شناسهٔ خبر: 43652128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه رازی:

بهترین شرایط را برای توسعه کشت "طلای سرخ" در کرمانشاه داریم

فاطمه احمدیان

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: براساس آزمایشات و تحقیقات انجام شده، بهترین شرایط را برای کشت زعفران در استان داریم.

صاحب‌خبر -

دکتر علی بهشتی آل آقا در گفت و گو با ایسنا، زعفران را گیاهی استراتژیک خواند و اظهارکرد: از حدود یک دهه قبل و با توجه به روند تغییرات اقلیمی که شاهد آن بودیم، تلاش هایی برای تغییر الگوی کشت در کرمانشاه انجام گرفت.

 وی تصریح کرد: یکی از کشت هایی که برای استان در نظر گرفته شد و آن را سازگار با تغییر اقلیم استان می دانستند، کشت زعفران بود. برای همین از اواخر دهه هشتاد بود که تحقیقات وسیعی در حوزه کشت زعفران در استان شروع شد.

 رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که کشت زعفران باتوجه به شرایط اقلیمی استان، کشت مناسبی است که علاوه بر نیاز کمی که به آب دارد، در زمین های دیم هم قابل کشت است.

 وی تصریح کرد: براین اساس، کشت این محصول در استان آغاز شد و از آنجایی که به صرفه بود، کشاورزان هم استقبال خوبی از آن کردند.

 بهشتی آل آقا بااشاره به تحقیقات انجام گرفته در پردیس کشاورزی روی زعفران کرمانشاه، اعلام کرد: نتایج این تحقیقات نشان می دهد زعفرانی که در کرمانشاه کشت می شود، هم از نظر رنگدانه ها، هم عطر و هم به لحاظ مزه از زعفران قائنات مشهد مرغوب تر و با کیفیت تر است. البته در نظر داشتیم یکسری آزمایشات و تحقیقات دیگر در این رابطه انجام دهیم که به اعتبارات زیادی نیاز دارد.

این مسئول اضافه کرد: از آنجایی که نوع خاک، شرایط آب و هوایی، عمق کاشت، نوع پیاز و روش کاشت تاثیرات زیادی در کیفیت بخشی به محصول زعفران دارد، آموزش چنین اصولی به کشاورزانمان اولویت بالایی دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: طبق بررسی ها شهرستان های صحنه، اسلام آبادغرب، سنقر، کرمانشاه و جوانرود بهترین شریط را برای کشت زعفران دارند، اما در مناطق گرمسیری استان این شرایط چندان مهیا نیست.

بهشتی آل آقا زعفران را از جمله گرانبهاترین ادویه های جهان معرفی کرد و با بیان اینکه این گیاه در صنایع دارویی هم کاربرد دارد، عنوان کرد: باتوجه به ارزش افزوده بالایی که این محصول دارد، باید کارهای اساسی تری را در استان برای آن انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر 92 درصد از بازار زعفران دنیا دست ایران است، اعلام کرد: ما نیز به عنوان یک استان مستعد باید سهم بیشتری را از این بازار به خود اختصاص دهیم، برای همین نیاز است شتابدهنده ها، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های دانشگاهی برای شتابدهی به تولید این محصول و رنگ و لعاب بخشیدن به بازار آن در استان پای کار بیایند.

وی مهمترین خلاء کنونی زعفران را در استان هم برندسازی و بسته بندی آن دانست و گفت: تاکنون دانشجویان این دانشگاه در قالب پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه روی زعفران کارهای زیادی کرده اند که حاکی از شرایط بسیار خوب استان برای کشت زعفران است، لذا باید در بحث برندسازی و بسته بندی برای ورود به بازارهای جهانی جدی تر عمل کنیم.

رئیس پردیس کشاورزی دانشگاه رازی با بیان اینکه در حال حاضر حدود سه هزار متر مربع زمین در پردیس کشاورزی برای کشت زعفران و انجام تحقیقات روی آن به دانشجویان این دانشگاه واگذار شده، گفت: این پنجمین سالی است که از این زمین برداشت محصول می کنیم و البته سال گذشته حدود یک کیلوگرم برداشت محصول از آن داشتیم. 

خدیجه مرادی قزلی کارشناس آموزشی گروه ترویج و آموزش پردیس کشاورزی دانشگاه رازی نیز به ایسنا گفت: زعفران محصولی است که نیاز چندانی به آب ندارد و اواخر شهریور تا نیمه اول مهر تنها دو مرحله آبدهی می خواهد، بنابراین می توانیم به عنوان یک کشت به صرفه آن را در استان ترویج دهیم.

وی در ادامه به برخی پروژه های تحقیقاتی انجام شده در حوزه زعفران در دانشگاه رازی هم اشاره کرد و افزود: گروه زراعت دانشگاه در حوزه کشت زعفران گلخانه ای به روش هواکشت (ایروپونیک) در حال انجام فعالیت هایی هستند.

کارشناس آموزشی گروه ترویج و آموزش پردیس کشاورزی دانشگاه رازی اضافه کرد: نیاز به فضای کمتر برای کشت محصول، برداشت راحت تر و جلوگیری از باران زدگی و افت کیفیت محصول از مزایای این نوع از کشت است.

انتهای پیام

نظر شما