شناسهٔ خبر: 43649602 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

«امیرمهدی رحیمی» مربی والیبال از استقبال این رشته ورزشی در شمال تهران می‌گوید

فـراز، تنها تیم محلی شمیران

والیبال یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در شمیران است و تاکنون از این منطقه بازیکن‌ها، مربیان و چهره‌های نام آشنایی به تیم‌ملی راه یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد:  «امیر مهدی رحیمی» که اکنون مربیگری والیبال نوجوانان را برعهده دارد وجود زمین‌های خالی در محله‌های شمیران را دلیل اصلی این موضوع می‌داند؛ زمین‌هایی که اکنون به برج و ساختمان‌های شخصی تبدیل شده و بازی والیبال در این زمین‌ها را به خاطره‌ای دور تبدیل کرده‌اند. رحیمی مربی تیم والیبال نوجوانان فراز شمیران برایمان از موفقیت‌های این رشته ورزشی و لزوم حمایت از این رشته ورزشی در شمیران می‌گوید.   

والیبال از ورزش‌های مورد استقبال و پرطرفدار در همه محله‌های شمیران بوده است. اگرچه این رشته ورزشی از روزهای پررونق خود فاصله گرفته اما هنوز می‌توان علاقه‌مندی به این رشته را در میان نسل جدید پیدا کرد و برای شکوفاشدن استعدادهای نوجوان و کسب موفقیت تیم‌های ورزشی تلاش کرد. به گفته رحیمی اکنون در شمیران ۳ تیم فعال در رده نوجوانان در دسته یک و دسته ۲ و یک تیم در رده جوانان فعالیت می‌کنند و در سالن ورزشی شهدای نیاوران تمرینات خود را انجام می‌دهند.

او می‌گوید: «تیم فراز شمیران ابتدا فقط با یک تیم در رده نوجوانان شروع به فعالیت کرد اما اکنون یک تیم نوجوانان در دسته یک تهران داریم، یک تیم در رده جوانان داریم و یک تیم هم در دسته ۲ نوجوانان که اعضای آن از نونهالان و آینده‌سازان هستند و در ادامه آموزش‌ها به تیم نوجوانان اضافه می‌شوند.» او درباره کسب موفقیت‌های این رشته ورزشی می‌گوید: «امسال سال پنجمی است که در لیگ تهران فعالیت داریم. سال ۱۳۹۵ با تیم نوجوانان موفق شدیم مقام چهارم را در لیگ نوجوانان تهران کسب کنیم. طی چند سال اخیر هم توانستیم تعدادی بازیکن به سوپر لیگ و دسته یک نوجوانان و دسته یک بزرگسالان معرفی کنیم.» 

  • تنها تیم محلی حاضر در همه مسابقات 
تیم فراز شمیران 98

یکی از ویژگی‌های تیم فراز انتخاب اعضا از میان افراد محلی است. مربی والیبال فراز شمیران که اکنون با حمایت اسپانسر و با نام سجاد فوم شمیران فعالیت می‌کند می‌گوید: «تیم‌های مختلفی در شمیران حضور داشتند که بعد از مدتی تعطیل شدند. تنها تیمی که از منطقه شمیرانات طی این چند سال به‌طور مستمر در مسابقات حضور داشت تیم فراز بود. یکی از قوانین تیم ما عضوگیری از میان اهالی شمیران است. به نظر من یکی از دلایل فعالیت مستمر و موفقیت این تیم داشتن عرق محلی است.

زیرا اعضای تیم با تمام توان و به‌صورت مستمر در تمرینات و مسابقات حضور دارند. کرونا موجب شد برگزاری مسابقات لغو شود اما از اواخر خرداد ماه تمرینات را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع کردیم. مسابقات استانی در حال برگزاری است و تیم نوجوانان از شمیران هم در این مسابقات حضور دارد. بازیکن‌های تیم فراز با استعداد و توانایی‌هایی که داشته‌اند توانسته‌اند به تیم‌های سوپرلیگ پیکان تهران، دسته یک تیم عقاب، تیم کیمیاگر، افق قم و تیم هوادار راه پیدا کنند.»

  • والیبال، ورزش یکه تاز در شمیران 
تیم نوجوانان دسته ۲ سجاد فوم سال ۹۹

منطقه شمیرانات تا سال‌ها قطب والیبال تهران بود و بازیکن‌های بسیاری از تیم‌های محلی شمیران به تیم‌ملی راه یافتند. جهانگیر تراب پور، حمید سهرابی، حمید سوسن‌آبادی، سعید عسگریان، سعید ترابی و برادران شاه حسینی تنها برخی نام‌ها و چهره‌های شناخته شده در والیبال کشور هستند که تمرین‌های خود را از زمین‌های والیبال شمیران شروع کرده و به موفقیت رسیدند.

