شناسهٔ خبر: 43653221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گلایه کمک‌داور بازنشسته از وضعیت داوران:

برنامه جوان‌گرایی کمیته داوران هیات فوتبال خراسان رضوی اشتباه است

علی ساقی

کمک داور بازنشسته خراسانی گفت: روند انتخاب و معرفی داوران به فدراسیون اصلا منطقی نیست و با این کار جایگاه و شخصیت داوران باتجربه بی‌ارزش می‌شود.

صاحب‌خبر -

 محسن فریمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت فعلی جامعه داوری در ایران و خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در دپارتمان داوری کشور نباید شاهد نوآوری خاصی در عملکرد تیم جدید باشیم. با شناخت داوران و اعتقاد به پیشکسوتان، چیدمان و انتخاب داوران صورت می‌گیرد، ضمن آن که اگر به داوران جوان هم میدان بدهند، فرصت رشد آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: صفیری یکی از بهترین و داناترین مدرسان ایران در سطح آسیا است که حدود ۸ ماه در رأس کار بود و عملکرد نسبتا خوبی داشت، اما ثبات در فدراسیون فوتبال وجود ندارد و این موضوع به ضرر همه است که جامعه داوری هم از آن مستثنی نیست.

داوری استان حال و روز خوبی ندارد

کمک داور بازنشسته خراسانی با گلایه از نحوه انتخاب رئیس کمیته داوران استان و عملکرد تیم جدید در این کمیته، بیان کرد: پس از اتمام نسل درخشان داوری در استان، جوانانی روی کار آمدند. نباید از توان و عملکرد داوران تازه‌کار گذشت که نتیجه آن حضور چندین ساله در لیست داوران بین المللی و بازی‌های حساس لیگ برتر بود. معتقدم داوری در خراسان رضوی اوضاع خوبی ندارد.  

فریمانی افزود: تا حدود ۱۵ ماه قبل، مسئول کمیته داوران استان بودم. یک چالش بزرگ در استان وجود دارد و آن هم معرفی لیست داوران منتخب برای معرفی به فدراسیون فوتبال است درحالی که چیدمان داوران بازی‌ها و کارهای دیگر فشار خاصی روی کمیته داوران استان وارد نمی‌کند.

وی گفت: در زمان ریاست جدید هیات فوتبال خراسان رضوی، چهار ماه در سمت خود باقی ماندم، پیشنهادهای خود را مطرح کردم و هر آنچه لازم بود، انجام دادم. داوران مدنظر را به هیات فوتبال و کشور معرفی  و سهمیه خوبی گرفتیم. پس از این زمان و بدون اینکه دلیل عزل خود را بدانم، تیم جدید کمیته داوران استان فعالیتش را آغاز کرد. حسین شهرآبادی، رئیس جدید کمیته داوران استان، دو اشکال بزرگ دارد. ایراد اول اینکه چند سال از تشکیلات و فوتبال دور بوده و ایراد دوم هم مربوط به نحوه انتخاب  داوران در لیست ارسالی است. شهرآبادی ساکن مشهد نیست و نهایتا می‌تواند یک روز در هفته مشهد باشد، در نتیجه عملکرد کمیته داوران بر عهده سایر افراد است و کسانی از بیرون کمیته در این امر دخالت می‌کنند که البته شناخته شده هم هستند.

کمک داور بازنشسته خراسانی ادامه داد: به همین دو دلیل معتقدم که گزینه‌های بهتری برای ریاست کمیته داوران در استان وجود داشت. داوران بزرگی در خراسان رضوی وجود داشته و دارند، اما نمی‌دانم چرا عزمی برای به کارگیری آن‌ها وجود ندارد. اگر به گذشته نگاه کنیم، داوران و کمک‌داوران باتجربه و کاربلد مثل ترکی، کامرانی‌فر، سخندان و ... در سطوح بالا فعالیت کرده‌اند، اما از توان هیچ‌یک بهره‌ای گرفته نمی‌شود.

فریمانی یادآور شد: خراسان رضوی هیچ‌وقت کمبود نیروی توانمند نداشته، اما افرادی در استان هستند که نمی‌خواهند در کنار هم باشیم. در خارج از استان داوران خراسانی و سابقه آنها زبانزد دیگران است، اما حیف که در داخل استان چنین چیزی وجود ندارد. واضح است که اگر سیستم کمیته داوران یک استان معیوب باشد، طبیعتا داوران هم پشتیبان خاصی ندارند.  

