شناسهٔ خبر: 43650752 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

سایه سنگین رکود ناشی از پاندمی بر سر غول‌های فناوری

ایتنا - با وجود افزایش درآمد ۵ شرکت اپل، آلفابت، فیس‌بوک، آمازون و توئیتر در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ میلادی، اما چشم‌انداز فعالیت آنها در آینده مبهم است.

صاحب‌خبر -

روز گذشته ۵ شرکت بزرگ فناوری گزارشی از رشد قدرتمند درآمدها و آینده مبهم خود را ارائه کردند. این در حالی است که آنها سعی دارند با رکود اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان مقابله کنند.

به گزارش ایتنا از مهر، هرچند درآمد آمازون، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، فیس‌بوک، اپل و توئیتر از پیش‌بینی‌های تحلیلگران بیشتر است، اما چشم انداز تاریک و عوامل عدم قطعیت دیگر در بازار  سبب شده ارزش سهام همه شرکت‌ها به غیر از آلفابت کاهش یابد.

اپل
در پایان سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی ، فروش آخرین مدل آیفون مانند سال‌های گذشته رشد نکرد. با این وجود درآمد اپل در بازه جولای سپتامبر اندکی رشد کرد اما سودآوری شرکت کاهش یافته است.

مشکلات تولید از تعطیلی کارخانه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تا تاخیر در رونمایی از آیفون ۱۲ دلیل این امر هستند. البته تحلیلگران معتقدند در بازه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۰ میلادی درآمد شرکت رشد می کند.

درآمد اپل از ۶۳.۶ میلیارد دلار در سه ماهه دوم به ۶۴.۷ میلیارد دلار اعلام شده است که بالاتر از تخمین ۶۳.۶ میلیارد دلار کارشناسان است. اما سودآوری آن در سه ماهه سوم سال  با ۷ درصد کاهش نسبت به همین بازه در سال گذشته، ۱۲.۷ میلیارد دلار اعلام شده است. 

 با این وجود نگرانی های کارشناسان از عدم قطعیت در آینده و احتمال کاهش فروش آیفون در چین، سبب شد ارزش سهام اپل در بورس ۵ درصد کاهش یابد.

 آلفابت 
شرکت مادر گوگل طی تابستان رشد اقتصادی قدرتمندی را تجربه کرده است. درآمد این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۱۴ درصد نسبت به همین بازه از سال گذشته رشد کرد و به ۴۶.۲ میلیارد دلار رسید. سودآوری آلفابت نیز با رشد ۵۹ درصدی، ۱۱.۲ میلیارد دلار اعلام شده است. هر دو این آمار بسیار بالاتر از تخمین‌های کارشناسان بوده‌اند.

انتشار آمار امیدوارکننده سبب شد، ارزش سهام آلفابت در بورس بیش از ۷ درصد رشد کند.

 فیس‌بوک
هرچند سودآوری و درآمد این شبکه اجتماعی در سه ماهه سوم سال افزایش یافته اما چشم انداز این شرکت در سال ۲۰۲۱ میلادی با عدم قطعیت زیادی روبرو است.

 طبق آمار موجود در بازه جولای تا سپتامبر( سه ماهه سوم ۲۰۲۰ ) درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته در همین بازه ۲۲ درصد رشد کرد و به ۲۱.۲۲ میلیارد دلار رسید که بسیار بالاتر از تخمین ۱۹.۸ میلیاردد لاری کارشناسان است. سودآوری شرکت در این بازه ۷.۸۵ میلیارد دلار اعلام شده که ۲۹ درصد نسبت به آمار سال گذشته رشد داشته است.

 ارزش سهام فیس‌بوک پس از انتشار این اخبار حدود نیم درصد کاهش یافت.

آمازون
این خرده فروشی آنلاین همچنان از روند خرید اینترنتی طی همه گیری ویروس کرونا سود می برد. آمازون اعلام کرد عایدی خالص شرکت در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ میلادی  به ۶.۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۳ برابر شده است. درآمد آمازون نیز با ۳۷ درصد رشد به ۹۶.۱ میلیارد دلار رسیده که بالاتر از تخمین کارشناسان است.

همچنین این شرکت پیش بینی می کند میزان فروش در پلتفرمش از ۱۱۲ به ۱۲۱ میلیارد دلاربرسد که حدود ۲۸تا ۲۹ درصد بالاتر از میزان فروش در سال گذشته میلادی است.

اما پس از اعلام این خبر ارزش سهام آمازون حدود ۲ درصد کاهش یافت که به گفته کارشناسان دلیل احتمالی آن پیش بینی کاهش عایدی عملیاتی شرکت است.

 توئیتر
درآمد این شبکه اجتماعی در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ میلادی بسیار قدرتمندتر از تصورات کارشناسان بود که دلیل آن رشد تقاضا برای تبلیغات اعلام شده است. سودآوری این شرکت در بازه جولای تا سپتامبر  ۲۸.۶۶ میلیون دلار اعلام شده که ۲۲ درصد کمتر از   شاخص مذکور در همین بازه از سال گذشته میلادی است. دلیل این امر افزایش هزینه های مربوط به کووید۱۹ اعلام شده است.

اما درآمد توئیتر در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ۹۳۶.۲ میلیون دلار رسید که ۱۴ درصد نسبت به شاخص ۸۲۳.۷ میلیون دلاری آن در سال گذشته بیشتر است. ارزش سهام این شبکه اجتماعی نیز پس از انتشار آمار ۱۱.۶ درصد کاهش یافت.

نظر شما