شناسهٔ خبر: 43645342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین خواستار نقش سازنده آمریکا در افغانستان شد

پکن-ایرنا-«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواستار آن شد که آمریکا در راستای صلح و سازش در افغانستان نقشی سازنده ایفا کرده و به مسوولیت هایش عمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، او در پاسخ به سوالاتی درباره شرایط افغانستان پس از توافق صلح ایالات متحده و طالبان در پایان ماه فوریه و انتظارات جامعه بین المللی گفت: چین مانند سایر اعضای بین المللی ، اجرای توافق نامه میان گروه طالبان و آمریکا در مذاکرات داخلی افغانستان را از نزدیک دنبال کرده است.

وی گفت: ما هشدار دادیم که امنیت در افغانستان بدون پیشرفت در مسیر این گفت وگوها محقق نخواهد شد و پکن از اصل "هدایت سرنوشت افغانستان به دست افغان ها" حمایت می کند و امیدوار است که هر دو طرف در جهت صحیح حل و فصل سیاسی حرکت کرده و ضمن حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره ، برای تحقق صلح و سازش به دنبال نقاط مشترک باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که آمریکا به عنوان یک طرف مستقیم در گفت وگوها و مهمترین عامل خارجی در مسئله افغانستان ، بیش از هر کشور دیگری در قبال ارایه گزارش مسوولان از وضعیت این کشور به جامعه بین المللی مسوول است. آمریکا باید مسایل مربوط به افغانستان را به روشی مسوولانه اداره کرده و نقشی سازنده در تسهیل صلح و سازش در این کشور برعهده داشته باشد.

وی درباره اظهارات اخیر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر چند مرحله ای به آسیا برضد چین و تهدید خواندن این کشور ، گفت: جای تعجب نیست که پمپئو با واکنش سرد کشورهای آسیا برای همراهی با آن کشور علیه چین روبرو شد. این ها نمایش مختص آمریکا است که در آسیا مخاطبی ندارد و حتی در آمریکا نیز انتقادهایی را به دنبال داشته است. 

«وانگ» گفت: حقایق ثابت کرده است ترویج دروغ ، ایجاد تفرقه و دامن زدن به تقابل، آمریکا را به جایی نمی رساند. در قرن بیست و یکم ، کسانی که راه فریب ، زورگویی و قلدری پیش می گیرند ، هرچقدر هم که قوی باشند ، در نهایت مورد بی توجهی دیگر اعضای جامعه بین المللی قرار خواهند گرفت و دنیا به آنها دست رد خواهد زد. تهمت و افترای سیاستمداران آمریکایی نمی تواند باعث فریب جهان شود و چین همچنان در مسیر رشد صلح آمیز گام بر می دارد و با این روش ها متوقف نخواهد شد.

نظر شما