شناسهٔ خبر: 43644251 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر

مصوبه خراسان رضوی گوشت را در کرمان نایاب کرد

کرمان – شهروندان کرمانی طی هفته گذشته برای تأمین گوشت با مشکلاتی زیادی مواجه شدند و در حالی این کالا افزایش قیمت را تجربه می‌کند که در قصابی‌ها هم نایاب شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: عدم وجود زیر ساخت‌های مناسب برای دامپروری، استان کرمان را به وارد کننده گوشت تبدیل کرده است، در این میان مسئولان استان مجبور هستند برای تأمین گوشت مورد نیاز به صورت گسترده دام مورد نیاز را از استان‌های دور و نزدیک به خصوص از خراسان رضوی وارد کنند.

متوقف شدن واردات گوشت از خراسان رضوی

طی روزهای اخیر عرضه گوشت در قصابی‌های کرمان به شدت کاهش یافته و در صورت مراجعه به قصابی‌ها با عدم وجود گوشت در مواجه می‌شوید.

چوب دارهای اطراف کرمان نیز از فروش دام خودداری می‌کنند و نبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت‌ها و تورم را مهمترین عامل عدم عرضه دام می‌دانند.

به دلیل انتظار دامداران برای افزایش قیمت گوشت، عرضه از منابع محلی استان کاهش یافته است و از سوی دیگر خبرهایی از قاچاق دام از کرمان به استان‌های جنوبی نیز به گوش می‌رسد

طی روزهای اخیر به دلیل انتظار دامداران برای افزایش قیمت گوشت، عرضه از منابع محلی استان کاهش یافته است و از سوی دیگر خبرهایی از قاچاق دام از کرمان به استان‌های جنوبی نیز به گوش می‌رسد.

اما مهمترین عامل کمبود گوشت در کرمان عدم واردات گوشت از استان خراسان رضوی به کرمان است.

در همین راستا با حضور در بازار وضعیت گوشت در کرمان را بررسی کردیم.

محمد یکی از قصابان شهر کرمان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: در حال حاضر گوشت با افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر کشتارگاه‌ها هم دام مورد نیاز قصابان را تأمین نمی‌کنند و دلیل این امر هم عدم عرضه دام سبک از سوی دامداران است.

هفته بدون گوشت در کرمان

وی بیان کرد: هفته گذشته گوشتی برای عرضه به مردم وجود نداشت و به زحمت می‌شد هر روز چند لاشه گوشت تهیه کرد.

این قصاب با اشاره به اینکه مسئولان قول داده بودند روز پنجشنبه دام طبق روال گذشته عرضه شود اما همچنان کشتارگاه‌ها دامی برای عرضه ندارند.

در حالی که قیمت گوشت از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسیده است اما مسئولان استان کرمان می‌گویند فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت در بازار وجود دارد.

در حالی که قیمت گوشت از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسیده است اما مسئولان استان کرمان می‌گویند فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت در بازار وجود دارد

یکی دیگر از قصابان کرمانی به خبرنگار مهر گفت: بخش قابل توجهی از دام سبک مورد نیاز استان کرمان از تربت جام و تربیت حیدریه خراسان رضوی تأمین می‌شود و اگر روند واردات دام مختل شود گوشت در کرمان نایاب می‌شود.

وی گفت: ظاهراً طی هفته گذشته از واردات گوشت از این استان به کرمان ممنوع شده است و به همین دلیل کمبود گوشت در کرمان روی داده است اما این تنها دلیل کمبود گوشت نیست این روزها اگر به چوب داران اطراف کرمان نیز مراجعه کنید از فروش دام خودداری می‌کنند چون منتظر افزایش قیمت هستند و در این میان مردم دچار مشکل می‌شوند.

یکی از شهروندان کرمان نیز در خصوص افزایش قیمت گوشت می‌گوید: وقتی هفته قبل قیمت مرغ در کرمان به ۲۶ هزار تومان رسید بسیاری از مردم دلخوش به ثبات قیمت گوشت بودند اما می‌بینیم مسئولان در این زمینه هم برنامه ندارند و بدون هیچ منطقی قیمت‌های کالاهای اساسی در حال افزایش می‌باشد و حقوق مردم هم ثابت مانده است.

وی افزود: چرا مسئولان تثبیت قیمت‌ها را در دستور کار قرار نمی‌دهند و هر هفته شاهد افزایش قیمت هستیم در این شرایط هر هفته یکی از اصناف به بهانه افزایش قیمت نهاده‌ها اقدام به افزایش قیمت می‌کنند.

طبق مصوبه‌ای صادرات دام به استان‌های مرزی ممنوع شده و این امر هم برای جلوگیری از خروج دام از کشور صادر شده اما خراسان رضوی در مصوبه‌ای غیر قانونی از صادرات به کرمان جلوگیری می‌کند

معاون سازمان صمت کرمان اما در گفتگو با مهر می‌گوید: افزایش قیمت در کرمان فقط ۱۰ درصد است در حالی که این افزایش در سایر استان‌ها به ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌رسد.

خسروی می‌گوید: طبق مصوبه‌ای دولتی صادرات دام به استان‌های مرزی ممنوع شده است و این امر هم برای جلوگیری از خروج دام از کشور صادر شده است اما خراسان رضوی در مصوبه‌ای غیر قانونی از صادرات گوشت به کرمان جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: عدم صادرات دام از خراسان رضوی موجب کمبود گوشت در کرمان شده است که برای رفع این مشکل استاندار کرمان شخصاً اقدام به مذاکره برای حل مشکل کرده است و قرار شده به زودی مشکل رفع شود.

وی بیان کرد: هم اکنون قیمت گوشت باید با قیمت ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در قصابی‌ها عرضه شود و کمبود نیز به زودی بر طرف خواهد شد.

وی با اشاره به هر گونه گران فروشی در خصوص عرضه گوشت و یا خودداری از عرضه دام به بازار گفت: با هر گونه اخلال در بازار گوشت برخورد خواهد شد.

مردم در انتظار رفع مشکل و افزایش نظارت بر بازار

معاون بازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صمت استان کرمان گفت: در صورت لغو مصوبه جلوگیری از صادرات گوشت از سوی مسئولان استان خراسان رضوی مشکل کمبود گوشت در کرمان رفع خواهد شد.

افزایش قیمت گوشت در حالی به مشکل جدید مردم کرمان تبدیل شده که هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ نیز در کرمان بین ۲۵ هزار ۵۰۰ تا ۲۶ هزار تومان است و علیرغم وعده مسئولان قیمت این کالا نیز در کرمان کاهش نیافته است.

همچنین مسئولان استان کرمان برای حل مشکل کمبود روغن در بازار نیز اعلام کرده‌اند که محموله جدید روغن وارد استان شده و این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر کرمان به میزان کافی توزیع شده است.

این در حالیست عدم نظارت مناسب بر بازار در حالی موجب افزایش رویه گران فروشی و کم فروشی در استان شده که طبق مشاهدات در بازار روند نظارت بر قیمت گذاری ها نیز به صورت مناسب انجام نمی‌شود و تعدد قیمت‌ها، عدم استفاده از برچسب قیمت و سو استفاده توسط مخلان بازار مردم را برای تهیه کالاهای اساسی هم با مشکل مواجه کرده است.

نظر شما