رحیمی، حضور این افراد و برگزاری مسابقات در محله‌ها را عاملی برای ایجاد انگیزه میان جوانان و گرایش به سمت ورزش می‌داند و می‌گوید: «حمید راهجردیان که اکنون از داوران بین‌المللی است چندین سال در شمیران فعالیت داشت. او یکی از افرادی بود که بیشترین بازیکن‌های شمیران را تربیت کردند و با حضور در زمین‌های ورزشی والیبال شمیران و استعدادیابی میان جوانان، در فاصله سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۰ بازیکن‌های بسیاری را در این رشته ورزشی تربیت کرد. قاسمی، نادر انصاری، ناصر مؤمنی، سلمان امینیان و امیر سوسن‌آبادی از دیگر مربیان والیبال در شمیران بودند که برای اعتلای ورزش والیبال در شمیران تلاش کردند.» 
مربی تیم فراز یکی دیگر از دلایل گرایش جوانان شمیرانی به سمت والیبال را وجود زمین‌های خالی در محله‌ها می‌داند و توضیح می‌دهد: «سال‌ها پیش زمین‌های خالی بسیاری در محله‌های شمیران وجود داشت که تبدیل به محلی برای تمرین والیبال شده بود. محله‌ها حتی اگر فاصله چندانی با هم نداشتند اما هرکدام یک زمین خالی را به والیبال اختصاص داده بودند.

دارآباد، نیاوران، کاشانک، جماران، حصار بوعلی و قیطریه هرکدام زمین والیبال و تیمی محلی داشت که با تیم‌های دیگر برای برگزاری مسابقات در ارتباط بودند. به همین دلیل بچه‌ها می‌توانستند اوقات فراغت خود در تابستان را به ورزش در این زمین‌ها اختصاص دهند و در طول سال هم این فرصت را داشتند که در صورت علاقه به‌صورت حرفه‌ای و تحت آموزش مربیان این رشته در مسابقات محلی و حتی استانی شرکت کنند.»

اما طی سال‌های اخیر والیبال شمیران از آنچه در سال‌های گذشته بود فاصله گرفت. رحیمی دلیل کم رمق شدن این رشته ورزشی را از بین رفتن زمین‌های والیبال در شمیران می‌داند: «وقتی قیمت زمین بالا رفت و ساخت‌وساز در شمیران سرعت گرفت، زمین‌های والیبال هم از بین رفت و جای خود را به برج و ساختمان داد. زمین دارآباد به استخر تبدیل شد. به جای زمین نیاوران خانه ساخته شد. یک زمین در محله حصار بوعلی باقی مانده و یک زمین هم در بوستان نیاوران که اگرچه استاندارد لازم را ندارد اما صبح‌ها گروهی از پیشکسوتان ساعت ۹ تا ۱۱ به‌صورت خانوادگی در آن ورزش می‌کنند.

از ساعت ۱۲ تا ۴ صبح هم بازیکن‌های باشگاهی در این زمین برای تمرین و بازی حضور دارند. برای تمرین در سالن‌های ورزشی باید هزینه زیادی پرداخت و اگر هم مربیان خوشنام در این سالن‌ها حضور دارند بیشتر جنبه آموزشی دارد. به دلیل هزینه بسیار بالای باشگاه‌ها این امکان برای همه فراهم نیست که بتوانند ورزش کنند. در حالی که در گذشته لازم نبود برای تمرین در زمین‌های والیبال هزینه‌ای پرداخت شود. زمین والیبال اسدی معروف به کلوپ اسدی، یکی از معروف‌ترین زمین‌های والیبال بود که مسابقات باکیفیتی با حضور تیم‌هایی از مناطق مختلف تهران در آن برگزار می‌شد. اما این زمین اکنون در اختیار آموزش و پرورش است. قیطریه هم یکی دیگر از زمین‌های قدیمی والیبال را دارد که اکنون در اختیار هیئت والیبال شمیران است.»

ارتقای ورزش والیبال با همکاری نهادهای مرتبط

تیم نوجوانان دسته 1 سجاد فوم سال ۹۹


تربیت و معرفی نوجوان و جوانان مستعد به تیم‌های مطرح یکی از اهدافی است که در تمرینات تیم والیبال نوجوانان دنبال می‌شود. رحیمی می‌گوید: «شهرداری با در اختیار گذاشتن سالن ورزش شهدای نیاوران کمک کرد تا مشکلی از نظر فضای ورزشی نداشته باشیم اما با توجه به سابقه والیبال در شمیران و وجود جوانان مستعد در این زمینه، با همکاری شهرداری، تربیت‌بدنی و آموزش و پرورش شمیران می‌توانیم باز هم به روزهای اوج این ورزش در شمیران برسیم. متأسفانه تاکنون این همکاری وجود نداشته یا ضعیف بوده.

در حالی که با همکاری بیشتر می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم. شهرستان ورامین با حمایت‌هایی که داشته در سوپر لیگ تیم دارد و ۲ سال قهرمان شده و می‌تواند به مسابقات آسیا راه پیدا کند ولی در شمیران این اتفاق نمی‌افتد و از ورزش باشگاهی حمایت نمی‌شود. متأسفانه تیم بزرگسال نداریم و نوجوانان و جوانان بعد از پایان این دوره، ورزش را کنار می‌گذارند یا سراغ ورزش‌های دیگر می‌روند. امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری، تربیت‌بدنی و آموزش و پرورش تیم بزرگسال را هم اضافه و این ورزش را حمایت کنیم تا شاهد درخشش دوباره این تیم در سطح رقابت‌ها باشیم.»
 

نظر شما