شناسهٔ خبر: 43643789 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فرهنگ ایرانی را با نقاشی‌هایش به دنیا معرفی کرد

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی / روز شنبه سوم آبان ماه عباس معیری هنرمند نگارگر، نقاش و مجسمه‌ساز بعد از تحمل دوره‌ای بیماری در پاریس از دنیا رفت. او که یکی از هنرمندان برجسته هنر مدرن ایران بود گاهی در یک اثر نمایشی یا سینمایی هم بازی می کرد. او دانشجویان بسیاری را در کشور فرانسه تعلیم و تربیت کرد و به نوعی فرهنگ ایران را با نقاشی‌هایش  به دنیا معرفی کرد. او یک بار در مهرماه 1397 در ایران نمایشگاه مجموعه آثارش را به کیوریتوری  زهرا جهانبخش در گالری شیرین برپا کرد. او در این نمایشگاه شخصیت ایرانی هنرمندی را به نمایش گذاشت که برای بیان وجود ایرانی خود ابزارهای متفاوتی را در اختیار می گرفت. نقاشی رسانه‌  همیشگی و اصلی او بود، ولی معیری به نقاشی بسنده نمی‌کرد. گاهی اوقات شعر و سازش را به مدد می‌گرفت و گاهی بازی در یک اثر نمایشی یا سینمایی.
زهرا جهانبخش کیوریتور تنها نمایشگاه معیری در ایران در مورد این هنرمند به «ایران» می گوید:«در مورد عباس معیری هر چه بگویم کم گفته ام. من ایشان را خیلی اتفاقی ملاقات کردم و با اینکه سبک نقاشی ایشان در تخصص من نبود، اما وقتی سالیان سال تلاش ایشان برای هنر ایران چه مینیاتور و چه نقاشی ایرانی را در فرانسه دیدم  و از همه مهمتر شخصیت بزرگ و والای ایشان بود که مرا تشویق کرد تا با ایشان همکاری کنم.»
او در ادامه توضیح داد: «او عاشق فرهنگ و ادبیات و نقاشی ایران بود و تمام زندگی خود را وقف کرد تا بتواند این هنر و فرهنگ را در جامعه‌ای که شناخت خوبی از ایران نداشت، ترویج کند و بسیار هم موفق بود. و دانشجویان بسیار موفقی هم  تربیت کرد که توانستند مینیاتور و نقاشی ایرانی را در مجموعه های مختلف بین‌المللی به نمایش بگذارند.»
جهانبخش در مورد مراسم خاکسپاری معیری تصریح کرد:«به خاطر کرونا مراسم خاکسپاری به صورت خصوصی برگزار خواهد شد. اما یک مراسم یادبود برای ایشان برگزار خواهد شد. با رفتن استاد معیری این بار فقط جامعه ایرانی نیست که همدردی می کند بلکه جامعه فرهنگی فرانسه هم در مورد این موضوع صحبت می کنند و از نبود ایشان ناراحت هستند.»
فعالیت‌های چهار دهه عباس معیری و تلاش او برای معرفی هنر و فرهنگ ایران‌زمین، رئیس جمهوری سابق فرانسه، ژاک شیراک، را بر آن می‌دارد که از او به ‌عنوان استاد هنر بخش ایرانِ شهرِ پاریس دعوت به همکاری کند. معیری در طول عمر خود، لحظه‌ای از هنر ایرانی خود غافل نبوده است. او در بیش از 140 نمایشگاه در کشورهای مختلف شرکت کرده است. تابلوهای او را می‌توان  در مجموعه‌های خصوصی چون شاهزاده حسن‌خان محلاتی، شاهزاده ابونصر عضد، سلطان‌علی قاجار و بسیاری از اهالی سینمای فرانسه از جمله کلود بری و بسیاری دیگر یافت.

نظر شما