نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

کوچکترین سیاره سرگردان در راه شیری - مردم سالاری آنلاين

صاحب‌خبر - پژوهشگران آمریکایی و لهستانی در بررسی جدیدی، کوچکترین سیاره‌ سرگردان را در کهکشان راه شیری کشف کردند.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل ، پژوهشگران آمریکایی و لهستانی، سیاره‌ای را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که تقریبا به اندازه زمین است و به نیروی جاذبه هیچ ستاره‌ای  وابسته نیست.
پژوهشگران باور دارند این سیاره جدید که در گروه سیارات موسوم به "سیاره بی‌ ستاره" یا "سیاره سرگردان" (Rogue Planet) قرار می‌گیرد، کوچکترین سیاره‌ از این نوع است که تاکنون کشف شده است.
اگرچه بیشتر سیارات شناخته شده به یک ستاره وابسته هستند اما پژوهشگران باور دارند که ممکن است کهکشان راه شیری، سیارات سرگردان بسیاری را در خود جای داده باشد که تعداد آنها از تعداد ستارگان این کهکشان بیشتر است.
پژوهشگران با کمک روشی نجومی موسوم به "ریزهمگرایی گرانشی" (gravitational microlensing) توانستند این سیاره را شناسایی کنند. این روش، امکان شناسایی اجرام نجومی را مستقل از نوری که از آن‌ها تابیده می‌شود، فراهم می‌کند.
به گفته پژوهشگران، جرم این سیاره جدید، اندازه‌ای بین زمین و مریخ است.
"رادوسلو پولسکی" (Radoslaw Poleski)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که برای نخستین بار این سیاره را کشف کردیم، واضح بود که با یک جرم بسیار کوچک رو به رو شده‌ایم.
پژوهشگران باور دارند که ممکن است این گونه سیارات، در صفحات در حال گردش گاز و غبار متراکم اطراف ستارگان شکل گرفته باشند.
بررسی این سیارات می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد گذشته سامانه‌های سیاره‌ای کهکشان به دست بیاورند.