برنامه جوان‌گرایی کمیته داوران استان اشتباه است

وی عنوان کرد: ۳ سال رییس کمیته داوران استان بودم و در این مدت هیچ وقت داور درجه سه اما جوان را به فدراسیون معرفی نکردم. دوستانی که در هیات فوتبال و کمیته داوران فعلی استان حضور دارند، مدعی جوان‌گرایی هستند، اما کاملا اشتباه است و جواب نمی‌دهد.

کمک داور بازنشسته خراسانی در خصوص ادعای کمیته داوران استان مبنی بر جوان‌گرایی، توضیح داد: در جلسه کمیته داوران مشهد  این سوال را مطرح کردم که آیا داور درجه سه را برای قضاوت لیگ برتر فوتبال استان انتخاب می‌کنید که پاسخ  منفی بود. مرجان زاده، داور پیشکسوت خراسانی که در لیگ برتر فوتبال سوت می‌زند، در لیست امسال به عنوان نفر سوم معرفی شد و منصوریان و مناجاتی به عنوان نفرات اول و دوم انتخاب شده‌اند. جوان‌گرایی این نیست که شأن داور مجرب لیگ برتری را پایین بیاوریم و افراد دیگری جایگزین شوند. بعد هم نفر سوم پس از پیگیری و جلسه، نفر اول لیست بشود. این تغییرات چرا به وجود آمد؟

فریمانی اضافه کرد: ادعای کمیته داوران فعلی این است که داوران جوان را در رده‌های بالاتر معرفی کردیم تا دیده شوند و به سطح اول فوتبال کشور راه پیدا کنند که هرگز چنین چیزی رخ نخواهدداد و کمیته داوران فدراسیون فوتبال اجازه قضاوت به داوران شناخته‌نشده را نمی‌دهد.

وی افزود: پس از اصلاحات و برخی واکنش‌ها و صحبت‌ها، مرجان زاده به رتبه اول لیست داوران معرفی به فدراسیون برگشت. صحبت من این است که اگر دوستان به جوان‌گرایی خود اعتقاد داشتند چرا لیست را تغییر دادند و اگر اعتقاد نداشتند چرا با جایگاه داور درجه یک استان که در لیگ برتر فوتبال کشور قضاوت می‌کند، بازی کردند؟

چون جایگاه داور را نمی‌دانند با شخصیت او بازی می‌کنند

کمک داور بازنشسته خراسانی گفت: طبق قانون اگر داور یا کمک داور در زمان تست‌گیری به دلیل بیماری غایب باشد و گواهی پزشکی ارائه کند، زمان دیگری برای او مشخص می‌شود تا بتواند توانمندی خود را ثابت کند. یکی از کمک داوران استان در زمان تست نهایی برای معرفی لیست به فدراسیون فوتبال حاضر نبود و به همین دلیل به جای نفر اول، نفر ششم لیست شد اما آیا مسئولان دلیل غیبت این کمک داور را پرسیدند؟ همین دلیل که در تست حاضر نشد کافی است تا با جایگاه او بازی شود؟

فریمانی تصریح کرد: یعقوب سخندان، کمک داور پیشکسوت استان، پنج سال است که در سطح اول فوتبال ایران حضور دارد و صرفا به دلیل اینکه نتوانست در تست نهایی شرکت کند، به عنوان نفر پنجم یا ششم معرفی شد. سایر داوران باید در کنار افراد باتجربه و شناخته شده مطرح شوند، نه اینکه آنها را حذف کنیم تا جوانان جایگزین آنان شوند.  

وی اضافه کرد: نمی‌توان با داور درجه سه در کشور مانور داد، تغییر اسامی لیست داوران برگزیده از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران گواه همین مساله است. در استان داوری داریم که به زبان انگلیسی مسلط است، دانش فنی و آگاهی کامل و جامعی از مسائل روز داوری دارد و مورد تایید فدراسیون است، اما از سوی کمیته داوران استان در جایگاهی معرفی نمی‌شود که سریعتر رشد کند و ارتقا یابد. جالب است که وی با این شرایط، می‌تواند کاندیدای شرکت در کلاس‌های آسیا باشد.

