شناسهٔ خبر: 43652935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

نبرد توییتری پاستور- بهارستان

نقش زعمای اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰، اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در بازداشت برخی از کارکنان این قوه، دعوای نزدیکان روحانی و قالیباف در شبکه‌های اجتماعی، اظهارات روز گذشته حسین مرعشی و حملات سایبری به برخی سازمان‌های رژیم صهیونیستی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۱۰ آبان ماه _ است.

صاحب‌خبر -

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصلاح‌طلبان در انتظار رأی ریش‌سفیدان» به بررسی نقش زعمای اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: تازه‌ترین نشست مجازی اعضای مجمع روحانیون مبارز را می‌توان نشانه ورود نسبی جریان اصلاحات به عرصه انتخابات تعبیر کرد. هرچند هنوز مشخص نیست که آیا این تشکل می‌تواند اجماع مورد نیاز اصلاحات را برقرار ساخته و سردرگمی‌ها را سامان دهد یا نه؟

روزهای کرونا زده سیاست در ایران همچنان تحت تأثیر این ویروس و شرایط داخلی و خارجی، رونق قابل ملاحظه‌ای ندارد. هرچند برخی سیاسیون آن را چندان غیرعادی نمی‌دانند اما فرصت برای اجماع، تعیین راهبرد و اعلام شرایط حضور مؤثر در انتخابات دست‌کم برای جریان اصلاحات که انتخابات مجلس را واگذار کرده و با دشواری‌هایی از جنس تأیید صلاحیت و مشارکت مردم روبروست، چندان زیاد نیست و هشت ماه باقی مانده تا روز رأی‌گیری هم چون برق و باد خواهد گذشت. بر همین اساس تعیین تکلیف درباره مباحثات و مجادلات میان طیف‌های مختلف ضروری‌ترین مسئولیت این روزهای اصلاح‌طلبان است که به نظر می‌رسد مجمع روحانیون مبارز به این ضرورت پی برده و بررسی‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

تشکیل کمیته‌ای برای انتخابات، خروجی جلسه روز دوشنبه ۵ آبان، مجمع روحانیون مبارز بود. جلسه‌ای که می‌توان آن را به نوعی کلید گشایش اتاق‌های فکر انتخاباتی دانست. در این جلسه مجمع کمیته‌ای از اعضای خود را مأمور کرد تا شرایط انتخاباتی مردمی و آزاد را بررسی کرده و برنامه‌ای برای ورود مؤثر مجمع در بحث انتخابات و شرایط لازم برای مشارکت فعال تهیه و در جلسه بعدی مجمع ارائه کند.

«محمدعلی ابطحی» عضو مجمع روحانیون مبارز درباره جزئیات این جلسه گفته است: «بعد از بیانیه آیت الله موسوی خویینی‌ها موضوع انتخابات در مجمع جدی‌تر دنبال شده و نظرات مختلف بر اساس محورهای این بیانیه مطرح می‌شود».

اگر محورهای بیانیه آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها و دعوت او برای حضور در انتخابات، محور اصلی نشست‌های مجمع روحانیون قرار گرفته باشد، می‌توان گفت این مجمع در تلاش است تا راهی برای برون رفت از شرایطی که اصلاح طلبان در آن گرفتار شده‌اند، بیابد. این مهم اما با تردیدهایی هم روبروست که مهم‌ترین آن پذیرفتن نقش مجمع روحانیون به ویژه رئیس دولت اصلاحات است.

موضوع رهبری خاتمی بر جریان اصلاحات هر از چندی میان شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح می‌شود؛ گاهی او را رهبر اصلاحات می‌دانند و گاهی نه. علاوه بر اظهارات دبیرکل حزب مردم سالاری، در گذشته برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی هم درباره نقش رهبری خاتمی به ویژه در ایام انتخابات تردیدهایی مطرح کرده بودند. حالا با توجه به آغاز فعالیت‌های انتخاباتی دست‌کم در حد بررسی شرایط از سوی مجمع روحانیون مبارز، باید دید آیا طیف‌های مختلف اصلاح طلبان استراتژی‌های این تشکل را در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم خواهند پذیرفت یا میان این دسته‌ها دوباره اختلاف نظرهای جدی حاکم خواهد شد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازداشت کارمندان قضا و وکلای فاسد» به بررسی اظهارات سخنگوی قوه قضائیه پرداخت و نوشت: سخنگوی قوه قضائیه جزئیات بازداشت ۲۸ کارمند دستگاه قضا و ۱۹ وکیل به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده را تشریح کرد. غلامحسین اسماعیلی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر ضمن تشریح جزئیات بازداشت ۲۸ کارمند دستگاه قضا و ۱۹ وکیل به دلیل ارتباط گرفتن با اصحاب پرونده، گفت: ما معتقدیم که سلامت دستگاه قضا در زمره برنامه‌های اولویت‌دار دوره تحول قرار گرفته و برای تأمین این سلامت و اعتماد مردم اقدامات گسترده‌ای هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه رصد و نظارت جدی بسترها و شناسایی موارد تخلف و در نهایت برخورد قاطع با متخلفان بدون ملاحظه و اغماض صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در هفته گذشته بر اساس اقدامات جدی مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تعدادی از این متخلفان شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند و هم‌اکنون بازداشت شدند. وی اظهار کرد: در این جمع ۲۸ نفر از کارمندان در ادارات ثبت اسناد و املاک من‌جمله اداره مربوط به مالکیت معنوی و برخی از دادگستری‌ها و ۱۹ نفر از وکلای دادگستری بوده‌اند.

