شناسهٔ خبر: 43650057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یادداشت:چهار ویژگی پیام رهبر انقلاب به جوانان فرانسه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به بررسی ویژگی‌های پیام اخیر رهبر انقلاب به جوانان فرانسوی پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی به بررسی ویژگی‌های پیام اخیر رهبر انقلاب به جوانان فرانسوی پرداخته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

متن این یادداشت به شرح زیر است:

این روزها که موضوع هتک حرمت نشریه و رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت پیامبر اسلام(ص) مطرح است و واکنش مردم و بسیاری از رهبران اسلامی را در پی داشته است تحلیل محتوای پیام یا واکنش رهبران اسلامی نشان می دهد که این  پیام‌ها  یا واکنش‌ها دارای دو ویژگی است؛ نخست آنکه ارائه پیام یا سخنرانی آنها با هدف اقناع افکار عمومی داخلی خودشان بوده است تا مبادا با عدم اعلام موضع در مضان اتهام وابستگی به غرب قرار گیرند و مشروعیتشان بر باد رود. دوم آنکه بدون نقد سیاست اسلام هراسی در غرب و اینکه غرب خود علت العلل افراط گرایی در خاورمیانه است با تاکید بر ویژگی‌های خاص پیامبر اسلام(ص) در نهایت و بدون توجه به اینکه کت‌و شلوار تنشان تا سلاح های نظامی شان متعلق به اروپا و آمریکاست به صورت نمادین خواهان تحریم محصولات فرانسوی شده‌اند به اعتقاد بنده اگرچه کافی نیست اما همین مقدار واکنش را هم باید غنیمت دانست.

پرسشی که طی دو روز گذشته بسیار مطرح شده این است که چرا پیام کوتاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیشتر دیده شده و با ترجمه به اکثر زبان‌های دنیا در مدت کوتاهی حجم تاثیرگذاری بیشتری داشته است، به نظر می‌رسد که چهار دلیل روشن برای این تاثیرگذاری قابل ذکر است که اهمیت، حکمت و البته ذکاوت سیاسی رهبری را آشکار می کند.

نخست آنکه پیام رهبری مخاطب اصلی اش جوانان فرانسه است جوانان امروز گروه مرجع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند و طی چند روز گذشته همین جوانان با هر موضعی نقش اصلی را در انتشار پیام رهبری در جامعه فرانسه را به عهده داشتند. دوم آنکه جوانان و نسل جدید شهروندان اروپایی و به ویژه فرانسوی نسبت به وابستگی هویتی‌شان به آمریکا معترض و به شدت حساس هستند. به عبارت دیگر موضع مکرون و رهبران سیاسی فرانسه ضرورتاً موضع ملت و جوانان فرانسه نیست. سوم آنکه مهمترین راه بیداری و روشنگری در یک نسل، یک ملت یا حتی یک فرد نشان دادن تناقضات و  مواجهه کردن آن با خود واقعیش است بر این اساس از زاویه روانشناختی یک پرسش ساده مطرح می‌شود که این چه آزادی بیان است که توهین به پیامبران و رهبران مقدس آزاد اما پرسش از یک واقعه مفروض تاریخی جرم و گناه محسوب می‌شود، بر اساس قوانین فرانسه حق پرسش در زمینه هولوکاست وجود ندارد و این روزها پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیل شده است. به عبارت دیگر با نشر پیام رهبر ایران هم سوال و اعتراض شان را به اشتراک می‌گذارند و هم جرمی مرتکب نمی شوند.

چهارمین ویژگی پیام حکیمانه رهبر انقلاب که در قالب پنج سوال مطرح شده این است که رهبری در این پیام به صراحت اشاره به اسلام یا پیامبر اسلام نمی کند و یا حتی اشاره به حقانیت و برتری هیچ دینی هم نمی‌کند، بلکه از جوانان فرانسه می‌خواهد از رهبرانشان بپرسند اگر توهین به پیامبر خدا آزادی است پس توهین به پیامبر مسیح و بزرگان دین مسیحی هم آزاد است و اگر اینگونه است آیا این توهین به جامعه و فرهنگ و ملت فرانسه نیست؟ بسیاری از فرانسویان حتی اگر به مسیح یا هیچ دینی باور هم ندارند اما بالاخره مسیحیت بخشی از هویت سیاسی آنها است و بر این موضوع حساس هستند.

خلاصه اینکه طرح 5 سال رهبری بیش از هزاران سخنرانی و پیام اثر گذارتر بوده است و حجم توجه به آن نیز جایگاه ایشان را به عنوان رهبر جبهه جهانی مقاومت نشان می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما