شناسهٔ خبر: 43651086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

مجمع، میدان‌دار اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰

آرمان مــلي: پس از سال‌ها بزرگان و ريش‌سفيدان اصلاح‌طلب به‌واسطه شرايط خاص جامعه وارد صحنه شده‌اند تا اگر اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس را به رقيب واگذار کردند، اين‌بار انتخابات 1400 را به‌راحتي از کف ندهند. جلسه اخير مجمع روحانيون مبارز با محوريت انتخابات 1400 و بررسي راه‌حل‌هاي مختلف براي حضور بهتر و موثر‌تر در انتخابات نشان مي‌دهد که گويا اين‌بار مجمع روحانيون را به‌عنوان تشکل ميداندار اصلاح‌طلبان در آوردگاه 1400 بدانيم. حجت‌الاسلام سيدمحمد‌علي ابطحي درباره جزئيات جلسه اخير مجمع مي‌گويد: «قرار شد که کميته‌اي در مجمع روحانيون مبارز تشکيل شود تا در اين کميته بحث‌ها درخصوص اينکه ما چگونه مي‌توانيم موانع مشارکت فعال خودمان و جامعه را از سر راه برداريم بحث و بررسي صورت گيرد.»

صاحب‌خبر -

شامگاه دوشنبه 5 آبان بود که اعضاي مجمع روحانيون مبارز جلسه‌اي ويدئوکنفرانسي تشکيل دادند و طي آن راه‌هاي مشارکت بهتر و چگونگي اقناع جامعه براي حضور در انتخابات 1400 را مورد بررسي قرار دادند. بااين‌حال برخي معتقدند اينکه بزرگان و پيران جريان اصلاحات پس از سال‌ها وارد عرصه سياست عملي شده‌اند و مي‌خواهند ميدانداري کنند نشان از آن دارد که شرايط عمومي جامعه چندان به نفع اصلاح‌طلبان نيست و بايد همت مضاعفي صورت گيرد تا ابتدا رويکرد مردم را نسبت به فرآيند انتخابات و حضور و مشارکت در اين مهم تغيير داد و پس از آن با اشاره به اينکه اصلاح‌طلبان همواره بر مدار محوريت مطالبات مردم حرکت کرده‌اند و هر زمان که قدرت در اختيار آنها بوده و اختيارات لازم را داشته‌اند توانسته‌اند با اقدامات عملي خود در حوزه‌هاي مختلف رضايتمندي جامعه را ولو به‌صورت نسبي برآورده سازند، نگاه جامعه را نسبت‌به اصلاح‌طلبان مثبت نمود. عملکردهاي انتقادآميز دولت که موجبات نارضايتي و اعتراضات مردم را فراهم کرده از يک‌سو و عدم تاثيرگذاري اصلاح‌طلبان در مجلس دهم تحت عنوان فراکسيون اميد باعث شده تا امروز اگر نگوييم مردم از اصلاح‌طلبان رويگردان شده‌اند اما نگاه خنثي به اصلاح‌طلبان دارند و از آن سرمايه اجتماعي سال 96 خبري نيست. درک همين مساله بود که باعث شد آيت‌ا... موسي خوئيني‌ها در خصوص انتخابات 1400 و لزوم مشارکت مردم در انتخابات بيانيه‌اي صادر کند. جلسه اخير مجمع روحانيون به رياست رئيس دولت اصلاحات را نيز مي‌توان پيرو همين مساله قلمداد کرد. آنچه مسلم است مجمع به دنبال راهکارها و راه‌حل‌هايي است که طي آن اصلاح‌طلبان هر چه بهتر در انتخابات پيش رو حضور يابند. قدر مسلم جريان‌هاي مختلف اصلاح‌طلب نيز در نهايت گوش به فرمان رئيس دولت اصلاحات و مجمع روحانيون مبارز خواهند بود. همين امر باعث مي‌شود که مجمع روحانيون را با محوريت رئيس دولت اصلاحات و موسوي‌خوئيني‌ها تشکل اصلي و ميدان‌دار اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 بدانيم.
جزئيات جلسه مجمع روحانيون
