شناسهٔ خبر: 43648135 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یادداشت/

تبیین ۴ ویژگی پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان فرانسه

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دریادداشتی ۴ ویژگی پیام مقام معظم رهبری به جوانان فرانسوی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامیدر یادداشتی با اشاره به ویژگی های پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان فرانسوی  نوشته است.

متن  این یادداشت به شرح زیر است: 

«این روزها که موضوع هتک حرمتنشریه شارلی ابدو فرانسه و رئیس جمهور این کشور به ساحت پیامبر اسلام (ص) مطرح است و واکنش مردم و بسیاری از رهبراناسلامی را در پی داشته است، تحلیل محتوای پیام یا واکنش رهبران اسلامی نشان می دهد پیام یا واکنش شان دارای دو ویژگی است: نخست آنکه پیام ها یا سخنرانی هایشان با هدف اقناع افکار عمومی داخلی خودشان بوده است تا مبادا با عدم اعلام موضع شان درمظان اتهام وابستگی به غرب قرار بگیرند و مشروعیت شان بر باد برود. دوم آنکه بدون نقد سیاست اسلام هراسی در غرب و اینکه غربخود علت العلل افراط گرایی در خاورمیانه است، با تاکید بر ویژگی های خاص پیامبر اسلام (ص) در نهایت بدون توجه به اینکه از کت وشلوار تن شان تا سلاح های نظامی شان متعلق به اروپا و آمریکا است به صورت نمادین خواهان تحریم محصولات فرانسوی شدند.

به نظرم گرچه کافی نیست اما همین مقدار واکنش را هم باید غنیمت دانست. پرسشی که طی دو روز گذشته بسیار مطرح شده است ایناست که چرا پیام کوتاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیشتر دیده شده و با ترجمه به اکثر زبان های دنیا در مدت کوتاهی حجم تاثیرگذاریبیشتری داشته است. به نظر می رسد ۴ دلیل روشن برای این تاثیرگذاری قابل ذکر است که اهمیت و حکمت و البته ذکاوت سیاسیرهبری را آشکار می سازد.

نخست آنکه مخاطب پیام رهبری جوانان فرانسه بوده است. جوانان، گروه مرجع فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند و طی چندروز گذشته همین جوانان با هر موضعی نقش اصلی را در انتشار پیام رهبری در جامعه فرانسه برعهده داشته اند.

دوم آنکه جوانان و نسل جدید شهروندان اروپایی و به ویژه فرانسوی نسبت به وابستگی هویتی شان به آمریکا معترض و به شدت حساسهستند و موضع مکرون و رهبران سیاسی فرانسه ضرورتا موضع ملت و جوانان فرانسه نیست، سوم آنکه مهم ترین راه بیداری و روشنگری در یک نسل و یا ملت یا حتی یک فرد نشان دادن تناقضات و مواجه کردن آن با خود واقعی اش است، بر این اساس و از زوایه روانشناختی یک پرسش ساده مطرح می شود که این چه آزادی بیانی است که توهین به پیامبران و رهبران مقدس آزاد اما پرسش از یک واقعهمفروض تاریخی جرم و گناه محسوب می شود.

براساس قوانین فرانسه حد پرسش در زمینه هولوکاست وجود ندارد و این روزها پیام رهبری به زبان وجدان جامعه و جوانان فرانسه تبدیلشده به عبارت دیگر با فوروارد پیام رهبر ایران هم سوال و اعتراض شان را به اشتراک می گذارند و هم جرمی مرتکب نمی شوند. چهارمینپیام ویژگی حکیمانه رهبر انقلاب که در قالب ۵ سوال مطرح شده این است که رهبری در این پیام به صراحت اشاره ای به اسلام یا پیامبراسلام نمی کند و یا حتی اشاره ای به حقانیت و برتری هیچ دینی هم نمی کند بلکه از جوانان فرانسه می خواهند از رهبرانشان بپرسندکه اگر توهین به پیامبر خدا آزادی است پس توهین به پیامبر مسیحیت و بزرگان دین مسیح هم آزاد است و اگر این گونه است آیا اینتوهین به جامعه و فرهنگ و ملت فرانسه نیست، بسیاری از فرانسویان حتی اگر به دین عیسی و مسیح (ع) یا به هیچ دین دیگری باور همندارند اما بالاخره مسیحیت بخشی از هویت سیاسی آن هاست و به این موضوع حساس اند.

خلاصه آنکه طرح ۵ سوال رهبری بیش از هزاران سخنرانی و پیام اثرگذار بوده است و حجم توجه به آن نیز جایگاه ایشان را به عنوانرهبر جبهه جهانی مقاومت نشان می دهد

انتهای پیام/

نظر شما