در جلسه وزیر راه با مدیران عامل ایرلاینها چه گذشت؟
چالش بی پایان قیمت بلیت هواپیما
صاحبخبر - در حالی که هیچ یک از اولتیماتومهای وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما اثرگذار نبوده، ایرلاینها همچنان از زیانده بودن صنعت هوانوردی در ایران میگویند.به گزارش مهر، پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی در نیمه مهر ماه، از الزامی شدن فروش بلیت پروازهای داخلی تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما خبر داد، در ۱۸ مهر ماه نیز انجمن شرکتهای هواپیمایی با همین بهانه (کاهش فروش ظرفیت هر پرواز) و همچنین افزایش نرخ ارز، نسبت به انتشار لیست جدید قیمتهای حداقلی و حداکثری مسیرهای مختلف هوایی اقدام کرد.ارقام قیمت بلیت پروازها در این نرخ نامه با افزایش ۵۵ تا ۱۵۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ نامه منتشره در خرداد امسال مواجه شده بود؛ حداقل قیمت بسیاری از مسیرهای پروازی از ۷۵۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان و حداکثر قیمتها نیز از ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون تومان متغیر و در تعدادی از مسیرهای طولانیتر مانند تبریز-کیش هم به بالای ۲ میلیون تومان رسیده بود. اولین واکنش وزیر راه: قیمت جدید بلیتها به هیچ وجه مورد تأیید نیست انتشار این نرخ نامه با واکنش وزیر راه و شهرسازی مواجه شد و در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی شرکت راه آهن، اعلام کرد: به هیچ وجه این نرخ نامه مورد تأیید ما نیست. اما همان شب در بخش خبری ۲۱ سیما از بررسی بیشتر کارشناسی این موضوع خبر داد که در رسانهها از آن به چرخش موضع وزیر راه تعبیر شد.چند روز قبل از آبان ماه نیز شرکتهای هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند که در آن مدیران عامل ایرلاینها از قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پروازهای داخلی پرده برداری و اعلام کردند نرخهای موجود باعث زیان ده بودن شرکتها شده است.وزیر راه و شهرسازی پس از این نشست با حضور در یک برنامه تلویزیونی، از معرفی شرکتهای هواپیمایی گران فروش به تعزیرات حکومتی خبر داد.پس از این نشست نیز تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از عدم قطعی افزایش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آبان و بررسی بیشتر نظرات ایرلاینها با استفاده از صورتهای مالی این شرکتها خبر داد. بازدید میدانی رئیس سازمان هواپیمایی از اجرای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس اول آبان در فرودگاه مهرآباد حاضر شد و از رعایت یا عدم رعایت الزام فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از سوی ایرلاینها، بازدید میدانی کرد.معاون وزیر راه در حاشیه این بازدید اعلام کرد: قرار نیست نرخ بلیتها افزایش یابد و به جای آن به ایرلاینها ارز نیمایی برای خرید قطعات وارداتی تخصیص داده شده و همچنین تخفیف در هزینههای دولتی ایرلاینها یا خدمات فرودگاهی ارائه میشود؛ ضمن اینکه تسهیلات ریالی نیز به شرکتهای هواپیمایی اعطا خواهد شد.علی رغم همه عتاب و خطابهایی که مسئولان ارشد صنعت هوانوردی با ایرلاینها داشتهاند، اما باز هم مسافران متعددی در تماس با مهر، از افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری نرخ پایه (حداقلی) بلیت پروازهای داخلی در روزهای آغازین آبان ماه که جز فصول کم تقاضا (low season) محسوب میشود، خبر میدهند؛ به عنوان مثال برخی مسافران میگویند پرواز تهران-عسلویه که تا پیش از این افزایش، ۲۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بود، به ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش یافته است.∎
نظر شما