کمک داور بازنشسته خراسانی تصریح کرد: فرصت‌سوزی و هدر دادن توانایی و استعداد این داور کاملا مشهود است؛ چراکه ارزش و جایگاه وی، نزد کمیته داوران استان مشخص نیست. همین داور جزو افراد دارای صلاحیت برای برگزاری کلاس‌های آکادمی داوران جوان آسیا است. همه این موارد ریشه در این دارد که برخی افراد صلاحیت ندارند و در این حوزه وارد نیستند.

فریمانی گفت: جالب است که داور درجه سه فعال مرد، در کمیته داوران استان، چیدمان و برنامه‌ریزی می‌کند و در خصوص بانوان هم فعالیت می‌کند در حالی که نامه ارسالی از فدراسیون فوتبال آمده که هیچ مردی حق دخالت در امور داوری و تشکیلات بانوان در استان‌ها را ندارد و حضور داور فعال در کمیته داوران استان هم تخلف است.

وی با اشاره به انتخاب و معرفی داوران در بخش بانوان، تصریح کرد: در بخش بانوان، داور بین‌الملل فوتسال داشتیم که بازنشسته شد. داور دیگری هم داریم که در لیگ برتر فوتسال کشور قضاوت می‌کند و همچنین بازی‌های سطح بالایی مثل دیدار دوستانه ایران و روسیه را سوت زده است. جالب اینکه وی در روز تست حضور داشته و چون نامه استراحت پزشکی برای عمل جراحی داشته، جایگاهش را به دلیل تست ندادن تغییر داده‌اند.  

جوان‌گرایی درست به داوری استان کمک می‌کند

این کمک داور بازنشسته خراسانی اضافه کرد: اگر می‌خواهید جوان‌گرایی کنید، درست و به حق این کار را انجام دهید. همین داور در یک روز بازی ضربدری و فردای آن بازی فینال لیگ استان را سوت می‌زند و در لیست معرفی به فدراسیون در رتبه‌های پایین قرار می‌گیرد. چرا بازی‌های داخل استان به داورانی که از نظر کمیته داوران استان برتر هستند، داده نمی‌شود؟

فریمانی عنوان کرد: مسئولان داوری استان باید ابتدا حامی داوران خود و سپس  فدراسیون فوتبال باشند. عملکرد کلی کمیته داوران استان باید به گونه‌ای باشد که در کنار انتخاب داوران و کمک داوران پیشکسوت و باتجربه، جوانان را هم به فدراسیون معرفی کنند نه اینکه نفرات اول لیست نهایی برای لیگ برتر را کنار زده و جوانان را جایگزین کنند. جوان‌گرایی یعنی اینکه جایگاه یک داور جوان را ارتقا دهند.

وی گفت: وزن کمیته داوران استان سنگین نیست و باید از مهره‌های ارزشمند داوری که در خراسان رضوی وجود دارد، استفاده کرد. یک بار از پیشکسوتان عرصه داوری استان مثل ترکی، قهرمانی، کامرانی‌فر و سخندان خواسته نشد تا مسائل و دغدغه‌های خودشان را بگویند.

فقط خارج از استان عزت و احترام داریم

کمک داور بازنشسته خراسانی با اشاره به عزت و احترامی که به خارج از استان خراسان رضوی خلاصه می‌شود، بیان کرد: در کشور نام‌ داوران بزرگی از خراسان مطرح است که دیگران به آنها احترام می‌گذارند و ارزش قائلند، اما چنین چیزی در داخل استان وجود ندارد. خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که بیشترین ناظر را در لیگ برتر و لیگ یک دارد، اما در زمینه آموزش در استان از هیچ کدام استفاده نشده است. من را با تمام تجربیات داوری‌ام را قبول ندارند، چون در دوره قبل رییس کمیته داران استان بودم و الان تصور می کنند دشمن کادر جدید هستم، اما واقعا شخص اصلح دیگری در استان وجود ندارد تا مسئولیت کمیته داوران استان را برعهده بگیرد؟  

فریمانی در خصوص بحث مالی هیات فوتبال فعلی و مقایسه آن با هیات فوتبال قبلی، تصریح کرد: در دوره قبل شدیدا نیاز مالی داشتیم و با وجود عملکرد خوب مالی هیات فوتبال استان، هنوز طلبکار هستیم. بحث مالی داوران استان هم باید مورد توجه قرار بگیرد. هیات فوتبال فعلی باید در قبال صرف هزینه، امتیازهایی هم دریافت کند و درآمد هم داشته باشد. وجه تمایز بزرگ هیات فوتبال قبلی و فعلی در مباحث مالی است.  

