شناسهٔ خبر: 43647017 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ازمیر در محاصره زمین‌لرزه و سونامی

روزنامه جوان

لحظاتی پس از آنکه زمین لرزه ۶/۶ ریشتری شهر ازمیر ترکیه را به لرزه درآورد ویدئو‌های بسیاری از حادثه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و سبب گردید کاربران پیش از رسیدن آمار‌های رسمی درباره میزان خسارت‌های وارد شده گمانه‌زنی کنند. بر اساس آماری که تا لحظه تنظیم خبر ارائه شده بود، شش نفر در جریان حادثه کشته و ۱۲۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ساعت ۱۵ و ۲۱ دقیقه روز گذشته به وقت محلی بسیاری از ساکنان شهر ۳ میلیون نفری ازمیر به سرعت از ساختمان‌ها بیرون دویدند و خود را به فضای باز رساندند. براساس فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده، مدت زمان ۳۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای زمین لرزه برای بسیاری از مردم فرصتی فراهم کرد که در وحشت ایجاد شده مجال آن را پیدا کنند تا دست به گوشی‌های تلفن همراه ببرند و از لحظه آوار شدن برخی ساختمان‌های بلند شهرشان فیلم بگیرند و آن را در فضای مجازی منتشر کنند. پس از ویران شدن این ساختمان‌ها و پیش از اینکه امدادگران در محل حاضر شوند، بسیاری از مردم خود را به ساختمان‌های تخریب شده رساندند و تلاش کردند افراد گرفتار را از میان آوار خارج کنند. تلاش مردم در این باره هم نتیجه داد، به طوری که انتشار ویدئویی که در آن مردم یکی از شهروندان را از زیر آوار خارج کرده بودند، شادی کاربران را به همراه داشت. هرچند وقوع حادثه در میانه روز امیدواری درباره کاهش حداقلی تلفات را به دنبال داشت، با این حال افراد زیادی که به دلیل شیوع کرونا در قرنطینه‌های خانگی به سر می‌بردند، زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده گرفتار شده‌اند.

پس از وقوع زمین لرزه، وقوع سونامی در این شهر هم بر شدت نگرانی‌ها اضافه کرد و تصاویری از به زیر آب رفتن خیابان‌های ازمیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. ساعتی پس از گذشت حادثه وزیر کشور ترکیه اولین مقام رسمی این کشور بود که اطلاعات رسمی از زمین لرزه را گزارش داد و درتوئیتر خود شمار ساختمان‌های تخریب شده را ۲۰ ساختمان اعلام کرد. مرکز لرزه‌نگاری امریکا هم اعلام کرد که حادثه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده و کانون حادثه ۱۷ کیلومتری ساحل دریای اژه در شمال شرق منطقه جزیره ساموس یونان بوده و در سراسر سواحل دریا و منطقه مرمره احساس شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم در پیامی توئیتری اعلام کرد که با تمام امکانات کشور کنار شهروندان هستیم. رسانه‌های ترکیه همچنین از بروز پس لرزه‌هایی به بزرگی ۹/ ۳ و ۸ /۴ ریشتر خبر دادند که تا شامگاه ادامه داشت. از کشور یونان هم خبر رسید که چندین ساختمان در جزیره ساموس حادثه دچار خسارت شدند و زمین لرزه در آتن پایتخت این کشور هم احساس شده است. در اولین گزارش‌ها شمار حادثه دیدگان یونانی چهار نفر اعلام شده است.

نظر شما