شناسهٔ خبر: 43645644 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) لحظه هولناک وقوع زمین لرزه در ازمیر ترکیه

زمین لرزه ای شدید که بزرگی آن را منابع مختلف تا ۷ گزارش کرده‌اند، عصر امروز شهر ازمیر ترکیه و سواحل غربی ترکیه و همچنین جزایر ساموس در یونان را لرزاند. شمار کشته‌ها در ترکیه تا کنون شش و زخمی‌ها بیش از ۱۲۰ نفر گزارش شده است.

صاحب‌خبر -

زلزله‌ای شدید به بزرگی ۶.۸ ریشتر ازمیر و سواحل غربی ترکیه و جزایر ساموس در یونان را لرزاند. این زلزله که کانون آن در ۱۷ کیلومتری ازمیر است، در استانبول، پایتخت ترکیه و آتن، پایتخت یونان هم احساس شده است.

شهردار ازمیر گفته که ۲۰ ساختمان در این استان خراب شده است. مقام‌های دیگر ترکیه تایید کرده‌اند که شماری در ساختمان‌های تخریب شده گیر افتاده‌اند. این زلزله که کانون آن در ۱۷ کیلومتری ازمیر و عمق ۱۰ کیلومتری گزارش شده، در استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و آتن، پایتخت یونان هم احساس شده است.

ازمیر بعد از استانبول و آنکارا، سومین شهر پرجمعیت ترکیه است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_787473"> <script src="https://fararu.com/fa/news/play/embed/460350/787473?width=750&height=650" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>

لحظه وقوع زمین لرزه ازمیر

مردم در شهر توریستی ازمیر به خیابان آمده‌اند. در جزایر ساموس یونان با ۴۵ هزار نفر جمعیت از مردم خواسته شده از ساحل فاصله بگیرند. شماری از خانه‌ها در ساموس هم تخریب شده است.

از مردم ازمیر خواسته شده که با وسایل شخصی در خیابان نروند و راه را برای امدادرسانی باز بگذارند.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد ساختمان‌های چندطبقه در ازمیر در حال فروریختن هستند.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با او ابراز همدردی کرده و به او پیشنهاد کمک داده است.

اختلاف ترکیه و یونان در چند هفته اخیر شدت گرفته است اما آقای میتسوتاکیس در توییترش نوشته که "اختلاف‌ها هرچه باشد، شرایطی پیش می‌آید که مردم دو کشور باید کنار همدیگر باشند."

(ویدئو) لحظه هولناک وقوع زمین لرزه در ازمیر ترکیه

مرگبارترین زلزله‌های اخیر

پنج اوت ۲۰۱۸: در زلزله ۶.۹ جزایر لومبوک اندونزی ۴۶۰ نفر کشته و ۳۵۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند
۱۲ نوامبر ۲۰۱۷: زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ مرز ایران و عراق را در کرمانشاه لرزاند که بر اثر آن ۴۴۰ نفر کشته و ۱۰ هزار نفر زخمی شدند.
۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷: در زلزله ۷.۱ مکزیکوسیتی ۳۶۹ نفر کشته شدند. ۱۲ روز قبل از آن زلزله‌ای به بزرگی ۸.۱ در آب‌های مکزیک ثبت شد اما مرکز آن دور از ساحل بود.
۲۴ اوت ۲۰۱۶: در زلزله‌ای به بزرگی ۶ در مرکز ایتالیا دست‌کم ۲۹۸ نفر جان باختند.
۱۶ آوریل ۲۰۱۶: زلزله شدید ۷.۸ در سواحلاکوادور جان ۶۵۰ نفر را گرفت. ۱۶ هزار نفر آسیب دیدند و ۷ هزار ساختمان خراب شد.

بیشتر خرابی‌های گزارش شده تا کنون مربوط به ازمیر است. لرزه‌ها در کرت، بزرگ‌ترین جزیره یونان هم احساس شده است.

ترکیه روی کمربند زلزله قرار دارد و بارها زلزله‌های شدید در این کشور ثبت شده است. زلزله بزرگ قبلی ۲۱ سال پیش به بزرگی ۷.۴ باعث مرگ ۱۷ هزار نفر شد که هزار نفرشان در استانبول بودند.

مراد کوروم، وزیر محیط زیست ترکیه گفته اطلاع دارد که پنج ساختمان در ازمیر خراب شده و شماری از شهروندان در ساختمان‌های تخریب شده گیر افتاده‌اند. اما شهردار ازمیر شمار ساختمان‌های خراب شده را ۲۰ اعلام کرده است.

در بعضی از فیلم‌ها مشخص است که آب در ساحل طغیان کرده و وارد خیابان‌های ساحلی ازمیر شده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_787474"> <script src="https://fararu.com/fa/news/play/embed/460350/787474?width=750&height=650" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>

نظر شما