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص آخرين فعاليت‌هاي مجمع روحانيون مبارز، روند جلسات و تصميم‌گيري آنها درخصوص انتخابات، گفت مساله انتخابات از چند جلسه قبل مطرح بود، البته نه به‌صورت جاري که اکنون بحث آن وجود دارد يا موضوع بحث هم شرکت در انتخابات يا معرفي کانديدا باشد، بلکه بيشتر از همه حساسيتي نسبت به اصل انتخاب کردن و حقوق مدني مردم و تحقق جمهوريت بود که اعضا احساس مي‌کردند که جمهوريت نظام دچار يک آفت شديد شده است. ايلنا نوشت، حجت‌الاسلام محمدعلي ابطحي: با اشاره به آسيب‌هاي واردآمده بر جمهوريت نظام، اظهار داشت: اين آسيب به جمهوريت فراتر از انتخابات در اين دوره يا دوره‌ قبل است و بايد به اين مساله يک توجه ويژه‌اي شود که برگزاري انتخابات با مشارکت بالاي مردم بر مبناي قانون اساسي است که زيبنده نظام جمهوري اسلامي است. وي افزود: مجموعه ديدگاه‌ها اين بود که اين مساله در طول اين ايام دچار خلل شده و بخش جمهوريت دچار آسيب فراوان شده است، لذا لازم است که مجمع روحانيون مبارز به عنوان يک مجموعه فعال در عرصه سياست ديدگاه خود را نسبت به اصل انتخاب کردن، انتخابات، قدرت انتخابات و توجه به مردم را بازتاب داده و دنبال کند. عضو مجمع روحانيون مبارز با اشاره به بيانيه اخير موسوي‌خوئيني‌ها، بيان داشت: بعد از انتشار بيانيه آيت‌ا... موسوي‌خوئيني‌ها اگرچه آن بيانيه، بيانيه مجمع نبود اما با يک خيز جديدي اين مساله گرفت و موضوع در جلسات مجمع روحانيون که خود آقاي خوئيني‌ها هم در آن حضور داشتند، به‌صورت جدي‌تري مطرح شد و اکنون چند جلسه است که در مورد اين موضوع صحبت مي‌شود. وي ادامه داد: از مهم‌ترين نکاتي که در اين بحث‌ها مورد اشاره قرار گرفت اين بود که اصل انتخاب کردن يک حرکت عمومي است و اين بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد، لذا فرزندان امام و انقلاب نبايد اجازه دهند که مردم جايگاه اصلي خود را از دست دهند و بايد براي اين مساله راهکارهايي پيدا کنند. ابطحي با اشاره به نااميدي در ميان اعضاي مجمع روحانيون، گفت: اگرچه در همان جلسه هم مطرح شد که اين اميدواري به يک تغيير در روش حاکميت به چشم نمي‌خورد اما مي‌توانستيم اين پيش‌فرض را کنار بگذاريم و بگوييم که مي‌توان براي احقاق حقوق مردم و زمينه‌سازي براي حضور مردم فعال بود تا ببينيم که اين تصويري که ما اکنون داريم همچنان درست است يا خير. به عبارت ديگر، بايد بسنجيم و ببينيم که مزه انتخابات مجلس يازدهم به مذاق حاکميت خوش آمده است و براي آينده هم مي‌خواهد همين گونه ادامه دهد يا خير؟ وي با تاکيد بر اينکه يکي از عوامل اصلي افزايش مشارکت در انتخابات اين است که مردم احساس کنند که شرکت و حضور آنها در انتخابات موثر است، اظهار کرد: به همين دليل قرار شد که کميته‌اي در مجمع روحانيون مبارز تشکيل شود تا در اين کميته بحث‌ها درخصوص اينکه ما چگونه مي‌توانيم موانع مشارکت فعال خودمان و جامعه را از سر راه برداريم بحث و بررسي صورت گيرد.

طلاق علیرضا بیرانوند از همسرش آیا واقعیت دارد ؟ نتایج قرعه کشی فروش فوری سایپا/ اسامی برندگان قرعه کشی سایپا با کد پیگیری تجاوز خشن پدر به دخترش بخاطر بدحجابی! + جزئیات هولناک بوسه عاشقانه بازیگر معروف زن بر صورت بهرام رادان ! + عکس حاشیه ساز تیکه سنگین ریحانه پارسا به بهنوش بختیاری جنجالی شد ! فیلم لورفته از ریحانه پارسا در حالت مستی و سیگار کشیدن ! توهین شدید بهنوش بختیاری به ریحانه پارسا غوغا به پا کرد ! رقص مهناز افشار و محمدرضا گلزار جنجالی شد + فیلم لو رفته عکس لو رفته الناز شاکردوست در استخر مختلط ! طلا دوباره گران شد / آخرین قیمت طلا ، ارز و سکه در 12 آبان 99 رقص دختر مشهدی حاشیه ساز شد

برچسب‌ها:

نظر شما