شناسهٔ خبر: 43644148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

مردمی بودن، راز جاودانگی مختومقلی فراغی است

گنبدکاووس - ایرنا - رییس دانشگاه مذاهب اسلامی کشور، راز ماندگاری و جاودانگی مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در اذهان عمومی را مردمی بودن این شاعر بلند آوازه ایرانی دانست و گفت: اشعار او زبان حال مردم است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد حسینی عصر جمعه در همایش "وحدت مسلمین و محبت اهل بیت (ع) در اندیشه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن" و در جمع شاعران و نویسندگان منطقه گنبد کاووس اظهارداشت که این شاعر و عارف نامی قوم ترکمن، مسائل و مشکلات مردم و زندگی آنها را با زبان زیبای شعر بیان می‌کرد.

به گفته وی؛ در اشعار مختومقلی فراغی مفاهیم بلندی از ظلم و ستم حاکمان آن زمان به مردم، توحید و خدا پرستی، وحدت و اتحاد، کمک به دیگران، عشق و مودت به پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) وجود دارد که شایسته تکریم است.

حسینی با اشاره به سخن یکی از شاعران بزرگ معاصر که مختومقلی فراغی را "فردوسی" ترکمن‌ها دانسته است، اضافه کرد: این سخن درستی است و امروز خانواده‌های ترکمن و دیگر خانواده‌های ایرانی بایستی فرزندان خود را بیشتر با اشعار این شاعر و دیگر مفاخر بزرگ کشور آشنا نمایند.

وی تصریح کرد: امروز جبهه استبکار و کشورهای استعمارگر به دنبال تغییر در فرهنگ، باورها و سبک زندگی ملت‌هایی با فرهنگ و تمدن اصیل بویژه ایجاد فاصله بین نسل جوان آنها با گذشته هستند تا به مرور آنها را بی‌هویت و تابع نظر و فرهنگ غربی نمایند.

همچنین رییس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در این همایش با تبریک ولادت باسعادت حضرت محمد (ص)، امام صادق (ع) و هفته وحدت گفت: وطن دوستی، عشق به پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) و توجه به وحدت که بارها در اشعار مختومقلی فراغی آمده از عوامل مهم در تقریب و مودّت بین مذاهب اسلامی است.

حجت الاسلام نورعلی دیلم افزود: اشعار مختومقلی فراغی بویژه اشعاری که در عشق و مودّت اهل بیت پیامبر (ص) سروده شده است، بهترین سند و مدرک برای اثبات عقیده درست اهل سنت گلستان نسبت به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و نیز زندگی مسالمت آمیز آنها با دیگر اقوام ساکن در این استان است. 

وی اضافه کرد: طی چند روز آینده دفتر مربوط به اقشار اهل سنت در نمایندگی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور راه اندازی خواهد شد تا از ظرفیت هنرمندان، شاعران و نویسندگان آنها برای تحکیم وحدت و تقریب بیشتر اقوام و مذاهب در استان گلستان استفاده شود.

به گزارش ایرنا، در این همایش که با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی، نمایندگی مرکز بزرگ اسلامی و بنیاد مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد، برخی شاعران و نویسندگان ترکمن به قرائت اشعاری از این شاعر و عارف نامی پرداختند.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

نظر شما