شناسهٔ خبر: 43645475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ترامپ یا بایدن، چه فرقی به حال سوریه دارد؟

یک روزنامه وابسته به عربستان سعودی نوشته است که پیروزی بایدن یا ترامپ فرقی به حال وضعیت سوریه نخواهد داشت و هردو یک سیاست را دنبال می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، رابرت استن فورد سفیر اسبق ایالات متحده در سوریه، یادداشتی با عنوان «در پرونده سوریه تفاوت زیادی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد» برای روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط نوشت: 

شیوع کرونا و رکود اقتصادی از مسائلی است که برای آمریکایی های عرب تبار هنگام رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت دارد. همچنین برای بسیاری از آنان، نقش آینده آمریکا در داخل سوریه نیز اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی عرب تبارهای آمریکا امیدوار به برقراری صلح در سوریه هستند ولی درباره راه های برقراری آن اختلاف نظر دارند.

ترامپ و بایدن و مشاوران آنها تمایلی به مداخله نظامی جدید در خاورمیانه ندارند و از تلاش های سازمان ملل متحد برای یافتن راه حلی سیاسی از طریق مذاکره و تصویب قانون اساسی جدید برای سوریه حمایت می کنند ولی تمایلی به رهبری عملیات بازسازی سوریه ندارند.

ترامپ و بایدن هر دو خواستار حفظ حضور نظامی زمینی محدود آمریکا در شرق سوریه هستند با این تفاوت که ترامپ به علت اصرار وزارتخانه های دفاع و امور خارجه آمریکا با باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه موافقت کرده است. ترامپ به وفاداری کردها در استان حسکه سوریه باور ندارد و آینده آنان نیز برایش مهم نیست.

بایدن و مشاورانش معتقدند گروه داعش ممکن است دردسرساز شود و مایل نیستند تجربه قدرت گرفتن داعش در عراق در سال 2014 بار دیگر تکرار شود. به همین علت تاکید دارند ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، مسئله ای مهم است و به این حضور تا زمانی که تلفات و خسارات سنگینی به این نیروها وارد نشود ادامه می دهند. همچنین بایدن به لزوم حمایت از کردهای سوریه اعتقاد دارد.

ترامپ با وجود یک دولت کوچک وابسته به کردها در استان حسکه زیر چتر حمایت نظامی آمریکا مخالفتی ندارد ولی حاضر نیست از چنین دولتی حمایت مالی کند. اما جو بایدن اگر پیروز شود، از این دولت کوچک نوپا حمایت خواهد کرد و احتمالا برنامه ای برای کمک اقتصادی به آن آماده خواهد کرد. چنین اقدامی البته با مخالفت دمشق و آنکارا و تهران و مسکو مواجه خواهد شد.

ترامپ و بایدن هیچ کدام سیاست اعمال تحریم علیه دمشق را کنار نخواهد گذاشت و به ویژه ترامپ و وزیر خارجه اش مایک پمپئو تحریم دولت سوریه را ابزار فشار غیرمستقیم بر تهران می دانند. بایدن نیز پیش از وارد شدن به مذاکرات فشرده با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور، تحریم تهران را که متحد دمشق است کاهش نخواهد داد.

نظر شما