شناسهٔ خبر: 43649703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تمام شواهد نشان دهنده پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ۱۳ آبان، بایدن برنده انتخابات است اما نمی‌توان برای این پیروزی چک سفید امضا کشید.

صاحب‌خبر -

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: نظرسنجی‌ها انعکاس دهنده نظرات مردم آمریکا است، اما رئیس جمهور از طریق رأی الکترال کالج انتخاب می‌شود؛ بنابراین ترکیب انتخاب کنندگان رئیس جمهور اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا هر نامزدی که رأی الکترال ایالت‌های بزرگ همچون کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا را به دست بیاورد شانس پیروزی‌اش بیشتر می‌شود.

وی افزود: هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا سه میلیون رأی بیشتر از ترامپ کسب کرد، اما در الکترال کالج‌ها از وی شکست خورد. برخی به همین مسئله استناد می‌کنند و می‌گویند نمی‌شود گفت بایدن پیروز قطعی است، اما باید فاکتورهای دیگر را هم در نظر گرفت.

این کارشناس روابط بین‌الملل تأکید کرد: فاصله بین بایدن و ترامپ در نظرسنجی‌ها خیلی بیشتر از هیلاری کلینتون و ترامپ است؛ ثانیاً بایدن تاکنون در جذب سرمایه موفق تر بوده است. در آمریکا هر نامزدی بتواند منابع مالی بیشتری جذب کند، می‌تواند برای جلب آرای عمومی در ایالت‌های حساس و رقابت شانه به شانه بیشتر هزینه کند. اندازه‌گیری این منابع مالی بسیار شفاف است چون پرداخت‌ها به صورت زیرمیزی انجام نمی‌شود.

بهشتی پور با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم است که سرمایه داران بزرگ به سمت چه نامزدی تمایل پیدا کنند، گفت: از آنجا که حمایت‌های مالی شده از بایدن تا به امروز خیلی بیشتر از ترامپ بوده است می‌توان گفت موقعیتش از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بهتر است.

وی یادآور شد: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که ۱۳ آبان، بایدن برنده انتخابات است اما نمی‌توان برای این پیروزی چک سفید امضا کشید؛ بخصوص آنکه مناظره آخر بسیار اهمیت دارد و مهم است که بایدن بتواند حریف حرافی ترامپ شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی‌های سنا برگزار می‌شود. امروز خیلی از جمهوری خواهان از ترامپ بریده‌اند؛ زیرا آرا ایالتی به دلیل بدنامی‌های ترامپ دارد از دست آنها خارج می‌شود؛ بنابراین کمپین انتخاباتی رئیس جمهور ایالات متحده با مشکلات جدی داخلی مواجه شده است.

بهشتی پور با اشاره به نقاط قوت ترامپ، گفت: بایدن سن بالایی دارد و فرد مسلطی در ارائه برنامه و طرح دیدگاه‌های خود نیست و تا امروز توانسته تنها از طریق حمله کردن به بی برنامگی‌ها و تصمیمات اشتباه ترامپ رأی جمع کند، اما نتوانسته از خودش ویژگی خاصی ارائه دهد که برای مردم جذاب باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شانس بایدن این است که بی مدیریتی ترامپ و تصمیمات خلق‌الساعه وی در آمریکا و دنیا منتقدان جدی دارد و حتی خیلی از متحدان ایالات متحده منتظرند ترامپ شکست بخورد تا با بایدن به یک دیدگاه مشترک درباره اداره نظام جهانی برسند.

نظر شما