شناسهٔ خبر: 43649372 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا | ایران باید آمادگی تعامل با آمریکا در دوران بایدن را داشته باشد / ماندن ترامپ در کاخ سفید جهان را با مشکل روبرو خواهد کرد

قاسم محبعلی گفت: تفاوت‌های بایدن و ترامپ در شرایطی می‌تواند برای جمهوری‌اسلامی مهم و کارساز باشد که ایران آمادگی تعامل لازم با آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نظام بین‌الملل در انتظار چند روز دیگر است تا تکلیف ماراتن مهم و البته پر سر و صدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مشخص شود. آیا جو بایدن می‌تواند با کسب رای‌های لازم کورسوی امید برای تعامل را به جهان نشان دهد یا اینکه تمدید دوره 4 ساله جنجالی ترامپ بازهم فضای نظام بین‌الملل را به استقبال چالش‌ها و تجادل خواهد فرستاد؟

 

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: تفاوت‌های قابل‌توجهی بین سیاست‌های اعلامی جو بایدن با آنچه رویکردهایی که دونالد ترامپ در این 4 سال به آنها اصرار نشان داده است، مشاهده می‌شود. درباره مساله مهم و اثرگذار برجام،‌ کاندیدای دموکرات آمادگی دارد در صورت همراهی ایران، آمریکا را به توافق هسته‌ای بازگرداند. البته تصور این مساله که با پیروزی بایدن در انتخابات 2020 همه تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده‌‌ برداشته خواهند شد، حتما تصوری غلط و غیرواقعی است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: تفاوت مهم دیگر بایدن و ترامپ در این است که پروتکل حزب دموکرات به عربستان روی خوش نشان نمی‌دهد و همانطور که اوباما با سعودی‌ها تعامل خوبی نداشت،‌ دولت احتمالی بایدن هم به عربستان چک سفید امضا نخواهد داد. همین اتفاق می‌تواند موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه را دچار تغییراتی قابل توجه کند.

 

او همچنین تصریح کرد: نگاه دموکرات‌ها به اسرائیل با رویکرد حمایتی رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده تفاوتی آشکار دارد. ترامپ با شهرک‌سازی اسرائیل و تصمیم‌سازی‌های دیگر بنیامین ‌نتانیاهو همراهی‌هایی همه‌جانبه انجام داده و این اواخر هم تلاش‌هایی برای عادی‌سازی رابطه رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه داشته است. اما آنچه از موضع حزب دموکرات معلوم است، در صورت کاخ‌سفید نشینی بایدن اسرائیل دیگر نمی‌تواند به همیاری آمریکایی‌ها در مسائلی مانند شهرک‌سازی امید چندانی داشته باشد.

 

این چهره در ادامه اظهار داشت:  تفاوت‌های بایدن و ترامپ در شرایطی می‌تواند برای جمهوری‌اسلامی مهم و کارساز باشد که ایران آمادگی تعامل لازم با آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بایدن را داشته باشد. یعنی دستگاه دیپلماسی ایران باید با در نظر گرفتن تفاوت‌های بایدن و ترامپ، در موضع‌گیری‌ها و سیاست‌ورزی‌هایش تغییراتی به وجود بیاورد.

 

وی توضیح داد: انتخابات 2020 شش ماه قبل از انتخابات 1400 انجام می‌شود. یعنی اگر بایدن پیروز شود و در ایران هم اصلاح‌طلبان روی کار بیایند، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آینده متصور بود. اما اگر انتخابات دو کشور به طوری رقم بخورد که دولت مستقر در آمریکا ماندگار شود و تندورها هم در ایران روی کار بیایند، آن وقت است که باید در انتظار روزهای سخت و موانع بلند برای ایرانی‌ها باشیم.

 

قاسم محبعلی در پایان گفت: ماندن ترامپ در کاخ سفید جهان را با مشکل روبرو خواهد کرد.

 

 

چکیده گفت‌وگو با قاسم محبعلی

 

-تصور برداشته شدن همه تحریم‌ها با پیروزی بایدن غلط و غیرواقعی است

-بایدن به عربستان چک سفید امضا نخواهد داد

-نگاه دموکرات‌ها به رژیم صهیونیستی با جمهوری‌خواهان تفاوتی آشکار دارد

-اگر بایدن پیروز شود و در ایران هم اصلاح‌طلبان روی کار بیایند، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای آینده متصور بود

نظر شما