یزدی‌ها داد

صاحب‌خبر -

افزایش پنج برابری بستری‌های کرونایی یا مشکوک به کرونا در یزد، سیر موج پاییزی این بیماری را صعودی و بسیاری از افراد را به شکل خانوادگی درگیر این بیماری کرده است.به گزارش مهر، در حالی که یزد در زمره آخرین استان‌هایی بود که شیوع کرونا در آن اتفاق افتاد و مهار موج اول کرونا در آن بسیار موفق بود، امروز شاهد شیوع نگران کننده و وضعیت بحرانی یزد و جولان کرونا در قلب ایران هستیم.
در شرایطی که بعد از مهار موج اول، در یزد نیز مانند سایر استان‌ها وضعیت عادی اعلام شد، کرونا به دست فراموشی سپرده شد و با بی‌اعتنایی مردم و مسئولان و جدی نگرفتن خطر این بیماری، حالا موج سوم به هیولایی تبدیل شده که مهار آن به این سادگی‌ها ممکن نیست. رها کردن محدودیت‌ها توسط ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به بیماری و اقدامات پیشگیرانه، بازگشتن زندگی به حالت عادی در حالی که کرونا هنوز در تمام استان‌ها قربانی می‌گرفت، خودداری دانشگاه علوم پزشکی از اعلام آمار مبتلایان و فوتی‌ها که شائبه رفع شدن خطر را در ذهن مردم جا انداخت، همه و همه سبب شد تا کرونا در یزد جدی گرفته نشود.
در حالی که آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا توانسته بود تا حد بسیار زیادی مردم را از جدی بودن خطر این بیماری آگاه کند، وزارت بهداشت دستور توقف انتشار آمار به صورت استانی را داد و جالب اینجاست که یزد تنها استانی است که این آمار را اعلام نمی‌کند.اعلام نشدن این آمار در بسیاری از مردم این شائبه را ایجاد کرد که شرایط کنترل شده و آن زمان بود که زندگی به حالت عادی بازگشت یعنی دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و تولدها از سر گرفته شد، شلوغی بازار به حالت عادی بازگشت، رستوران‌ها مملو از جمعیت شد و بسیاری از اتفاقات ناخوشایند دیگر دست به دست هم داد تا حالا یزد بحرانی‌ترین استان در زمینه شیوع کرونا باشد.حالا ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان یزد موضوع را جدی و محدودیت‌ها را از سر گرفته و در شرایطی که می‌شد با حفظ ارتباط با رسانه‌ها، شرایط را به سمت مطلوب هدایت کند، حالا ناچار است دوباره مردم را خانه‌نشین کند تا وضعیت کمی به حالت عادی بازگردد.
در حال حاضر میزان شیوع بیماری کرونا در یزد پنج برابر شده و اغلب مبتلایان به صورت خانوادگی با کرونا درگیر شده‌اند.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این باره به خبرنگار مهر گفت: میزان شیوع کرونا در یزد پنج برابر نسبت به موج دوم شده و از اواسط شهریورماه، یزد رتبه نخست شیوع کرونا در کشور را به خود اختصاص داده است.ابراهیم سلمانی با بیان اینکه تا روز 9 آبان، ۷۴۹ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۴۶ بیمار مشکوک به دلیل شرایط حاد، در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۷۹ بیمار مشکوک نیز در بخش اورژانس منتظر تعیین تکلیف هستند. وی یادآور شد: با احتساب بیماران مشکوک بستری در بخش و اورژانس بیمارستان‌ها، تعداد بستری‌های مشکوک به کووید ۱۹ در استان به ۸۲۸ نفر رسید.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: هم استانی‌ها برای حفظ سلامتی خود و کمک به مهار و کنترل بیماری در استان در خانه بمانند و از رفت و آمدهای خانوادگی جدا خودداری کنند.
سلمانی با بیان اینکه این افزایش سریع بستری و شیوع کرونا در استان سبب فشار بسیار زیادی بر کادر درمانی استان شده است، افزود: حفظ و افزایش تخت بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی با سختی بسیار زیادی در حال انجام است. سلمانی عنوان کرد: هرچه که آمار شیوع کرونا و بستری در بیمارستان‌های استان یزد افزایش پیدا کند، ما نیاز به افزایش تعداد تخت‌های کرونایی داریم و به این وسیله مجبور به توقف ارائه خدمات به برخی دیگر از بیماران می‌شویم که این موضوع هم خسارت‌هایی را به دنبال دارد. وی عنوان کرد: در صورتی که مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند آمار شیوع کرونا در استان یزد کنترل شده و رو به کاهش می‌رود.
