شناسهٔ خبر: 43645052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الگوی محله ترمیمی در منطقه سیس‌آباد مشهد پیاده می‌شود

مشهد- ایرنا- معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: محله سیس آباد در حاشیه این کلانشهر به عنوان اولین الگوی "محله ترمیمی"، با همراهی و همکاری معتمدین محلی، دستگاه قضایی و شهرداری انتخاب شده ‌است.

صاحب‌خبر -

مهدی یعقوبی روز جمعه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد از محله سیس‌آباد افزود: با توجه به تنوع فعالیت‌ها و خدمات قابل ارائه به شهروندان در حوزه معاونت خدمات شهری و از طرفی  تخلفاتی که در زمینه موضوعات زیست محیطی و خدمات شهری در شهر مشهد اتفاق می افتد بر آن شدیم با استفاده از روش‌های جدید نظیر عدالت ترمیمی به حل برخی معضلات شهری بپردازیم.

وی ادامه داد: با عدالت ترمیمی، در بسیاری از موارد به جای تشکیل پرونده کیفری و برخوردهای قهری، از اقدامات جایگزین استفاده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در این راستا با همراهی حوزه حقوقی شهرداری، دستگاه قضایی استان و کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، دبیرخانه ای با عنوان "دبیرخانه شهر ترمیمی" به عنوان یک واحد مستقل در حوزه معاونت خدمات شهری شکل گرفت و ذیل این دبیرخانه تاکنون، ۱۴ کارگروه تخصصی به صورت داوطلبانه نظیر پلیس ترمیمی، وکیل ترمیمی، مدارس ترمیمی، محله ترمیمی، خانواده ترمیمی تشکیل شده است.

وی افزود: در این دبیرخانه پس از برگزاری جلسات مختلف در کارگروه‌های تخصصی، مقرر شد محله سیس‌آباد به عنوان محله آزمایشی انتخاب شود و تمامی موضوعات شهر ترمیمی به صورت الگو در آن اجرایی شود تا پس از تحصیل نتایج این بررسی، بتوانیم آن را به عنوان الگوی منحصر به فرد، به دیگر محلات شهر مشهد تعمیم دهیم.

یعقوبی ادامه داد: با همراهی تعدادی از معتمدین محلی و دستگاه قضایی طی روزهای گذشته، شورای حل اختلاف محله سیس آباد با حضور افراد معتمد و سرشناس این محله شکل گرفت که هدف اصلی آن، حل بسیاری از مشکلات شهروندان در این محله به صورت کدخدامنشی و به منظور جلوگیری از ارجاع بسیاری از مشکلات به حوزه‌های قضایی است.

وی گفت: همچنین مقرر شد با همراهی معتمدین محلی، علاوه بر تلاش برای حل مشکلات شهروندان، با استفاده از نظرات مردم محله، اگر آسیب و مشکلی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تخلفات شود با همکاری مناسب مردم، شهرداری و سایر مجموعه های مرتبط در راستای حل این آسیب ها اقدام شود.

معاون شهرداری مشهد افزود: تاکنون درخواست‌های مختلفی توسط مردم این محله مطرح شده که تعیین تکلیف زمینهای رها شده در این محله و بهبود وضعیت آرامستان قدیمی در محدوده  خیابان رسالت ۸۳ با کاشت درخت و ایجاد روز بازار در محله از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

وی ادامه داد: یکی از موارد در حال پیگیری در قالب محله ترمیمی در این محله، احداث کانال جمع آوری آب های سطحی و مسدود کردن خروجی های غیر مجاز به داخل معبر شهری است که با مخالفت برخی شهروندان مواجه شده بود اما با ورود معتمدین محلی مقرر شد همراهی سایر شهروندان نیز صورت گیرد و این پروژه، سریعتر اجرا شود.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهر ترمیمی و شهرداری ترمیمی از برنامه‌های در دستور کار شورای پنجم شهر است که در این طرح مردم بدون تخلف می‌توانند به خواسته‌های خود برسند و شهرداری نیز بدون تخلف می‌تواند پاسخگو باشد.
سید محسن حسینی پویا چندی پیش در خصوص این طرح اعلام کرده بود: شهر مشهد به عنوان اولین شهر ترمیمی فعالیت خود را آغاز می‌کند و امیدواریم این موضوع به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.
"سیس‌آباد" مرزی‌ترین حدود شمال و شمال شرقی شهر مشهد و از مناطق کم برخوردار این کلانشهر است.

نظر شما