شناسهٔ خبر: 43644153 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس بخش روابط بین‌الملل دانشگاه کراچی تأکید کرد:

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بهداشتی کشورهای اسلامی برای مقابله با کرونا

شایسته تبسم تصریح کرد: به اعتقاد من، کشورهای دارای اکثریت مسلمان می‌بایست وظیفه تحکیم روابط همبستگی دوجانبه در این سال سخت و مبادله کارشناسان بهداشت عمومی را به عهده بگیرند.

صاحب‌خبر -

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بهداشتی کشورهای اسلامی برای مقابله با کرونا

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، شایسته تبسم، استاد و رئیس بخش روابط بین‌الملل دانشگاه کراچی در وبینار این کنفرانس بیان داشت: شیوع بیماری کرونا مسئله بسیار مهمی ‌در جهان معاصر است و کشورها در حال تنظیم راهبردهای خود برای مقابله با این ویروس که سال گذشته از ووهان شیوع پیدا شد، هستند.

وی ادامه داد: این ویروس حدود 75 درصد جمعیت دنیا، از جمله مسلمانان جهان را درگیر کرده است. علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، تقریباً تمامی ‌ادیان و فعالیت‌های مذهبی به شدت تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند. دولت‌های مسلمان نیز ترتیبات سخت‌گیری‌هایی جهت کنترل شیوع این ویروس اتخاذ کرده‌اند و اکثریت آن‌ها نمازهای یومیه و در ادامه، نماز جمعه را در مساجد به شدت محدود نمودند.

تبسم عنوان کرد: در مرحله بعدی، دولت عربستان سعودی حج عمره را برای خارجی‌ها و نهایتا برای شهروندان محلی محدود کرد. امسال دولت سعودی حج سالانه را به شدت محدود نمود. این همه‌گیری تمامی دنیا، از ‌جمله دنیای اسلام را با خطری جدی مواجه نموده است. کلید مقابله با شیوع این ویروس فاصله‌گذاری اجتماعی است که با مشی جمع‌گرایی اسلام در تعارض است.

وی افزود: در این شرایط، کنفرانس حاضر بسیار به موقع است و قطعا رهآورد مثبتی خواهد داشت، زیرا فقهای اسلام قوانین خاصی تعریف کرده‌اند که می‌توان در شرایط اضطراری و جهت صیانت از جان و جلوگیری از ضرر اقتصادی به کار بست. فقه اسلامی اصول حقوقی مهمی‌ را ارائه می‌دهد که در مواقع بحران می‌توان از آن‌ها استفاده نمود، اصولی مانند رفع دشواری و اعمال سعه نظر.

استاد دانشگاه کراچی بیان داشت: علاوه بر این، می‌توان از دستورالعمل‌های اسلامی در خصوص همه‌گیری که تاریخچه آن به زمان حضرت رسول(ص) برمی‌گردد نیز استفاده نمود تا به دنیای اسلام برای مقابله با چالش‌های مرگبار این ویروس کمک نماییم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم کنفرانس بحث در مورد وحدت اسلامی است، گفت: وحدت پایه همبستگی اسلامی و انسانی است. مفهوم دینی وحدت راه مؤثری برای حل مشکل جهان‌شمول درگیری بین انسان‌ها است. اسلام وسیله رهایی از تمامی‌بلایا و مصیبت‌هایی است که به شرایط انسان صدمه می‌زند.

شایسته تبسم اضافه کرد: به اعتقاد من، کشورهای دارای اکثریت مسلمان می‌بایست وظیفه تحکیم روابط همبستگی دوجانبه در این سال سخت و مبادله کارشناسان بهداشت عمومی را به عهده بگیرند.

وی عنوان کرد: انتظارات از این کنفرانس که مباحث بسیار مثبتی را در خصوص چالش‌های گوناگون پیش روی جهان و بالاخص جامعه مسلمین قرار دارد را مورد تاکید قرار خواهد داد، بسیار بالا است و ما ابزارهایی جهت مقابله با شرایط ناشی از این همه گیری را پیشنهاد خواهیم کرد.
انتهای پیام

نظر شما