اما محدویت‌های ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا نیز روز پنجشنبه به طور رسمی در رسانه‌ها اعلام شد.جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر فعالیت همه صنوف، مشاغل و رسته‌های شغلی به جز صنف نانوایان و سوپرلبنیات تا ساعت ۱۶:۳۰ در هفته جاری، از اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی خواست تا به نظارت جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول روز و تعطیلی مطلق پس از این ساعت بپردازند.  احمد ترحمی ادامه داد: جایگاه‌های سوخت، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی درمانی طبق روال معمول فعالیت خواهند داشت.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: پاساژها و مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای تا ساعت ۱۶:۳۰ عصر مجاز به فعالیت هستند و پس از آن کاملاً تعطیل هستند.  وی عنوان کرد: همه رستوران‌ها، فست فودها، اغذیه فروشان و کافی شاپ‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به شرط عدم ازدحام تا ساعت ۱۶:۳۰ فقط به صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند و پس از آن تعطیل هستند.جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان گفت: صنف نانوایی و سوپرلبنیات مجاز به فعالیت تا ساعت ۲۳ هستند و مسئولیت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عهده اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مربوطه خواهد بود. ترحمی ادامه داد: صنوف فعال در زمان تعیین شده برای شب موظف به حداقل رساندن نور تابلوهای خود هستند.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد افزود: بازرسان مرکز بهداشت با همکاری اداره اماکن و گشت‌های کلانتری نیروی انتظامی موظف به اخطار و پلمب اصناف و مشاغل در صورت مشاهده هرگونه تخلفی از جمله فعالیت در ساعت‌های غیر مجاز هستند. ترحمی همچنین یادآور شد: از امروز بعد از ساعت چهار و نیم عصر، خودروهای با سرنشین خانوادگی در یزد توسط پلیس راهور جریمه می‌شوند.وی تاکید کرد: تمام اماکن مذهبی و روضه خوانی‌ها و برگزاری مراسم مذهبی ممنوع و تعطیل است و همه اماکن گردشگری به جز اماکن روباز تعطیل است.
شرایط یزد به شکلی شده که حتی سپاه و نیروی انتظامی به کمک مدیریت کرونا در یزد آمده‌اند و در جلسه اخیر ستاد کرونای استان یزد، مصوب شده شوراهای سلامت محلات با محوریت نیروهای بسیج و مدیریت سپاه همچنین مشارکت نیروی انتظامی، هفته پیش رو با ستاد کرونای استان یزد همکاری داشته باشد.
محدودیت‌های اداری و بانکی نیز توسط این ستاد به ادارات و بانک‌ها ابلاغ شده و علی‌الحساب مردم در جریان باشند که در طول هفته آینده، دریافت و پرداخت پول نقد در همه بانک‌ها ممنوع است.معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تغییر شکل شیوع بیماری کرونا نشان می‌دهد بیشترین آسیب از دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و جشن تولدهای خانگی است، شیوع کرونا در یزد به شکل خانوادگی شده در موارد خیر بستری مشاهده شده که تمام اعضای چندین خانواده به کرونا مبتلا هستند. محمود نوری شادکام تاکید کرد: از مردم درخواست می‌کنیم از تردد بی‌مورد در سطح شهر، مسافرت، دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی به شدت پرهیز کنند و از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.وی با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و سایر توصیه‌هایی که در مورد پیشگیری از ابتلاء به کرونا شده است، تصریح کرد: اگر فقط دو هفته این موارد به شکل جدی توسط مردم رعایت شود، قادر به مهار کرونا خواهیم بود. اکنون که بیمارستان‌ها نیز در شرایط کمبود اکسیژن، نیرو و منابع قرار گرفته‌اند و کادر درمان نیز درگیر این بیماری شده‌اند، فقط همت و عزم جدی مردم برای مقابله با بیماری است که می‌تواند شرایط یزد را به حالت عادی بازگرداند.

برچسب‌ها:

نظر شما