موفقیت در داوری به زمان نیاز دارد

وی خاطر نشان کرد: داوری یک شغلی است که پیشرفت در آن نیازمند زمان است. فاصله بین فغانی و بنیادی‌فر به عنوان نفر اول و دوم داوران ایران که هر دو داور الیت آسیا هستند، زیاد است. جوان بودن، تجربه، شناخت تیم‌ها و عوامل دیگر می‌توانند روی رتبه داور و عملکرد او تاثیر بگذارند.

این کمک داور بازنشسته ادامه داد: تفاوت داوری در ایران با کشورهایی که در این زمینه پیشرفت داشتند، این است که برای داوری قید و شرط قائل می‌شویم و چند سال از عمر داور را هدر می‌دهیم. همیشه در موضوع جوان‌گرایی عقب هستیم و تقریبا داور جوانی نداریم. عملکرد خوب داور با دو سه بازی مشخص نمی‌شود بلکه زمان نیاز دارد تا فغانی دیگری در کشور پیدا شود. ضمن اینکه پشت داور قایم شدن، ظلم به داور است.

فریمانی گفت: جامعه داوری در ایران وضعیت خوبی ندارد. در بحث آموزش، قوانین و نیز عزت و احترام به داوران مشکل داریم. چرا از بازیکنان فوتبال تست کرونا گرفته می‌شود اما از داوران نه؟ هر داوری خود را عضوی از خانواده فوتبال می‌داند اما از چنین شرایطی گله دارد. تا زمانی داور برای مسئولان مهم است که در زمین حضور دارد؛ به محض آسیب‌دیدگی حتی به داور زنگ هم نمی‌زنند. پشت داور قایم شدن و فقط با او عکس گرفتن، گرهی از مشکلات داور باز نمی‌کند.  

وی افزود: همه از داور انتظار دارند تا بهترین عملکرد خودش را به نمایش بگذارد، اما هیچ حمایتی از او نمی‌کنند. اکثر داوران زمین تمرین ندارند. در خراسان رضوی، بیشتر داوران در اماکن باز و عمومی تمرین می‌کنند.

این کمک داور بازنشسته خراسانی در خصوص آگاهی داوران ایران از قوانین جدید و کلاس‌های دانش‌افزایی داوری، عنوان کرد: تا قبل از بیماری کرونا کلاس‌های دانش‌افزایی داوری برگزار می‌شد. پیش‌تر خودم هم در این کلاس‌ها شرکت می‌کردم و گاها خروجی خاصی نداشت چون سیستم آموزشی کمکی به رشد داوری نمی‌کرد.

فریمانی گفت: همه داوران به این نکته توجه دارند که هر زمان دانش به‌روز و کافی نداشته باشند، به مشکل می‌خورند. همه فاکتورهای لازم برای یک داور موفق باید هم‌زمان وجود داشته باشد؛ نمی‌شود داور با فیزیک و آمادگی جسمانی بالا، اطلاعات لازم از قوانین نداشته باشد.  

وی اضافه کرد: به جرات می‌گویم تمام ناظران و مدرسان داوری خراسان رضوی از دانش کافی برخوردار هستند. اگر استانی توانست داوران خود را به دانش لازم مجهز کند، از آنها تست گرفت و ایرادهای آنان را رفع کرد سریعتر به داوران جایگزین و جوان دست پیدا می‌کند. صرفا داشتن دانش و جوانی به درد نمی‌خورد.  

این کمک داور بازنشسته خراسانی در پایان در خصوص فوتسال استان هم بیان کرد: اوضاع داوری در فوتسال استان هم حال و روز خوبی ندارد. در کمیته داوران در دو قسمت آقایان و بانوان هیچ نیروی متخصص فوتسالی نداریم،  امیدوارم چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده شود.

انتهای پیام

نظر شما