شناسهٔ خبر: 43649302 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

واقعیت تلخ فوتبال ایران؛

چرا تیم های بزرگ منت بازیکنان را می‌کشند؟!/ ایران پر از علی کریمی و ترابی است

وضعیت این سالهای باشگاه های فوتبال کشورمان به گونه ای است که با خروج یک بازیکن از لیست نفرات شان گویی دنیا برایشان به پایان رسیده است!

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق – یکی از دغدغه های اخیر طرفداران استقلال و پرسپولیس جدایی برخی ستاره ها از این دو تیم بود. به ویژه علی کریمی که این اواخر تقریبا با روح و روان استقلالی ها بازی کرد. یک روز از بازی در ترابزون اسپور خبرش می رسید و روز بعد از ماندن در استقلال و در نهایت هم به یک تیم ته جدولی در قطر به نام اف سی قطر پیوست. همان تیمی که دست روی بشار رسن گذاشت و حتی خبر قرارداد بستن ستاره عراقی پرسپولیس با این تیم هم منتشر شد که با مخالفت سرخپوشان این اخبار تکذیب گردید.

در اینکه علی کریمی و مهدی ترابی و شجاع خلیل زاده و ... بازی در تیم های بعضاً ضعیف قطری را به بازی در تیم های قهرمان و نایب قهرمان فصل قبل لیگ برتر ایران ترجیح می دهند، تا برای روزهای پیری اش اندوخته مالی کسب کنند بحثی نیست. بحث اصلی در این باره است که چرا باشگاه هایی با عنوان باید تا این حد وابسته به یک بازیکنشان باشند و منت این بازیکنان را برای ماندن بکشند؟!

دو فصل قبل کریستیانو رونالدو از رئال مادرید جدا شد ولی همان تیم بدون ستاره پرتغالی توانست در فصل بعد لالیگا قهرمانی را بدست بیاورد و نشان داد تیم به یک بازیکن وابسته نیست. این موضوع باید در استقلال و خیلی از تیم های دیگر کشورمان هم به درستی اجرا شود. آن چنان که در جمع همه تیم های لیگ برتری تنها باشگاه فولاد است که می بینیم با تکیه بر آکادمی خوب و سازنده ای که دارد هر ساله تعدادی بازیکن از دست می دهد و در عوض تعدادی بازیک از رده های امید یا جوانان به تیم بزرگسالانش وارد می شوند که در پایان فصل همان ها خریداران خودشان را پیدا می کنند.

واقعیتی ساده که حتی با کپی برداری از باشگاه های موفق یا لیگ های رو به رشد می توان از آن استفاده کرد ولی هرگز توجهی به این بخش از ماجرا نمی شود که اگر آکادمی فوتبال در باشگاه ها پویا باشد و به جای جذب بازیکن پولی و یا بازی دادن آنها روی چمن مصنوعی با بدترین امکانات باعث از دست رفتن استعدادهای بیشمار فوتبال مان نشویم. فوتبالی که در هر بخش از این کشور استعدادهایی با ویژگی های خاص در آن موج می زند ولی کسی نیست از آنها استفاده کند.

از طرفی موضوع مدیریت و هدایت تیم هم شرط است. هنوز به یاد داریم پرسپولیس برانکو را که با جدایی ستاره هایی مانند وحید امیری، سروش رفیعی، محسن مسلمان و رامین رضاییان در فصلی که پنجره نقل و انتقالاتی این تیم بسته بود اما همان تیم با نیمکتی خلوت و کلی مصدوم تا فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ پیش رفت.

بنابراین این خود باشگاه ها هستند که می توانند نسبت به میزان وابستگی شان به ستاره ها تعیین کننده شرایط خود و تیم شان باشند. اینکه این همه منتظر بازیکن بمانند تا فرصت برای جذب مهره های هم پست فلان بازیکن را از دست بدهند یا اینکه بلافاصله یک بازیکن از جمع نفرات آکادمی را جایگزینش کنند. البته مرور زمان نشان داده تیم بزرگ به بازیکن وابسته نمانده و نمی ماند.

نظر شما