اسماعیلی اظهار کرد: معتقدیم هم در حوزه قضاوت، قضات، کارمندان، ضابطان، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری زنجیره‌ای است که تضمین‌کننده عدالت در جامعه است و همه اینها باید از سلامت کافی برخوردار باشند و ما با هر مورد ارتباط ناسالم به‌ویژه موارد اخیر که بیشتر ارتباط با اصحاب پرونده بود و به نوعی مبادرت به کلاهبرداری می‌کردند و خیلی در پرونده‌ها نمی‌توانستند نقش ایفا کنند، اما با وعده‌ و وعید از اصحاب پرونده وجوهی را دریافت کرده بودند که مورد شناسایی واحدهای نظارتی ما قرار گرفتند. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: عددی که اعلام شد همه آن مربوط به استان تهران بود و کارمندان در دو حوزه دادگستری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده‌اند.

وی تاکید کرد: در برخورد با عناصر متخلف مربوط به درون دستگاه قضا، سیاست ابلاغی از ناحیه قوه قضائیه برخورد سریع، قاطع، بدون ملاحظه و اغماض است و به همین جهت شاید همین افراد اگر با اتهامات مشابه در دستگاه‌های دیگر بودند با قرار تأمین کفالت و وثیقه آزاد می‌شدند، اما به لحاظ اهمیت موضوع همه این افراد بازداشت شدند و چون پرونده دارای زندانی و بازداشتی است تاکید شده که رسیدگی به این پرونده‌ها در اسرع وقت انجام شود و در مجازات آنها هیچ‌گونه اغماضی صورت نگیرد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نبرد توییتری پاستور- بهارستان» به بررسی جدال نزدیکان روحانی و قالیباف در توئیتر پرداخت و نوشت: پیروزی قالیباف در انتخاباتی که با گسترده‌ترین رد صلاحیت و کمترین مشارکت تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی همراه بود، احتمال ایجاد تغییر در روابط قوای مجریه و مقننه را دوچندان کرد. قوایی که دوران ریاست حسن روحانی بر دولت و علی لاریجانی در مجلس، برخلاف آنچه دوران احمدی‌نژاد شاهد بودیم، روابطی دوستانه داشتند اما وقتی قالیباف به ریاست مجلس رسید، برخی بیم آن داشتند که روابط «پاستور» و «بهارستان» چون گذشته آرام نماند و دستخوش تغییر شود؛ تغییراتی که خیلی زود آغاز شد و مجلس یازدهمی‌ها کار را به جایی رساندند که رهبر معظم انقلاب در کمتر از ۶ ماه، دو نوبت، صریح و علنی زبان به عتاب و خطاب آنها گشوده و به مجلسی‌ها هشدار دادند.

هشدارهایی که به همان میزان، دفاعی صریح و علنی از دولتی‌ها نیز دربرداشت و سبب شد تا طرح استیضاح رئیس‌جمهوری و البته وزرا با توجه به احتمال خروج دولت از حدنصاب قانونی، از دستورکار مجلس خارج شود و ظاهراً همین، پارلمان نشینان را علیه دولتی‌ها وارد نوعی جنگ سرد کرد. توئیتر به‌رغم آنکه در ایران فیلتر است ولی بارها اثرگذاری‌اش بر فضای سیاست ایران را به اثبات رسانده و همزمان شاهد حضور تعداد قابل توجهی از مسؤولان جمهوری اسلامی است.

فضایی که حالا برای حامیان رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس به میدان نبردی سرد و با بهره‌گیری از سلاح کلمات تبدیل شده است. آنجا که در آخرین تحول، احمدی امیرآبادی فراهانی که این روزها به عنوان سخنگوی غیررسمی رئیس مجلس فعال شده، با استفاده از هشتگ «دولت راست‌گویان» به طعنه نوشت که «از نظر آقای روحانی مجلس خوب، مجلسی است که تمام وقتش را به بررسی لوایح کم‌خاصیت دولت که از مجلس قبل مانده بگذارند. اما از نظر ما دولت خوب، دولتی است که سیاسی‌کاری نکند و معیشت مردم را گروگان نگیرد.» اما همین هم واکنش تند حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی را برانگیخت و تلویحاً امیرآبادی را به کارگزاری یک شبکه تلویزیونی نزدیک به اپوزیسیون جمهوری اسلامی متهم کرد و از این‌رو نوشت که «معیشت مردم را به گروگان گرفتن»، اصطلاحی است که «تلویزیون مزدور ایران اینترنشنال ساخت و اینک ورد زبان عده‌ای شده که حاضر نیستند نهیب‌های رهبری را بشنوند.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست رد هاشمی و جهانگیری به پیشنهاد کارگزاران» به بررسی اظهارات سخنگوی حزب کارگزاران پرداخت و نوشت: حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده گفته است: «حزب، گام‌هایی را برای حضور مؤثر در انتخابات برداشته و راهکارها و سیاست‌های مورد نظر حزب برای دولت آینده در برنامه‌ای تدوین و آماده شده است.

