شناسهٔ خبر: 43649712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم رعایت فاصله ایمن در نانوایی‌ها برای در امان ماندن از کرونا

قم- ایرنا- کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: دراین شرایط رعایت کردن فاصله ایمن توسط مشتریان در نانوایی‌ها دارای اهمیت بالایی است و بی توجهی به آن خطری جدی برای همشهریان است.

صاحب‌خبر -

محمدحسین باباخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله ایمن یک و نیم تا دو متری، متاسفانه عدم رعایت این مساله در نانوایی ها مشکل آفرین شده‌است.

وی اضافه کرد: همه نانوایی‌ها موظف به خط کشی محل ایستادن مشتری‌ها شده‌اند تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، ولی اغلب این مساله توسط مشتریان نقض می‌شود.

وی ادامه داد: فاصله بین نانوا و مشتری به دلیل وجود پیشخوان رعایت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

باباخانی تاکید کرد: با توجه به ازدحام جمعیت در نانوایی ها، افراد آسیب پذیر و دارای بیماری خاص و زمینه ای نباید برای خرید نان در نانوایی ها حاضر شوند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که علایم به بیماری تنفسی دارند نباید در نانوایی حضور یابند و استفاده از ماسک توسط کادر نانوایی و مشتری ها الزامی است.

وی تصریح کرد: انتقال ویروس کرونا از طریق هوای تنفسی و ذرات تنفسی روی سطوح ممکن است و انتقال کرونا از طریق نانی که از تنور بیرون آمده غیرممکن است.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قم در ادامه  با اشاره به  نکات بهداشتی که باید در نانوایی ها رعایت شود، گفت: نانواها موظف هستند پول نقد را در نانوایی ها حذف کنند و فقط از کارت تخوان استفاده کنند.

وی افزود: مشتریان نباید از ابزار نانوایی‌ها مثل برس و قیچی نان استفاده کنند و نانواها نیز موظف به حذف این وسایل هستند، زیرا وسایل مشترک باعث انتقال ویروس می‌شود.

وی تاکید کرد: تهویه نانوایی ها باید سیستم مناسبی داشته باشد و همواره روشن باشد، زیرا نانوایی ها از جمله اماکنی است که در بیشتر ساعات با ازدحام جمعیت مواجه است.

باباخانی خاطرنشان کرد: در پایان هر روز کاری، نانواها باید محل کار، سطوح و ابزار را ضدعفونی کنند و لباس کار به صورت مرتب تعویض و ضدعفونی شود.

وی بیان کرد: نانوا و کارگر باید به صورت مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شست و شو دهند و در صورتی که به آب و صابون دسترسی نداشته باشند، از محلول ضدعفونی دست استفاده کنند.

وی افزود: تابلوهای آموزشی با محتوای روش های پیشگیری از بیماری های تنفسی و کرونا در اختیار نانوایی ها قرار داده شده که باید در جای مناسب نصب شود تا نانوا و مشتری از نکات آموزشی آن استفاده کنند.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قم، سامانه ۱۹۰ مرکز بهداشت آماده دریافت شکایات مردمی در مورد تخلفات بهداشتی است و همشهریان می توانند موارد نقض دستورالعمل های بهداشتی را به این سامانه اطلاع دهند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل ‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@  در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

نظر شما