شناسهٔ خبر: 43653494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

کوی پزشکان تربت‌جام در پیچ و خم مشکلات/ ازدحام در اوج شیوع کرونا

تربت جام ـ استقرار اکثر پزشکان تربت‌جام در کوچه‌ای با عرض حدود ۴متر، تجمع بیماران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی،نبود سرویس بهداشتی در مطب و پله‌های نامناسب از مشکلات کوی پزشکان شهرستان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: قریب به ۷۰ پزشک شهرستان تربت‌جام در محلی با عرض حدود ۴ متر در کوی پزشکان این شهرستان بیماران را طبابت می‌کنند که رفت‌وآمد روزانه حدود ۳ هزار نفر از بیماران با همراهان خود جهت ویزیت در این مکان، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

همچنین اکثر بیماران، افرادی هستند که از روستاهای دور و نزدیک مراجعه می‌کنند ولی نبود سرویس بهداشتی در مطب‌ها از دیگر مشکلاتی است که گلایه و نارضایتی بیماران خصوصاً افراد مسن که دچار ناراحتی‌های کلیوی و دیابتی و … هستند را به دنبال دارد. اگر هم سرویس بهداشتی در محل مطب دکترها وجود دارد یا بسته است و یا به‌راحتی در اختیار بیماران قرار داده نمی‌شود.

استانداردهای مجوز یک مطب ایده آل چیست

علیرضا کمال‌پور، یکی از شهروندان تربت‌جامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اکثر مطب‌های پزشکان در کوچه‌ای با عرض کمتر از ۴ متر که معروف به کوی پزشکان است مشغول طبابت هستند، گفت: معلوم نیست معیار و استاندارد حضور این همه پزشک در این محل چیست و مسئول مجوز دادن به پزشکان در این مکان بر عهده چه کسی است. آیا نباید تمامی استانداردهای یک مطب ایده آل رعایت شود؟

وی همچنین افزود: اکثر مطب‌های پزشکان در ساختمان‌هایی واقع شده‌اند که از پله و حتی پله‌های تیز برخوردار هستند که رفت‌وآمد را برای بیماران خصوصاً افراد مسن و سالخورده با مشکل مواجه کرده، ضمن اینکه اکثر قریب به اتفاق مطب‌ها از یک سیستم تهویه خوب برخوردار نیستند.

این شهروند تربت‌جامی با بیان اینکه گمان نمی‌شود تمامی مطب‌ها دارای سرویس بهداشتی باشند و اگر هم دارند به راحتی در اختیار بیماران قرار داده نمی‌شود، افزود: با توجه به اینکه بیماران زیادی جهت ویزیت هر روزه مراجعه می‌کنند، نیاز است تا حداقل هر ۲ الی ۳ روز کف اتاق‌ها و سالن انتظار بیماران نظافت شود ولی اگر دقت کنید بحث ضدعفونی کردن محل ساختمان پزشکان، حلقه‌ای مفقوده است.

اکثر پزشکان تربت جام در یک کوچه با عرض کمتر از ۴ متر مستقر شده‌اند که این موضوع باعث تجمع افراد زیادی در این محدوده می‌شود

وی ادامه داد: بحث ترافیک یکی دیگر از مشکلات کوی پزشکان است چون علاوه بر حمل و نقل ناوگان درون‌شهری، خودروهای شخصی نیز در این مسیر رفت و آمد می‌کنند. همچنین تجاری بودن این خیابان، ترافیک عجیبی را در این قسمت از شهر به وجود آورده است انتظار ما از مسئولان امر این است که رعایت حال بیماران را بکنند و در هر مکان که پزشکان، داوطلب راه‌اندازی مطب هستند، قبل از مجوز دادن تمامی جوانب را درنظر بگیرند.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کوی پزشکان

سبحان اکبری که از یکی از روستاهای اطراف به همراه یک بیمار به شهر آمده است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اکثر پزشکان تربت جام در یک کوچه با عرض کمتر از ۴ متر مستقر شده‌اند که این موضوع باعث تجمع افراد زیادی در این محدوده می‌شود و این روزها که بحث کرونا مطرح است، برخی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: من امروز پدرم را از روستا جهت طبابت آورده‌ام و اگر بیمار ما نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشد، مکانی وجود ندارد! این در حالی است که اگر فردی در روستا و یا شهر می‌خواهد مغازه‌ای راه‌اندازی کند، حتماً باید تمامی موارد بهداشتی از جمله لوله کشی آب، کاشی نمودن محل دستشویی و.. را انجام دهد تا مجوز راه‌اندازی داده شود. من نمی‌دانم چرا این موارد در مکان پراهمیتی همچون مطب پزشکان نادیده گرفته می‌شود؟

ایزدی، که به همراه بیمارش از روستا آمده، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مدت ۳ ساعت است که منتظر ویزیت دکتر هستیم. با این همه مراجعه کننده اعم از بیمار و همراهان بیمار دیگر جایی برای نشستن باقی نمی‌ماند و به ناچار آمدیم درداخل کوچه تا زمانی که نوبت ما فرا رسد.

وی با بیان اینکه کم بودن عرض کوچه، رفت‌وآمد زیاد بیماران و همراهان بیمار و عدم استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی، مشکلات ما را دوچندان کرده است، ادامه داد: معلوم نیست متولی نظارت بر این کمبودها و مشکلات و رفع آنها بر عهده چه کسی و یا چه دستگاهی است.

تنها صدور پروانه فعالیت پزشکان در شهرستان بر عهده نظام پزشکی است

محمودرضا تولیت، رئیس نظام پزشکی تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تنها صدور پروانه فعالیت پزشکان در شهرستان بر عهده نظام پزشکی است ولی مجوز مکان و دیگر موارد بر عهده معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان است.

وی افزود: زمانی که ما می‌خواهیم به یک پزشک پروانه فعالیت بدهیم، شاخص جمعیتی می‌گیریم و کتباً به معاونت درمان ومعاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان اعلام می‌کنیم که فلان پزشک در فلان منطقه شهر قصد راه‌اندازی مطب را دارد. آن وقت معاونت درمان و بهداشت از آن مکان مورد تقاضای پزشک بازدید کرده و اگر مکان درنظرگرفته شده شرایط لازم را داشته باشد به ما اعلام و در نهایت نظام پزشکی شهرستان مجوز فعالیت برای پزشک صادر می‌کند.

رئیس نظام پزشکی تربت‌جام ادامه داد: نظام پزشکی در هیچ مورد دیگر دخالتی ندارد چون مسئولیت آن بر عهده معاونت درمان و بهداشت دانشکده علوم پزشکی است.

تاکنون استعلامی از معاونت بهداشت صورت نگرفته است

محمد رحیمیان، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی تربت جام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در بحث صدور پروانه مطب پزشکان تاکنون هیچ‌گونه استعلامی توسط سازمان نظام پزشکی از معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی صورت نگرفته است چون قبلاً استعلام تنها از معاونت درمان و نظارت بر درمان بوده ولی طی تفاهمی که اخیراً با سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان داشتیم، این استعلام هم از معاونت بهداشت انجام می‌شود.

وی در خصوص نظارت بر فعالیت پزشکان گفت: بر اساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا، هر مرجعی که پروانه فعالیت صادر می‌کند، خودش هم ملزم به نظارت بر فعالیت آن واحد است. غیر از گزارش هفتگی که اصناف مختلف به ما ارائه می‌دهند، ما نیز در قالب تیم‌های بازرسی به همراه نظام پزشکی این نظارت را انجام می‌دهیم.

رحیمیان با بیان اینکه موضوع نبود سرویس بهداشتی در مطب‌ها به سازمان نظام پزشکی مربوط می‌شود، اظهار کرد: شهروندان می‌توانند درخصوص سرویس بهداشتی مطب‌هایی که مسائل بهداشتی در آنها رعایت نمی‌شود، با شماره تلفن‌های ۵۲۵۲۳۲۹۵ و ۵۲۵۲۴۵۲۰ و یا از طریق سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و مشکلات را اعلام کنند.

در گذشته مجوز فعالیت در کوی پزشکان داده شده و ما نمی‌توانیم به پزشکان بگوییم از اینجا بروید و در مکان دیگری فعالیت کنید ولی از این به بعد اگر پزشکی به ما مراجعه کند، مجوز فعالیت در کوی پزشکان را نمی‌دهیم

همچنین احمد قنبری، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام با بیان اینکه ما قبول داریم به علت حجم زیاد پزشکان و بیماران، مشکلاتی در کوی پزشکان وجود دارد، افزود: ساختمانهای پزشکان در این مکان مناسب نیست اما از آنجا که در گذشته مجوز فعالیت به پزشکان داده شده، ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم از اینجا بروید و در مکان دیگری فعالیت کنید ولی از این به بعد اگر پزشکی به ما مراجعه کند، مجوز فعالیت در کوی پزشکان را نمی‌دهیم زیرا می‌خواهیم از حالا استانداردهای لازم راه اندازی یک مطب را رعایت کنیم.

وی اظهار کرد: پزشکانی که در این کوی مستقر هستند، باید با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضد عفونی و گندزدایی سطوح، نصب تهویه، نصب شیر آب، نوبت دهی به بیماران به صورت تلفنی به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در سالن انتظار، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم قبول افراد بدون ماسک و … فعالیت کنند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام با بیان اینکه پزشکانی که این پروتکل‌ها را رعایت نکنند، با آنها برخورد می‌شود، ادامه داد: اگر تعداد تذکرات ما از ۳ بار بگذرد، مطب را تعطیل می‌کنیم.

وجود سرویس بهداشتی در مطب‌ها قانون ما نیست

وی در خصوص نبود سرویس بهداشتی در مطب پزشکان بیان کرد: اینکه سرویس بهداشتی برای مراجعین در مطب پزشکان باشد، قانون ما نیست ولی در یک مجموعه درمانی همچون درمانگاه‌ها بایستی سرویس بهداشتی وجود داشته باشد ولی در مطب پزشکان این الزامی نیست.

قنبری اظهار کرد: قبلاً به صورت شفاهی به پزشکان گفته‌ایم که بایستی سرویس بهداشتی در صورت نیاز در اختیار افراد مسن و سالخورده قرار گیرد و مجدداً هم کتباً این موضوع را به پزشکان ابلاغ خواهیم کرد.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام با بیان اینکه در سال گذشته ۲۲ پزشک متخصص در شهرستان جذب کرده‌ایم، افزود: این را هم درنظر بگیرید که ما باید کمی با پزشکان تعامل داشته باشیم و به گونه‌ای سخت نگیریم که مجبور شوند از شهر بروند. البته این سخن ما به معنای عدم رعایت پروتکل‌ها در شرایط فعلی نیست.

با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان تربت‌جام امید می‌رود خواسته‌های بیماران از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم.

نظر شما