حزب کارگزاران سازندگی مهم‌ترین ویژگی و اولویت این برنامه را اقتصاد، حل مشکلات اقتصادی جاری و نیز توسعه اقتصادی تعیین کرده و راهکارهای پیشنهادی در پی آن است که کشور را به رشد اقتصادی دورقمی و تورم تک‌رقمی برساند و این برجسته‌ترین بخش برنامه حزب برای دولت و رئیس‌جمهوری آینده است… در گام بعدی فهرستی از شخصیت‌های مورد توجه و حمایت حزب آماده کردیم و تاکنون با رایزنی‌هایی که با این شخصیت‌ها صورت گرفته، اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، برای حضور و نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی نکردند و تا امروز پیشنهاد حزب را نپذیرفته‌اند.

درباره دیگر شخصیت‌های مورد توجه هم حزب در حال بررسی است تا نامزدی را که توانایی بیشتری برای تحقق برنامه جسورانه اقتصادی کارگزاران دارد، انتخاب کند». مرعشی درباره موضوع تأیید صلاحیت نامزدها با اشاره به اینکه تصور نمی‌کنم در مدت باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری تغییرات مهمی در سیاست‌های کلی نظام به وجود بیاید، تصریح کرد: «با وجود اینکه ممکن است منتقد کارکرد نهادهایی مانند شورای نگهبان هم باشیم، اما ترجیح می‌دهیم با لحاظ‌کردن محدودیت‌های موجود راهی برای برگزاری انتخاباتی پرشور و تشکیل دولتی فنی و دولت کار پیدا کنیم… ما محدودیت‌ها را درک می‌کنیم و تصور نمی‌کنیم این محدودیت‌ها تا زمان باقی‌مانده قابل رفع باشند. با درک این محدودیت‌ها تلاش خواهیم کرد به کشور و مردم کمک کنیم.

گفت‌وگوهایی بین احزاب و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب در جریان است و این شورا هم در حال بررسی است و شخصیت‌های مختلف در جلسات این شورا به صورت آنلاین شرکت کرده‌اند که منتظر جمع‌بندی شورای هماهنگی هستیم.»

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله موفق سایبری اسرائیل را خاموش کرد» به بررسی حملات سایبری به رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: رژیم صهیونیستی در انجام حملات سایبری، خود را «مدعی» می‌داند. در این بین واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی همواره مدعی استفاده از بهترین روش‌های سایبری تهاجمی، بوده و خود را سرآمد می‌داند. در ماجرای آتش سوزی‌های اخیر در ایران و خرابکاری در تأسیسات نطنز و حتی برخی حوادث عادی در کشورمان، این رژیم به صورت غیر مستقیم خود را عامل این حملات معرفی و قدرت‌نمایی می‌کرد؛ اما این رژیم مدعی به قول «سید حسن نصرالله»، از تار عنکبوت سست‌تر است؛ نشان به آن نشان که بارها مورد حملات سایبری «موفق» گرفته است.

خرداد ماه ۹۹ وب‌سایت «هزاران شهروند» شرکت و سازمان «اسرائیلی» هدف یک حمله سایبری مؤثر قرار گرفتند. کاربران به جای صفحه اصلی، ویدئوی «نابودی شهرهای اسرائیل» را مشاهده کردند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» دراین‌باره نوشت، شرکت «یوپرس» در بیانیه‌ای اعلام کرده، این حمله کار هکرهای ایرانی بود.

تیرماه سال ۹۹ نیز گروهی با نام «انتقام‌جویان سایبری» جزئیات یک «حمله بزرگ سایبری به زیرساخت‌های برق اسرائیل» را همزمان با ساعت شهادت سرداران بزرگ مقاومت اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، منتشر کرد. در فیلمی که توسط این گروه منتشر شده، رسماً مسئولیت حمله بزرگ سایبری به زیرساخت‌های برق ۱۶ شهر رژیم صهیونیستی از جمله تل‌آویو و حیفا برعهده گرفته شده است.

این گروه اعلام کرده در این عملیات بزرگ و پیچیده سایبری موفق شده برق بسیاری از شهرهای سرزمین‌های اشغالی را مورد حملات دقیق سایبری قرار داده و بسیاری از مناطق این ۱۶ شهر را دچار قطعی برق کند. در اردیبهشت همان سال نیز بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی در جریان یک حمله سایبری دیگر شش تأسیسات آبی صهیونیست‌ها مورد حمله هکرها قرار گرفت و اختلالات جدی در عملکرد پمپاژ آب ایجاد شد. صهیونیست‌ها اینجا نیز اعلام کردند، ایران پشت پرده این حملات سایبری قرار دارد.

نظر شما