شناسهٔ خبر: 43652117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رباط‌های تاریخی شریف‌آباد مشهد به مجموعه گردشگری تبدیل می‌شوند

مشهد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بازسازی و احیای ۲ رباط‌ تاریخی شریف‌آباد مشهد در حال اجراست و قرار است این رباط‌ها به مجموعه گردشگری تبدیل شوند.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل مکرمی‌فر روز شنبه در بازدید از عملیات بازسازی رباط‌های تاریخی نظام‌الدوله و اسحاق خانی در روستای شریف آباد مشهد افزود: این دو کارونسرا از طریق مزایده توسط صندوق احیاء آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار و عملیات بازسازی آنها از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: در یکصد و یکمین جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تفاهم‌نامه بین اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی به امضا رسیده و دو کاروانسرای نظام الدوله و اسحاق خانی به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: عملیات مرمتی در این دو کاروانسرا شامل مرمت موضعی بدنه، آواربرداری و ساماندهی محوطه، بام‌سازی، لایه‌برداری سطحی از جداره‌های داخلی و بیرونی است.

مکرمی فر با بیان این که کاروانسرای «اسحاق خانی» به شماره ۶۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: ساختار معماری این کارونسرا دو قسمتی، شامل حیاط بزرگ با کاربری چاپارخانه و فضای سرپوشیده زمستانی است.

او ادامه داد: فضای داخلی بنا مشتمل بر ۱۶ ستون آجری و ۲۰ ایوانچه با گنبدهای عرقچین با کاربری محل نشیمن خرکچی‌ها و سکوی میانی آن نیز به عنوان بارانداز کاروانیان و غرفه‌های پیرامون چاپارخانه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: براساس متن کتیبه سردر ایوان ورودی، این کاروانسرا در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط اسحاق خان قرائی با مصالح ساختمانی رباطی از دوره صفویه بنیان گذاشته شده و در سال ۱۲۲۴ نیز با انضمام حمام متصل به آن برای زائران امام هشتم مهیا شده است.

مکرمی فر افزود: کاروانسرای نظام الدوله نیز مربوط به دوره قاجاریه در روستای شریف آباد قرار دارد که عملیات بازسازی این مجموعه نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: ساختار معماری این کاروانسرا با پلان مستطیل شکل دو ایوانی مشتمل بر چهار برج مدور در گوشه‌ها و دو نیم برج استوانه‌ای در میان دو ضلع جانبی، فضای هشتی ورودی، ۲۲ غرفه با حجره های انتهایی غرفه ها، پیرامون حیاط مرکزی، دو فضای هشت ضلعی با کاربری خاص و در ضلع جنوبی فضای اصطبل دیده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره تاریخچه این اثر نیز گفت: بنا بر اسناد مکتوب این کارونسرا توسط "حسین خان نظام الدوله" والی خراسان در سال های ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۲ قمری ساخته شده است.

مکرمی‌فر همچنین در این بازدید حفظ مجموعه آثار پیرامونی رباط‌ها با تاکید ثبت و حریم آثار موجود از جمله حمام، قلعه، کاروانسرا، رباط  و بافت روستا و نیز تثبیت چشمه و قنات و مسیر آن به داخل کشتزارها به عنوان فضای فرح بخش برای گردشگران را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: مجموعه رباط و کارونسرای اسحاق خانی و نظام الدوله در روستای شریف آباد  که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و در دوره قاجار نیز از مهم ترین اطراق گاههای ناصرالدین شاه بوده است.
روستای شریف‌آباد واقع در محدوده شهر مُلک آباد ، در ۳۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۱۷ اثر، بنا و حمام تاریخی خراسان رضوی به منظور احیا و تغییرکاربری با هدف رونق گردشگری در استان خراسان رضوی به بخش خصوصی واگذار شده است.

این استان دارای بیش از  هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

نظر شما