شناسهٔ خبر: 43649597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

هادی مظفری: در ایجاد محدودیت‌ها تفاوتی میان رویداد خصوصی و دولتی قائل نیستیم / سلامتی مردم مهم‌تر از برگزاری افتتاحیه دوسالانه سرامیک است

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازدید از گالری‌ها با تعداد محدود مخاطب انجام می‌شود و منافاتی با پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت ندارد.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: آمار مبتلایان به کرونا در کشور ما هر روز بیشتر می‌شود و در همین راستا لزوم ایجاد محدودیت‌های بیشتر در شهرها باعث شده است بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به حالت تعلیق درآیند. هنرهای تجسمی با توجه به اینکه هم در مرحله خلق آثار و هم ارائه و نمایش آنها، هنرهایی انفرادی به حساب می‌آیند، امکان این را داشته‌اند که در دوران شیوع کرونا نیز تا حدودی بروز و ظهور پیدا کنند و رویدادهای مرتبط با آنها، اگرچه با محدودیت‌های فراوان، برگزار شود.

هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه مرکز هنرهای تجسمی در فعالیت‌های خود تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است، گفت: طبیعتاً ما هیچ‌وقت اجتهادی در برابر دستورالعمل‌های این ستاد نداشته‌ایم، زیرا وقتی موضوع سلامتی و جان مردم مطرح است هیچ نکته ضروری دیگری در مقابل آن قرار نمی‌گیرد که بخواهیم انتخابی میان این دو موضوع داشته باشیم.

مظفری افزود: در هفته‌های اخیر با آغاز موج سوم کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری، ستاد ملی مقابله با کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل اعلام کرد که فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز شامل آن می‌شود. مرکز هنرهای تجسمی نیز پیرو این مسئله عمل کرد و اجازه اجرای بعضی مراسم و رویدادها را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، صادر نکرد. اما طی روزهای گذشته این شائبه مطرح شده بود که گویی مرکز هنرهای تجسمی به فعالیت‌های دولتی مجوز برگزاری می‌دهد و به فعالیت‌های خصوصی مجوز نمی‌دهد. بااین‌حال اعلام می‌کنم که ما هیچ تقسیم‌بندی در این زمینه نداریم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی افزود: در روزهای گذشته سالانه پرسبوک که ماه‌ها برای برگزاری آن تلاش شده بود بدون هیچ بازدیدکننده‌ای در کاشان برگزار شد و هر هنرمند به تنهایی کارش را در فضای باز نصب کرد و پس از آن بازدیدها در فضای مجازی و یا به شکل بسیار محدود در فضای باز انجام شده است. همچنین انجمن طراحان گرافیک با اینکه ماه‌ها برای برگزاری نمایشگاه یادمان استاد مرتضی ممیز تلاش کرده بود، هفته گذشته با تعداد بسیار محدودی از اعضای انجمن این مراسم را برگزار کرد و درحالی‌که این قابلیت را داشت که جمع کثیری را گرد هم آورد، اما محدودیت‌ها باعث شد این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود.

مظفری ادامه داد: پس از ۹ سال اقدام به برگزاری دوسالانه سرامیک کرده‌ایم اما شرایط بحرانی شیوع کرونا باعث شد با وجود برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی که در یک سال گذشته انجام شده بود مراسم افتتاحیه این برنامه لغو شود. شکل‌گیری این دوسالانه کاری بسیار سخت و جدی بود و تعداد زیادی از هنرمندان شهرستانی که در روزهای گذشته آثار خود را به فرهنگسرای نیاوران آورده بودند در تهران مانده بودند تا بتوانند در مراسم افتتاحیه شرکت کنند، با این‌حال به دلیل رعایت حال مردم عزیز کشورمان ما افتتاحیه دوسالانه سرامیک را نیز لغو کردیم. همه ما تلاش می‌کنیم نکات لازم را رعایت کنیم تا برنامه‌هایی که تدارک دیده شده است را به گونه‌ای اجرا کنیم که در عین ارائه آثار هنری، حضور گسترده مردم باعث شیوع بیشتر بیماری نباشد.

او درباره فعال بودن گالری‌ها در این دوران گفت: فعالیت گالری‌ها تفاوت جدی با سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند کنسرت، نمایش، سینما و کلیه برنامه‌های فرهنگی و هنری که در محیط بسته با حضور هم‌زمان تعداد زیادی از مخاطبان صورت می‌گیرد دارد. تنها چیزی که در گالری‌ها مشکل ایجاد می‌کرد مراسم افتتاحیه و شلوغی آن بود که از ابتدای شیوع کرونا این مراسم را لغو کردیم. در عین حال برای برگزاری رویدادهایی که نیاز به حضور جمعی از مخاطبان داشت نیز مجوز داده نشد.

مظفری ادامه داد: گالری‌ها معمولاً جمعه‌ها بعدازظهر مراسم افتتاحیه داشتند و شاهد حضور پرشور هنرمندان، مهمانان، منتقدین و علاقه‌مندان هنر بودند، اما حالا با تعطیل شدن مراسم افتتاحیه عملاً فعالیت یک گالری در حد کتاب‌فروشی یا فروشگاهی در سطح شهر است که در طول روز به مرور تعدادی مخاطب وارد آن می‌شوند. بنابراین چنین محلی را نباید با برنامه‌ای که در یک ساعت مشخص برای تعداد زیاد مخاطب برگزار می‌شود یکسان دانست. درخواست جدی ما از گالری‌ها لغو هرگونه مراسم افتتاحیه بود و خوشبختانه گالری‌ها نیز این مسئله را جدی گرفتند و هم‌اکنون بازدید گالری‌ها در تعداد محدود و با هماهنگی قبلی انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب منافاتی با پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت اعلام کرده است ندارد.

 

نظر شما